Hej alle!
Jeg er i gang med at fundere over, hvordan jeg skal sætte vægskabe op for at få en hyggelig tv-bænk.
Spørgsmålet er, hvor meget kan min væg holde til?
Forudsætninger:
* To IKEA vægskabe med limtræplade over, hvor TV'et skal stå
* Væggen er sammensat af osb+gips
* TV'et vejer 30 kg
Hvad skal jeg tænke på? Tips om skruesort?
/C.
Jeg er i gang med at fundere over, hvordan jeg skal sætte vægskabe op for at få en hyggelig tv-bænk.
Spørgsmålet er, hvor meget kan min væg holde til?
Forudsætninger:
* To IKEA vægskabe med limtræplade over, hvor TV'et skal stå
* Væggen er sammensat af osb+gips
* TV'et vejer 30 kg
Hvad skal jeg tænke på? Tips om skruesort?
/C.
Jeg ville nok have sat nogle franske skruer ind i reglerne i væggen. Dels en lang bræt under hele vægskabet, typisk en 45/70 regel som stopper 10-20 cm før siden på skabet. Og dels nogle sådanne skruer inde i skabene, måske med nogle vinkelbeslag så man fastgør i selve skabets sider og ikke i den tynde bagside.
Skulle ikke anbefale den konstruktion uden samtidig at sætte støtteben under. Materialet i skabstammerne holder ikke til nogle større belastninger, og hvis nogen skulle sætte sig på den, er risikoen ret stor for, at det går ad h----til.
Ikke måske det der cleane svævende look, som du ønsker, men man behøver jo ikke sætte ben overalt, det er nok med måske et under hvert andet skab.
Alternativt kan det måske være muligt at sætte et par rigtig solide vinkeljern (mindst 15 cm) i hvert skab, men det ser måske ikke så pænt ud.
(Har i øvrigt selv bygget to lignende bænke og set, hvad disse bliver udsat for i snart 6 år, og kan sige, at ingen af disse havde klaret sig uden støtte)
Ikke måske det der cleane svævende look, som du ønsker, men man behøver jo ikke sætte ben overalt, det er nok med måske et under hvert andet skab.
Alternativt kan det måske være muligt at sætte et par rigtig solide vinkeljern (mindst 15 cm) i hvert skab, men det ser måske ikke så pænt ud.
(Har i øvrigt selv bygget to lignende bænke og set, hvad disse bliver udsat for i snart 6 år, og kan sige, at ingen af disse havde klaret sig uden støtte)
Stødte på dette link i går aftes.
http://www.minhembio.com/Rubert/199130
http://www.minhembio.com/Rubert/199130
Nu har ingen sat sig på vores skabe endnu (peppar peppar ta i trä) så de har klaret sig uskadt.
Men hvis der er risiko for, at nogen sætter sig på dem (og du ikke vil have støtteben), så kunne følgende løsning fungere.
Du sætter reglen under skabet som normalt, derudover har du vinkelbeslag i skabene fastgjort i reglerne i væggen med franskaskruvar. I yderkanterne af skabene fastgør du vinkelbeslagene i "loftet" på skabet og fastgør igennem disse skabe i limfogpladen (kræver dog, at den er lidt grovere). Og hvor de 2 skabe møder hinanden, forstærker du med almindeligt træ og borer derefter hul igennem og sætter en bolt igennem skabene, træpladerne og vinkelbeslagene.
Bør kunne holde til børnene, der klatrer op på bænken...
- M
Men hvis der er risiko for, at nogen sætter sig på dem (og du ikke vil have støtteben), så kunne følgende løsning fungere.
Du sætter reglen under skabet som normalt, derudover har du vinkelbeslag i skabene fastgjort i reglerne i væggen med franskaskruvar. I yderkanterne af skabene fastgør du vinkelbeslagene i "loftet" på skabet og fastgør igennem disse skabe i limfogpladen (kræver dog, at den er lidt grovere). Og hvor de 2 skabe møder hinanden, forstærker du med almindeligt træ og borer derefter hul igennem og sætter en bolt igennem skabene, træpladerne og vinkelbeslagene.
Bør kunne holde til børnene, der klatrer op på bænken...
- M
Klik her for at svare