Hvilke udsugningskanaler kan dele en røgkanal i skorstenen?

Jeg har en muret skorsten i en villa fra -47. Vi er ved at renovere og vil få brug for skorstenen på nye steder med emhætte, brændeovn og udsugning (ventilation).

Kan f.eks. en udsugningsventil og emhætte dele en røgkanal, eller er der risiko for, at man trykker luften fra emhætten tilbage ud gennem udsugningsventilen?

Jeg antager, at forskellige udsugningsventiler kan dele kanal i skorstenen, da det naturlige træk burde klare resten.

Emhætten bør have sin egen kanal.

Køkkenventilatoren skaber overtryk i kanalen/røret.
Hvis det er naturligt træk, du skal have til ventilationen, er det måske uhensigtsmæssigt at bruge denne kanal til din eldstad, da det kan føre til røg i hele huset, og eldstaden får forkert træk i skorstenen.

Senest redigeret:
Det er ikke bare upassende, men totalt forbudt at så at sige tilslutte noget til en røggang/kanal, som anvendes. En sådan er mildt sagt dedikeret til et formål, og man tilslutter aldrig nogensinde mere der.

Hvordan man bedst disponerer kanaler, bør man diskutere med sin skorstensfejer. De er faktisk meget dygtige til sådan noget, også når det gælder ventilation.

Ring og snak med dem, ikke?

Og undskyld hvis det første afsnit her lød surt, men det var lidt fortsættelse på forrige indlæg, og så ingen tror man kan tilslutte ventilation til en røggang.

/Kent

Tak for informationen alle sammen. Og surt synes jeg ikke det lød, bare informativt og bestemt ;)

Det kommer til at blive egen kanal for emhætten. Men for ventilation burde det vel være ok at gå på to gange til en kanal, eller?

Skal ringe og tale lidt med den lokale skorstensfejer også.

Overvej også, om du har så meget "frånluft". Det fungerede godt -47, da skorstenen blev opvarmet af olie/ved-pande, men hvor varm er skorstenen nu?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.