smh
Hej!

Jeg vil bygge en enkel trækonstruktion for at opsætte et katnet på min altan og spekulerer på, hvordan jeg på den nemmeste måde kan gøre det nogenlunde stabilt. Altanen stikker ud fra huset, størrelse 120 x 200 cm. Jeg kan ikke fastgøre noget på facaden og vil (af rene æstetiske grunde) ikke fastgøre nettet til altanen ovenfor.

Min tanke er at fastgøre fire stolper i hvert hjørne af altanen (ca. 2 m høje) og fastgøre dem til altanrækværket med kabelbindere. Derefter sætte tre overliggere af en slags ovenpå, som stabiliserer og som nettet kan fastgøres i.

Spørgsmål 1: Er det tilstrækkeligt, eller burde jeg sætte det hele sammen bedre (og i så fald hvordan)?
Spørgsmål 2: Hvad skal jeg bruge for træ og dimensioner?

Jeg indser, at dette er et meget enkelt spørgsmål, men jeg har ikke tømret noget mere kompliceret end et skærebræt i sløjd tidligere ... Og har ledt rundt efter byggeinstruktioner på nettet uden at finde noget (måske er det for simpelt til det). Ville med andre ord være meget taknemmelig for hjælp!

Du behøver ikke grove dimensioner. 45x70 trykimprægneret gør jobbet. Overliggerne stiller du på højkant. Fastgør
Overliggerne ned i stolpen med skrueskruet terrassebolt f.eks. Alternativt med galvaniseret stålbeslag som du skruer med ankermøtrik til udendørs brug.

Strips fungerer godt til at fastgøre stolperne, hvis du har noget godt at spænde omkring.

smh
Tak! Gør det nogen forskel for konstruktionen om det er trykimprægneret, eller er det kun for at det skal holde længere tid? Og skrueskrue - så forborer jeg gennem overliggeren og så skråt ned i selve stolpen altså?

Ja, du kan bygge med ubehandlet træ selvfølgelig. Maler du det, kan det holde i årtier. Det vigtigste er at beskytte endetræet, f.eks. at de ikke står direkte på altanpladen, men med en form for afstandsstykke.

Skråskrue betyder, at man skruer fra siden diagonalt ned i stolpen. Det kan være godt at forbore, som du skriver, for at mindske risikoen for revner. Brug terrassekruer, typisk 4,8x75. Alternativt træskruer i tilsvarende størrelse. Skru også overliggerne sammen.

Ellers vinkler typ https://www.byggmax.se/vinkel-p234055#267=987&776=14627&884=14617&914=14622. Ser grimmere ud, synes jeg, men det er lettere at få stærkt med nogle ankerskruer.

smh
Ok, så gør jeg det. Mange tak for hjælpen!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.