Hej!

Jeg har en overvejelse vedrørende, om man skal rive furu panel (umalet) ned fra loftet, eller om man kan sætte gipsplader på denne panel i loftet? Er det en stor "no-no", eller er det sådan, man plejer at gøre i stedet for at rive den eksisterende loftpanel ned?

Fordele / ulemper? Taknemmelig for al input, jeg kan få i denne sag!

Fortsat god aften!

Mvh

Det går godt givet at panelet sidder ordentligt fast alternativt at man skruer gipsen gennem det og rammer reglar/spær/lister bagved. Et gipstag vejer en del, så hvis panelet kun er ophængt i lidt dykkert kan elendigheden give efter.

Fordelen er åbenlys, du slipper for at rode med panelet, ulempen er vel mest, at du mister lidt rumhøjde, men en gips tykkelse er jo ikke så meget. En grund til at rive panelet ned kan være samtidig at lave andre forbedringer, for eksempel trække noget belysning, bag gipsen.

• Synes
Biggie
  • Laddar…
Loft med hvide paneler og mørke træbjælker, muligvis del af et byggeprojekt.

Loft med synlige fyrretræspaneler og markeringer for installation. Viser en delvist renoveret rum med isolering og trælister på væggene.

Loft under renovering med både træpaneler og gips. Værktøjer til ophængning ses, samt et vindue der lukker lys ind.

Et renoveringsprojekt med gipsloft og isolerede vægge, en stige midt i rummet og et vindue, byggematerialer på gulvet.

Rum under renovering med åben vægkonstruktion og gipsloft med udskårne huller til lamper. Stige ved vindue og byggematerialer på gulvet.

Jeg er også i gang lige nu :) måske kan det være til nogen hjælp, tror heller ikke det burde være et problem for dig. Ved du hvad der er under din furupanel?

Senest redigeret:
Tak som fanden for svar! Furupanelet sidder som bjerget.

Et opfølgende spørgsmål, kan man have 6mm renoveringsgips i loftet? Loftet er lavt som det er, og jeg ønsker så vidt muligt ikke at sænke det yderligere. Loftet er lige, uden at have kontrolleret på millimeteren. Jeg har prøvet med et par plader, ca. 2 m2. Og, hvad jeg kan se, så fungerer det aldeles udmærket. Men, ønsker jeres input i spørgsmålet.

Lånt billede på hvordan loftet ser ud. Loft med furupanel og indbyggede køkkenskabe under, belysning på loftet og køkkenredskaber på en hylde ved siden af skabene.

Ser heller ikke nogen problemer i, at du skulle bruge 6mm, de er jo bare lidt dyrere og sværere at arbejde med.

Billedet du linkede til er ikke dit, men hvis du har så lavt til loftet, ville jeg nok have forsøgt at fjerne fyrretræspanelet, selv om det bliver mere arbejde, så tror jeg, at slutresultatet bliver bedre, måske får du endda mere loftshøjde end før!

Edit: i hvert fald taget multiværktøjet og skåret et kigge-hul op (som alligevel kan repareres og dækkes senere) for at undersøge mulighederne.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.