Hej,

Jeg skal sætte loftpaneler op i to rum og har købt økonomisortering, der ikke har endespont. De skal jo limes og samles over lægterne.

Nu overvejer jeg, om der er noget at vinde ved også at geringsskære dem ind i hinanden? Altså skære dem med 45 graders vinkel på klingen og dermed få en "stabilere" samling, som en fattigmands-endespont. Eller er det bare unødvendigt arbejde?

Hvad siger tømrermestrene?

Inderpanelet har vel kun en "dekorativ" funktion, dvs ingen bærende opgave.

Så det er vel en udseendesag om/hvordan du samler eller ej.
Men lime? Tænker du ikke på bådbygning nu?

//KoW

Jeg er ikke snedkerproffs, men alle paneltage, jeg har set blive opsat, har manglet endespont, bare kappet med fintandet geringssav.

Endespont er jo til for at sammensætte mellem regler, f.eks. råspont på et undertag.
Inderpanel sammensættes på regel/glaspanel, uden lim.

Og hvis du sammensætter på en regel/glaspanel behøver du vel næppe en "stærkere" samling.
Hvis du har købt panel, der har ligget udenfor, lad den ligge inde et stykke tid, før du sætter den op, så den ikke krymper så meget.

Jeg har prøvet en gang, når det ikke passede at skarve på regel, mest på grund af materialebrist, at kexa skarven og ladet den ende, hvor den ender.

Gilbert sagde:
Jeg har prøvet engang, når det ikke passede at forlænge på reglen, mest på grund af materialemangel, at kexe samlingen og lade den ende, hvor den ender.
Jep, har gjort det også, og det virker hel... godt, men det er måske lidt besværligt og kræver maskine til det. Men i tid er det forsvindende, da det tager maks 1 min/samling at køre to spor og lidt lim, hvis man også vil forkæle det.

Panel til indendørs loft har jeg aldrig set med endenot. Jeg tror ikke engang, det findes. Du laver bare en stødskæring på en lægte/spær. Du behøver heller ikke lime endetræet.

andersmc sagde:
Panel til indvendigt loft har jeg aldrig set med endespuns. Jeg tror ikke engang det findes. Du laver bare stumfuger på en lægte/spær. Du behøver heller ikke at lime endetræet.
Jo, der findes endespuns indvendigt loftpanel. Ca. 50 kvm bare i mit hus...

Men når du har not og fjeder på hhv. langsiden af brædderne, behøver du slet ikke bekymre dig om det. Der skal meget til, for at der bliver noget galt med det.

Ja, fx siljans loftpanel er endenotede. Dog ikke deres økonomisortering (men jeg fik endenotet b-sortering til et af værelserne, som lige nu lægges med faldende længder). Og i siljans beskrivelse står der, at samlingerne skal limes, men det gælder måske kun endenotede samlinger mellem lægte/spredt lægte?

Sandsynligvis gælder det kun ved samling mellem regel/gles ja.

Eller, det måske gælder altid, men normalt limer man ikke ved samling på regel.

Ja ja, føles jo ikke som om det skader at lime, så jeg fortsætter med det. Går jo ikke til nogle gigantiske mængder ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.