Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Er i gang med renovering af overetagen og i nogle rum skal der være en høj gulvliste. Jeg har tænkt mig først at sætte en stribe 4 mm MDF fra gulvet og ca. 350 mm op. Udenpå denne slås derefter gulvlisten og til sidst en falset brystliste øverst. Alt males med linoliemaling. Noget jeg grubler over er, hvordan man bedst samler MDF'en, hvor det ikke er muligt at få fuld længde? Skrå kanterne let og spartle? Gammelt træhus så det føles som om det sprækker op ret snart. Eller en forstærkningsstribe der spartles ind? Eller bliver det bedst at bare støde kant mod kant og male? Taknemmelig for alle idéer og erfaringer!
//Bernieberg
//Bernieberg
Jeg fik tippet, at når jeg skal forlænge fodpanelerne, så skal jeg save enderne i 45 grader, da det tilsyneladende skulle være mindre synligt. Har ikke testet det endnu, men måske er der nogen, der kan bekræfte det?
//Brinken
//Brinken
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Bliver det stærkt nok til at spartle fugen og få det til at holde, tror I?
Jeg ville bryde kanterne en smule og fuge med en blød fugemasse, inden jeg malede, for at det ikke skal revne, hvis huset bevæger sig. Jeg tror, at linoliemalingen "bider" på latexfuge, hvis det er acceptabelt, ellers se om du kan finde en linoliekit, som ikke hærder for meget, eller i sidste ende se på linoliekit og måske arbejd lidt mere kridt i det, så det bliver lidt hårdere.
Hvis du ser på ældre møbler, der er malet med linoliemaling, er de nogle gange spartlet i samlinger med en linolie-baseret spartelmasse, der er hård, men stadig lidt fleksibel, så malingen ikke brydes op. I ældre huse kan lister være spartlet i samlinger/geringer med gips, som jo ikke er så tilgivende - og det fungerede. Omvendt var træværket tørt og formstabilt på en anden måde end det, du kan købe i byggemarkedet i dag, men burde svare til den MDF, du tænker på at bruge. Den skal jo være formstabil (og tør).
Linoliemaling er jo også generelt lidt mere fleksibel end "moderne" lakfarver med harpikser i, så det burde fungere.
Hvis du ser på ældre møbler, der er malet med linoliemaling, er de nogle gange spartlet i samlinger med en linolie-baseret spartelmasse, der er hård, men stadig lidt fleksibel, så malingen ikke brydes op. I ældre huse kan lister være spartlet i samlinger/geringer med gips, som jo ikke er så tilgivende - og det fungerede. Omvendt var træværket tørt og formstabilt på en anden måde end det, du kan købe i byggemarkedet i dag, men burde svare til den MDF, du tænker på at bruge. Den skal jo være formstabil (og tør).
Linoliemaling er jo også generelt lidt mere fleksibel end "moderne" lakfarver med harpikser i, så det burde fungere.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Prøver nok med lidt blød fugemasse. Har brugt det sammen med linolie tidligere i projektet, og det har fungeret fint. At få en helt usynlig samling, der holder over tid, tror jeg er svært at lykkes med.
Renovatør
· Kalmar län
· 2 600 indlæg
Det endte med, at jeg fasade kanterne let og spartlede glat (oliespartel). Jeg blev lidt grådig og ville meget gerne have en usynlig samling, og det bliver ikke helt perfekt med en blød fuga (når jeg gør det i hvert fald). Og på det tre lag linoliemaling. Får se om det holder...
Klik her for at svare