KarlXII sagde:
GF, jeg så at tagpanelet er begyndt at komme op...
Hvordan går det, hvordan sømmer du, og hvordan fungerer sømpistolen?  :)
Sømpistolen fungerer godt, men indtil videre er det ikke mig, der står for sømningen. Panelet, som er oppe nu, er kun i stueetagen, og der skal vi ikke gøre noget selv.
 
Hvordan er det med maling af loftpanel? Skal man gøre det, før den sættes op, eller er det ok at gøre det efterfølgende?
 
Bob_the_builder
Mal altid før opsætning. Panelet VIL krympe... Så får du umalede striber i loftet. :P
 
For vores snedkere har sagt, at det er ok at sætte op, før man har malet. De sagde, at man skal lade panelet sidde oppe nogle dage, da det krymper & derefter kan man male det. Hvem skal man stole på???? ???
 
Bob_the_builder
Jeg satte op brystpanel i min hall for 18 måneder siden. Den fik "...ligge indendørs i ca. 2 uger for at akklimatisere sig. Så har den krympet færdigt." som byggemarkedet sagde. Jo, jeg satte den op, malede, og se, efter ca. 2 uger til havde jeg hvide striber langs panelet. Ikke bare en millimeter, men 5-6 mm nogle steder.

Stol på MIG. 8)
 
  • Synes
Per Kylemark
  • Laddar…
Stol på Bob.
 
Enig i at man skal male før man sætter panelen op. Man undgår som sagt sprækkerne, når træet tørrer, men det er også en fordel at kunne male uden at skulle have hænderne over hovedet. Jeg synes også, at det afhænger lidt af, hvilken maling man bruger. Skal man hvidlasere loftet, så er der alligevel så meget "liv" i loftet, at sprækkerne ikke bemærkes så meget som hvis man lakerer med en dækkende maling. Vores entréloft malede jeg med dækkende maling. Først en grundmaling, derefter en første strygning, inden jeg satte det op. Til sidst fik loftet en færdigstrygning. I alt tre malinger altså. Loftet havde brug for tre strygninger, men det ville ikke have været muligt at stryge tre gange og så sætte det op, for så ville det ikke have været muligt at trykke panelen sammen. Derudover bliver der let lidt "skader", når man sætter panelen op, som man kan skjule med en maling.
 
Ok, så kommer det næste spørgsmål :)
Hvis vi siger, at vi får panelet på torsdag. Hvor længe skal det ligge i huset, før vi lasurerer det? Er det ok at lasurere allerede på lørdag?
Tak for al hjælp! :D
 
Det kommer an på, hvor tør den er, når den kommer, og hvor varmt det er i huset...
Jeg ville nok altid vente et par uger.
 
Hvis man skal lasere, før man sætter panelet op, er det vel bare at smøre det på. Hvorfor skal det tørres?
Når man laserer, tilfører man vel også fugt til træet. Er det ikke bedre at lasere så hurtigt som muligt og derefter lade det tørre?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.