12,458 læst ·
9 svar
12k læst
9 svar
Sætte op chin-up bar på væg (enkeltgips, osb + træregel)
Nu beder jeg ydmygt forummet om råd, inden jeg yderligere ødelægger væggen i hjemmegymmet. Den ser ud som en halv schweizerost.
Har købt en chin up bar hos XXL, der fastgøres med tre skruer på hver side. C-C målet er 590 mm.
https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style
Har en gammel træregelvæg, der er påbygget med OSB + enkelgips. Det er en ydervæg med panel, så jeg har kigget, hvor sømmene sidder på ydersiden, og målt op på indersiden.
Jeg får dog ikke det til at fungere på en ordentlig måde. Mistænker, at C-C målet mellem reglarne (ved jo ikke hvor de starter og slutter, fordi sømmene kan sidde lidt hvor som helst på reglen). Har prøvet at bore, men det føles som om jeg får "falske positive" resultater, for det tager ikke ordentligt. Har også en Bosch grøn regelsøger, der viser tydeligt, men det bliver heller ikke godt der.
Hvad skal jeg gøre? Købe en OSB eller krydsfiner og sætte op, som jeg så maler? Hvad skal jeg købe af skruer? De største jeg har hjemme er 6x80 fra ESSVE, men de virker heller ikke ordentligt.
I desperation tog jeg skruerne fra ESSVE facadeskrueplug, som er type 8x120, men deres hoveder blev runde...
Har købt en chin up bar hos XXL, der fastgøres med tre skruer på hver side. C-C målet er 590 mm.
https://www.xxl.se/pure2improve-chin-up-bar-large/p/1156012_1_style
Har en gammel træregelvæg, der er påbygget med OSB + enkelgips. Det er en ydervæg med panel, så jeg har kigget, hvor sømmene sidder på ydersiden, og målt op på indersiden.
Jeg får dog ikke det til at fungere på en ordentlig måde. Mistænker, at C-C målet mellem reglarne (ved jo ikke hvor de starter og slutter, fordi sømmene kan sidde lidt hvor som helst på reglen). Har prøvet at bore, men det føles som om jeg får "falske positive" resultater, for det tager ikke ordentligt. Har også en Bosch grøn regelsøger, der viser tydeligt, men det bliver heller ikke godt der.
Hvad skal jeg gøre? Købe en OSB eller krydsfiner og sætte op, som jeg så maler? Hvad skal jeg købe af skruer? De største jeg har hjemme er 6x80 fra ESSVE, men de virker heller ikke ordentligt.
I desperation tog jeg skruerne fra ESSVE facadeskrueplug, som er type 8x120, men deres hoveder blev runde...
Tak for svaret. Tog til byggmax og købte konstruktionskrydsfiner 15mm og skar et stykke til på 900x620 mm. Tænkte at fastgøre dette i reglarne. Spørgsmålet er, hvad jeg skal fastgøre konsollerne med i alt dette. Tykkelsen bliver godt 40 mm plus godset i konsol og skiver osv. Skulle jeg have taget en fransk træskrue på 50 mm, som er gevindet hele vejen, så den tager både krydsfineren og OSB? Glemte at købe med så korte. Købte 90mm lange, hvis jeg finder reglar alligevel, men de er ikke gevindet, så de tager i krydsfineren (og gipsen). Bliver måske til en tur til 
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Undgå fransk træskrue... 
Altvidende
· Västra götaland
· 10 938 indlæg
Fransk træskrue trækker godt i massivt træ, i 15 plyfa bliver det vel sissådär...
Finder du reglarne i væggen, ville jeg have trukket op to 2"4 mellem tre reglar og derefter sat den op midt over den midterste. I dette tilfælde med fransk skrue af passende længde.
Finder du reglarne i væggen, ville jeg have trukket op to 2"4 mellem tre reglar og derefter sat den op midt over den midterste. I dette tilfælde med fransk skrue af passende længde.
Nu sidder åbækken på plads. Den franske træskrue holdt virkelig godt i træreglen, og med firkantsbrikken sidder det som et bjerg. Den ene konsol måtte dog fastgøres med skiveindfæstning fra Fischer. Der stod ikke, hvor stramt man skulle spænde dem, så jeg har ikke taget i alt for hårdt. Hvis noget slipper, så er det den konsol i så fald. Ifølge specifikationerne skulle de kunne tåle 71 kg stykket, så med tre stykker...
Forborede og forsænkede alle skruer, som jeg brugte til at fastgøre krydsfinerpladen til reglerne.
Det kunne sikkert være gjort bedre, men jeg er tilfreds med udseendet og følelsen.
Forborede og forsænkede alle skruer, som jeg brugte til at fastgøre krydsfinerpladen til reglerne.
Det kunne sikkert være gjort bedre, men jeg er tilfreds med udseendet og følelsen.
Sjovt at se, hvordan det blev på stedet! Et spørgsmål, hvorfor var det ikke nok bare at sætte træskruer i OSB+gipsen? Bæreevnen siges jo at være godt 260 kg per skrue ifølge vedhæftede grafik. Jeg spørger, fordi jeg gerne vil montere en lignende bar, men troede, at jeg ikke behøvede at sætte skruerne i reglar 
Ved ikke. Måske lykkedes det ikke at ramme rigtigt med den rigtige dimension på skrue + forboring. Det blev ikke tilstrækkeligt stabilt med bare træskruer i pladerne.T tomasjo sagde:Sjovt at se hvordan det blev på plads! Et spørgsmål, hvorfor var det ikke nok bare at sætte træskruer i OSB+gipsen? Bæreevnen siges jo at være godt over 260 kg per skrue ifølge vedhæftet grafik. Jeg spørger, fordi jeg gerne vil montere en lignende bar, men troede ikke, at jeg behøvede at sætte skruerne i regler![]()
Klik her for at svare