Hej
Jeg arbejder på et nyt projekt, som bliver en udestue i tilknytning til en terrasse, jeg byggede for to år siden. Terrassen står på stålpæle til grundfjeldet, og på disse ligger en bærende HEA100-stålbjælke (eller 2x45x220 - 1,9m fra huset). Som grund til udestuen tænkte jeg at bruge limtræ (315x115). Limtræsbjælken på siden går fra den bærende bjælke i husets grundmur/betonbjælke til en stålbjælke i yderkanten (3,4m). I yderkanten har jeg en tredje limtræsbjælke, der går mellem sidebjælkerne. Denne bjælke vil delvis hvile på stålbjælken (50:50). Men spørgsmålet er, hvordan jeg bedst samler limtræet i hjørnerne (se billeder)?
Lange træskruer (Essve Kontruktionsskruv ET-T 8,2x245) eller solide vinkler på indersiden? Jeg har dog svært ved at finde tilstrækkeligt solide vinkler (Simpson AG922 eller Simpson CLT ABR 255?). Måske skal man lade den lokale smed fremstille kraftigere vinkler på 120x120x120 i 5mm stål.
Limtræsbjælkerne (som jeg har fået af en kollega) vil blive malet og dækket med plade som vejrsikring. Gulvet bliver klinker og isoleret med elgulvvarme, som støbes ind i armeret (stålnet) flydespartel. Resten af byggeriet bliver i limtræ med glaspartier, der er "vinterisolerede" og et isoleret tag med plade på ydersiden (se billede).
Tips ideer?
Mvh
///Henrik
Jeg arbejder på et nyt projekt, som bliver en udestue i tilknytning til en terrasse, jeg byggede for to år siden. Terrassen står på stålpæle til grundfjeldet, og på disse ligger en bærende HEA100-stålbjælke (eller 2x45x220 - 1,9m fra huset). Som grund til udestuen tænkte jeg at bruge limtræ (315x115). Limtræsbjælken på siden går fra den bærende bjælke i husets grundmur/betonbjælke til en stålbjælke i yderkanten (3,4m). I yderkanten har jeg en tredje limtræsbjælke, der går mellem sidebjælkerne. Denne bjælke vil delvis hvile på stålbjælken (50:50). Men spørgsmålet er, hvordan jeg bedst samler limtræet i hjørnerne (se billeder)?
Lange træskruer (Essve Kontruktionsskruv ET-T 8,2x245) eller solide vinkler på indersiden? Jeg har dog svært ved at finde tilstrækkeligt solide vinkler (Simpson AG922 eller Simpson CLT ABR 255?). Måske skal man lade den lokale smed fremstille kraftigere vinkler på 120x120x120 i 5mm stål.
Limtræsbjælkerne (som jeg har fået af en kollega) vil blive malet og dækket med plade som vejrsikring. Gulvet bliver klinker og isoleret med elgulvvarme, som støbes ind i armeret (stålnet) flydespartel. Resten af byggeriet bliver i limtræ med glaspartier, der er "vinterisolerede" og et isoleret tag med plade på ydersiden (se billede).
Tips ideer?
Mvh
///Henrik
Jeg byggede hele udestuen med ET-T skruer.
Se indlæg #17
https://www.byggahus.se/forum/threa...genomgaende-bultar.341650/page-2#post-3275465
Hvis du bruger ET-T, så sørg for at skrue skruerne i en vinkel, så skruen passerer flere årringe, se brugsanvisning for skruen.
Se indlæg #17
https://www.byggahus.se/forum/threa...genomgaende-bultar.341650/page-2#post-3275465
Hvis du bruger ET-T, så sørg for at skrue skruerne i en vinkel, så skruen passerer flere årringe, se brugsanvisning for skruen.
Senest redigeret:
Klap ikke limtræsbjælker helt ind i plade, de vil rådne op. Her på stedet var der et tag over en tankstation, man satte reklameskilte direkte mod limtræsbjælker og efter 10 år falder et hjørne ned, fuld af svamp under pladen. Men visse områder, der udsættes for regn, kan beskyttes.
Nej då. Der kommer kun plade på ydersiden med en drypnæse i underkanten, så vand og sne på altanen samt sollys ikke påvirker limtræet. Derefter bliver der en lille luftspalte mellem plade og træ.L Leif i Skåne sagde:
Mvh
///Henrik
Klik her for at svare


