Er i gang med at bygge køkken i vores gamle hus og skal sætte en ny hjertemur op. Da jeg tog beklædningen ned fra loftsbjælkerne, fandt jeg denne samling, som jeg synes ser alt andet end god ud... Dels udførelsen, men især konstruktionen! Hvis delen til højre vil bøje sig nedad, er der jo intet, der forhindrer det...

Gammelt hus loftbjælker og væg med synlig trækonstruktion og skæv samling, diskuteret for mulige forstærkningsmetoder i et køkkenrenoveringsprojekt.

Billede af et byggeprojekt i et gammelt hus, viser en samling muligvis i behov for forstærkning, med åbne loftsbjælker og værktøj placeret på gulvet.

Hjertemur går 5-10cm til venstre for samlingen. Jeg tænker på 2 alternativer for at forsøge at styrke samlingen:
1. Bøje 2 fladjern til U og skrue fast i både øvre og nedre del af samlingen. På den måde hænger den nedre del i det mindste i den øvre.
2. Trække 1 eller 2 vognbolte gennem samlingen og op på loftet. På loftet overvejer jeg så at lægge en lægte ovenpå bjælken, som boltene kan gå igennem. Er det nødvendigt? I så fald hvor lang bør den være?

Er der en anden mere fornuftig løsning? Vi vil have bjælkerne synlige, så bare at skrue en lægte på hver side er desværre udelukket...

Senest redigeret:
Undskyld, men en sådan grim samling er vel ikke noget, der skal være synlig?
Er du sikker på, at der ikke er noget andet, der holder sammen med samlingen? Hvorfor bryder den ikke sammen med det samme?
En regel ovenfor med to bolte igennem samlingen giver nok næppe ekstra styrke overhovedet.
Hvis jeg var dig, ville jeg have sat lange 2tom6 på hver side af bjælkerne, overdækkende samlingen, og slået dem ordentligt fast.

Næ, skarven er vel ikke direkte smuk... Men da de øvrige 4 bjælker vil være synlige i rummet, bliver det mærkeligt med en bjælke med påspikrede regler. Noget holder sandsynligvis skarven sammen i dag, dog ikke synligt. Eller så hænger højredelen bare i loftet på loftet?

Hvorfor skulle ikke 2 bolte gennem hele skarven give den styrke, der er nødvendig? I salongen hænger jo alle loftbjælker i bolte, som går op til en "tagstol" på loftet i stedet for at det er en hjertevæg. Denne konstruktion har jo holdt i mod 200 år, så helt tosset kan den vel ikke være...

Jeg gætter på, at der engang i tiden har stået en væg under samlingen.

At den nu hænger frit er en nyere opfindelse.

Er det bare et koldloft ovenpå?
Så kan du jo have en skruebjælke og trække nogle vognbolte igennem, som du var inde på.
Der er jo ingen nævneværdig last på bjælken fra loftet, medmindre du har lastet loftet fuldt med tunge ting.

Skal du have den nye skillevæg cirka der, hvor støtten skymtes til venstre på billedet?
I så fald kan du sætte en eller to (dobbelt) 2x8" på loftet, fra ydervæg til skillevæg over den nu frit hængende bjælke. Om en eller to er nødvendigt afhænger af eventuel last på loftet.
Glem ikke at binde de to sammensatte stykker sammen i længderetning, da der plejer at være trækkræfter i dem fra tagspærene, (så ydervæggene ikke bukker ud).

Det er kun en kold loft over, og vi kommer ikke til at bruge den til opbevaring. Hjertvæggen vil være mellem støtten og samlingen, så en regel fra ydervæg til hjertvæg går fint.

Hvis jeg sætter en 2x8", vil jeg have brug for bolte, der er 400-450mm lange, hvor kan man få fat i det? Findes det i almindelige byggemarkeder?

Ja der findes skruer, der er så lange, men det er nok mest økonomisk at bruge gevindstang.

El så går det måske at sætte pladevinkler i den nye smalle og trække med f.eks. fransk skrue ned i den brede gamle bjælke?

Og sådan blev løsningen:

Rostfrit plattjern 5x30mm fastgjort med tre M12 gevindstænger i en bjælke, del af en bygningsløsning.

5x30mm rustfrit fladjern med 3st M12 gevindstænger.

Et loft med en bjælke, der har indlagt en 5x30mm rustfri fladjern og tre M12 gevindstænger monteret med beslag.

Reglen på loftet går et godt stykke over hjertevæggens og så langt ud mod ydervæggen som muligt. Nu må vi håbe det holder :-)

Fladjern er indfældet i bjælken og vil blive dækket med et passende stykke træ så småningom.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.