Har et mindre tag om ca. 3x7 meter, som har lav hældning og er beklædt med tagpap. En fugtskade skal udbedres, og en del af taget skal fjernes. "Spær," eller hvad man skal kalde dem, består af 45x120 reglar med c/c 60 cm. Mindst én af disse går direkte gennem det fugtskadede område og skal sandsynligvis udbedres.
Da jeg endnu ikke har fjernet taget, kan jeg ikke sige præcis, hvordan det ser ud med hensyn til reglarne. Det kan være, at de er delt, så en passende sektion bare kan udskiftes. Men lad os antage, at de er syv meter lange. Hvis jeg har en rådskade på en regel, kunne jeg så fjerne denne sektion, sammenføje en ny, sund stykke 45x120 og anvende sømplade?
I de eksempler, jeg har set med sømforbindelser, er det bjælkelag i store huse med en bærende del lige under samlingen. Jeg vil ikke have nogen bærende del under min samling.
Da jeg endnu ikke har fjernet taget, kan jeg ikke sige præcis, hvordan det ser ud med hensyn til reglarne. Det kan være, at de er delt, så en passende sektion bare kan udskiftes. Men lad os antage, at de er syv meter lange. Hvis jeg har en rådskade på en regel, kunne jeg så fjerne denne sektion, sammenføje en ny, sund stykke 45x120 og anvende sømplade?
I de eksempler, jeg har set med sømforbindelser, er det bjælkelag i store huse med en bærende del lige under samlingen. Jeg vil ikke have nogen bærende del under min samling.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 indlæg
Jeg tror, at det bliver bedre, hvis du tager en ekstra regel i stedet for spikplåten, sig ca. 1,5-2 meter til begge sider (altså mindst 3 meter). Og sømmer den ret tæt mod den eksisterende. Tror endda, jeg så et sted, at man skal lime og sømme.
En smidig og meget holdbar metode til at sammenslutte lægter med er ellers at save strimler i minimum 12 mm krydsfiner eller finer. Sav strimlerne med samme bredde som højden på lægten. Placer strimlen så samlingen er midt på, lim og skru. En strimmel på hver side, og det bliver stærkt som bjerget.
Klik her for at svare