Har bygget et bord/hyndeopbevaring til min altan. Havde ikke så høje ambitioner, så jeg købte bare billig råspont og spikrede hurtigt denne kasse sammen.
Nu er jeg kommet til låget. Overvejer hvordan jeg skal få det samlet. Ønsker ikke at bruge nogen lægte eller tykt materiale under låget, da jeg har brug for hver eneste centimeter i højden under for hynderne, som præcis kan være der uden at bordet bliver alt for højt.
At bare lime brædderne sammen til låget antager jeg ikke ville gøre låget tilstrækkeligt stabilt, eller? Er der nogen, der har forslag til en løsning?
Nu har du savet færdigt, ellers kunne du have et stykke længere planker og sømme dem i et par lægter, højre og venstre, så de ender udenfor kassen.
Lim tror jeg slet ikke på.
Du kan fræse ind støtte enten nedenunder eller langs sideenderne. Råsponten vil krympe på bredden, medmindre træet er snickeritorrt, det skal du tage med i beregningen.
Skær af længden med to brædders bredde og fræs en rille i endetræet på låget. Læg to råspontbrædder på tværs, hvis not passer i rillen. Sørg for at have sprækker mellem brædderne og skru en skrue i hver brædde, så træet kan bevæge sig med fugtændringer. Da vil låget ikke bue sig. Måske vride sig, men det afhænger af dit materialevalg.
Jeg gjorde sådan her i stedet. Kørte og købte en længde planhøvlet træ i målet 21x21. Og skal skære af længden på råsponten på kortsiderne og sætte det nykøbte træ op der:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.