Tænkte at jeg ville vække tråden til live igen med et nyt, relateret spørgsmål.

Tidligere ejere har skiftet alle afløbsrør bortset fra dem, der ligger i pladen i kælderen. Planen nu er at udskifte disse men har en lille udfordring. Som man kan se på billedet, går afløbsrøret under fundamentet, hvor jordvarmepumpen står, og jeg er ikke superglad for at skulle flytte den :)

Jeg overvejer i stedet at trække de nye rør som vist på billedet, men har nogle spørgsmål:
- Kan de ekstra bøjninger forårsage problemer?
- Kan væggen styrte sammen, når jeg graver det gamle rør op?
- Hvor der står R, er der i dag en renselem, men jeg har installeret sådanne på de vertikale rør, der går ned til kælderen, kan jeg så fjerne renselemmen i gulvet?
- Nogle andre tips om hældning etc ville blive meget værdsat!

Plantegning af kælder med to foreslåede ruter for afløbsrør, hvor alternativ rute går rundt om bergvarmepumpens fundament.
 
Senest redigeret:
Ingen der har nogle tips og input? :-)
 
W williamspäron sagde:
Tænkte at jeg vækker tråden til live igen med et nyt, relateret spørgsmål.

Tidligere ejer har skiftet alle afløbsrør bortset fra dem, der ligger i pladen i kælderen. Planen nu er at skifte disse, men der er et lille men. Som man ser på billedet, går afløbsrøret under fundamentet, hvor jordvarmepumpen står, og det er ikke supermotiverende at flytte den :)

Jeg overvejer i stedet at trække de nye rør i henhold til billedet, men jeg har nogle spørgsmål:
- Kan de ekstra bøjninger forårsage problemer?
- Kan muren falde sammen, når jeg graver det gamle rør op?
- Hvor der står R, er der i dag en renselem, men jeg har installeret sådanne på de lodrette rør, der går ned til kælderen, kan jeg så fjerne renselemmen i gulvet?
- Nogle andre tips om hældning mv. ville være meget værdsat!

[billede]
De ekstra bøjninger skal ikke nødvendigvis forårsage problemer. Brug ikke 90 graders bøjning, men sæt hellere to 45 graders bøjninger med et stykke rør imellem.
Tror ikke, du behøver at være bekymret for, at muren falder sammen, men hold hullet så lille du kan og vær omhyggelig med tilfyldningen.
Har du sat andre renselemme, bliver den ret overflødig.
Afløb bør have mindst 1cm/meter i fald.
 
G-83 G-83 sagde:
De ekstra bøjninger burde ikke forårsage problemer. Brug ikke 90 graders bøjninger, men sæt hellere to 45 graders bøjninger med et stykke rør imellem.
Tror ikke du behøver at være bekymret for, at væggen skal styrte sammen, men hold hullet så lille som muligt og vær omhyggelig med at fylde det op igen.
Hvis du har sat andre renselemme, bliver den ret overflødig.
Afløb bør have mindst 1cm/meter i fald.
Stort tak!!
 
Alternativet er jo at ikke følge den samme bane som det gamle rør.
Jeg ville nok have skåret nye spor med en betonkap og derefter har bilat det op.
Da kan du lægge alle rør ned, flytte brønde hvis du vil mm og stadig have den gamle kloak kørende.
Så tager du en dag hvor du skærer væk og kobler sammen med nyt. De gamle rør kan ligge tilbage under gulvet.

Du behøver ikke lægge det nye så dybt heller, hvis du starter med kloakken som er længst væk. Så går du ned i dybden med 45 grader der hvor du skal ud gennem væggen.
Det bedste er, hvis du kan få et stykke 110 rør ind i betonrøret, så det er udenfor kældervæggen den dag det skal laves om udendørs. Så kan man bare slå betonen væk og fortsætte :)
 
Krilleman
Vil du være endnu mere flowrigtig, så bruger du 3 stk. 30º. Absolut ikke forkert, men næsten overkurs. Jeg gjorde det sådan nogle steder på den liggende ledning i mit eget hus, hvor jeg mistænkte, at der eventuelt kunne blive et problem.

