Hej,

Jeg har et lille spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.

Jeg overvejer at splejse plastrøret på metalrøret under jordoverfladen i stedet for, som nu, halvvejs ovenfor. I forbindelse med dette skal jeg sætte en renseklap lidt oppe, da den i dag er svært tilgængelig.

Rørene så friske ud ved inspektionen, og på grund af niveauforskelle i kælderen orker jeg ikke at bryde en meter ned i jorden.

Bør det ikke være en forholdsvis simpel manøvre at gøre selv? Eller bør man få en VVS'er?

Hvordan har I skåret metalrørene? Er det vinkelsliber, der gælder?

Et metalrør, der går gennem gulvet ved en væg, med en hullet åbning i gulvbelægningen omkring røret. Gråt plastrør og hvidt metalrør forbindes under en radiator, med en lommelygte og metalbjælker liggende på gulvet ved siden af. Rustent rør under jorden, delvist afdækket, omgivet af beton med tegn på erosion og fugtskader, set i inspektionshul.
Taknemmelig for hjælp og svar

• Billede af en ujævn væggekskavation med synlige rør og lys fra en lommelygte. Rør ser korroderede ud. Manglende adgang eller inspektion mulig.
Claes Sörmland
Det besværlige og skritige er jo at frilægge røret. At hugge, grave, rive osv. indtil du kommer til et lige stykke støbejernsrør, som du kan bruge. Eller hvis der er beton i jorden? Er det jord eller bjælkelag, vi ser?

Ellers er det enkelt, hvis man har de rigtige dele hjemme.

Tak for svar! Det er ren beton. Heldigvis ser det ud til, at de har efterladt lidt luft, formodentlig for at kunne bruge renselemmen.
Men så er det bare at køre vinkelsliber og skarv på?

Claes Sörmland
W williamspäron sagde:
Tak for svar! Det er ren beton. Heldigvis ser det ud til, at de har efterladt lidt luft, sandsynligvis for at kunne bruge renseklappen.
Men så er det bare at køre vinkelsliber og forlænge?
Ja præcis. Jeg skiftede afløb i haven for en uge siden og havde så meget held, at betonrørene brækkede ret så lige af en tilfældighed. Så stak jeg ind plastikrøret i det og tætnede med beton. Men så kræver det, at ens 110 mm plastikrør har en mindre yderdiameter end betonrørets inderdiameter.

Opstrøms var jeg nødt til at bruge en gummikobling for at få mit betonrør, som var 4 tommer (100 mm) i inderdiameter og omkring 135 mm i yderdiameter, til at fungere med 110 mm plast. Det blev denne:

https://www.purus.se/produkter?tx_pxaproductmanager_pi1[action]=show&tx_pxaproductmanager_pi1[controller]=Product&tx_pxaproductmanager_pi1[product]=20047&cHash=bde5ca2a98edf21a64465c4132300c87

Jeg havde held med, at betonrøret kom af som glat ende gennem et tilfældighedsbrud, så jeg slap for vinkelslibersavning.

• Synes
williamspäron
  • Laddar…
Nu har jeg kørt op for at få lidt mere plads.
Jeg burde vel egentlig bare skære nedenunder renselugen, købe et stykke rør og genbruge samlemuffen og støbe det hele igen?
Et opgravet rør i en kældergulv, med en metal muffe og plastik overdel synlig. Gulvet er opbrudt for at give mere plads.

W williamspäron sagde:
Nu har jag bilat op for at få lidt mere plads.
Jeg burde vel helt enkelt bare kappe nedenfor renselugen, købe et stykke rør og genbruge samlemuffen og støbe det hele igen?
[billede]
Ja.

• Synes
williamspäron
  • Laddar…
tommib
Sværheden her bliver jo at komme til med noget for at skære støbejernsrøret. En vinkelsliber eller en bajonetsav vil være svær at få ned i hullet for at opnå et lige snit.

Udover det er det enkelt, præcis som Claes beskriver, så er det fritlægningen til passende punkt som er besværlig og beskidt. Forbindelsen er simpel.

• Synes
williamspäron
  • Laddar…
tommib tommib sagde:
Vanskeligheden her bliver jo at komme til med noget for at skære støbejernsrøret. En vinkelsliber eller en bajonetsav bliver svær at få ned i hullet for at opnå et lige snit.

Udover det er det enkelt, præcis som Claes beskriver, så er det frilægningen til et passende punkt, der er besværlig og beskidt. Forbindelsen er utrolig enkel.
Tak for svaret! Kommer i hvert fald ned med vinkelsliberen nu, så måske må jeg tage det i stykker og som sidste trin få en jævn kant.

• Synes
daddydj
  • Laddar…
Lyder som en god plan. Start et stykke oppe og arbejd dig nedad.

daddydj daddydj sagde:
Lyder som en god plan. Begynd et stykke oppe og arbejd dig nedad.
Det gik jo fint, når man først turde :).

Nogle prøveafspilninger senere er det tid til at støbe hullet igen :-)

En grå rørledning i et hul i betongulvet, klar til at blive støbt igen, med en gul værktøj ved siden af.

• Synes
daddydj og 1 anden
  • Laddar…
tommib
Renselåget da? Jeg ville absolut have sat en sådan der.

Udover det: Heja dig!

tommib tommib sagde:
Renselåget da? Jeg ville absolut have sat sådan et ind der.

Ud over det: Heja dig!
Tak for opmuntringen! Ja, planen er at sætte sådan en renselem med skruehul lidt højere op.

Krilleman
Sæt rensrøret over dine 15º bøjninger, det gør ikke noget, at det er lidt højt.

Hvis man skal følge minimumsmålet, er det 400mm i underkant på selve "låget", der gælder!

Billede fra Säkervatten.

Illustration af et rensrør over en 15º bøjning med en minimumshøjde på 400 mm, som angivet af Säkervatten.

• Synes
tommib og 1 anden
  • Laddar…
Krilleman Krilleman sagde:
Sæt renseøret over dine 15º bøjninger, det gør ikke noget, at det er lidt højt.

Hvis man skal følge minimumsmålet, er det 400mm i underkant på selve "låget" der gælder!

Billede fra Säkervatten.

[billede]
Tak! Fik sådan en boost, da jeg fik ordnet dette, at jeg snart tager fat på at udskifte brønd i fyrrummet :-)

• Synes
SueCia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.