Den eneste rensebrønd i gulv, jeg plejer at anbefale, er lige ved udgangen fra huset.

Den kan være uvurderlig den dag, der er en rigtig blokering.

Så bruger du selvfølgelig rensrør ved alle opgange fra pladen på mindst 400 UK, så du har plads til en spand under ved eventuel spuling.
 
Senest redigeret:
M _Mannen sagde:
Alternativet er jo ikke at følge samme spor som det gamle rør.
Jeg ville nok have skåret nye spor med betonskærer og så billet det op.
Så kan du lægge alle rør, flytte brønde hvis du vil mm og stadig have det gamle afløb i gang.
Derefter tager du en dag, hvor du skærer væk og kobler sammen med det nye. De gamle rør kan blive liggende under gulvet.

Du behøver ikke lægge det nye så dybt heller, hvis du begynder med afløbet, der er længst væk. Så går du ned i dybden med 45 grader, hvor du skal ud gennem væggen.
Det bedste er, hvis du kan få et stykke 110 rør ind i betonrøret, så det er på ydersiden af kældervæggen den dag, det skal laves om udendørs. Så kan man bare banke betonen og fortsætte :)
God idéer! Tak :-)
 
Krilleman Krilleman sagde:
Vil du være endnu mere flowrigtig, så bruger du 3 stk. 30º. Absolut ikke forkert, men tæt på overkurs. Jeg gjorde det på nogle steder på liggende ledning i mit eget hus, hvor jeg mistænkte, at der eventuelt kunne blive problemer.

Den eneste rensebrønd i gulv, jeg plejer at anbefale, er præcis ved udgangen fra huset.

Den kan være uvurderlig den dag, der er rigtig stop.

Så bruger du selvfølgelig rensrør ved alle opgange fra pladen på mindst 400 UK, så du får plads til en spand under ved eventuel spuling.
Tak for input! Hvad menes der med 400 uk?
 
Stiller et yderligere spørgsmål med håb om svar. Overvejer muligheden for at bevare støbejernsrøret under jordvarmepumpen og sammensætte de nye rør på det fra hvert rum (givet at det er i god stand, hvilket de andre jeg trods alt har skiftet har været).

Grunden til dette er, at jeg så kan gøre et rum ad gangen færdigt og ikke omlægge rørene.

Hvad siger den samlede ekspertise? Dumt?
 
Har du nogen problemer med rørene i gulvet i dag? Hvis ikke, så ville jeg nok lade det være......Det er jo ikke automatisk dårligt, fordi det er gammelt støbejern.
 
  • Synes
williamspäron
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Har du nå problem med rören i golvet idag? Om inte så skulle jeg nok lade det være......Det er jo ikke automatisk dårligt fordi det er gammelt støbejern.
Tak for svar! Tænkte bare at det er rart at have skiftet det som er "enkelt" at skifte når jeg alligevel skal lægge klinker i fyrrummet og flyde/male garagen :-)
 
B
Relina er jo et alternativ ellers. Så slipper man jo at bile i gulvet.

Jeg bilte og skiftede ud rørene mod plastrør, før jeg lagde klinker.
 
B BSOD sagde:
Relina er jo et alternativ ellers. Så slipper man jo at brække op i betonen.

Jeg brækkede op og skiftede rørene ud til plastrør, inden jeg lagde klinker.
Fik et tilbud på omkring 200k for 14m rør. Så føles det værd at brække op og skifte til plast, i det mindste de der er lette at skifte :-)

Antag at jeg skifter et femmetersstykke undtagen et 1,5m stykke i midten, kan det relines hvis det skulle kræves i fremtiden, eller bliver det problematisk da det stykke rimeligvis bliver lidt mindre i diameter efter processen?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.