Vi har tænkt os at sætte MDF-panel på væggene i trappen.

For to af væggene er det ikke noget problem da de er almindelige regelvægge.
Den tredje væg er en tapetseret betonvæg.

Normalt ville jeg have sat lægter op og derefter sat panelet på dem, men det vil i dette tilfælde bygge for meget.

En idé jeg fik, var at sætte en OSB-plade op mod betonen og derefter fastgøre MDF-panelet til OSB-pladen. Først tænkte jeg, at man kan skrue fast panelet, men findes der skruer, der er korte nok med tilstrækkeligt små hoveder?

Klammer har intet hoved at tale om direkte, ville det fungere at fastgøre panelet til OSB-pladen med?
Jeg har ingen erfaring med OSB-plader, men jeg har forstået, at de skal være hårdere end spånplader. Hvis man sætter klammer med en decimeters mellemrum, burde det vel sidde.

Er jeg ude på et sidespor, eller tror I, at det kan fungere?
 
  • Tværsnitsillustration af en væg med betonkern, 11 mm OSB-plade og 6 mm MDF-panel, tydeligt opmærket med lagtykkelser.
Mikael_L
Jeg synes det lyder godt.

I dit tøj ville jeg tage min klammerpistol til smalryggede (5.8mm) klammer og skyde med en klammerlængde, der holder sig inden for OSB-pladen.
typ (men jeg har ikke en Senco ;):
senco_ah07s41.jpg

Jeg tror ikke lige så meget på bredryggede (ca 10mm) klammer, da de både er kortere og svagere.

Et alternativ er dykkertpistol, helst GA16, men Ga18 og lidt tættere sømmet kan nok fungere.
 
Jeg tror også, at det kommer til at fungere fremragende.:)
 
Ok. Så godt at I tror, at det kan fungere godt. Men nu skal jeg bare finde et passende værktøj, der tager passende stabelpistol. Har I nogle tips?
Kan låne kompressor, hvis det er nødvendigt. Jula Clas Ohlson Biltema Bauhaus bl.a. findes i nærheden.
 
Biltema har en klammerpistol som er ok til dette formål.
 
Jeg har sat op nogle af de plader her, både på OSB og gips.. Så har jeg snoet lidt lim over bagsiden på MDF-pladen og nogle klammer for at holde det hele på plads, mens limen tørrede. Det var nemt at sætte op, håber det er svært at få ned :)
 
16mm klammer føles som lidt langt.
Hvis OSB-pladen er 11mm og MDF-pladen er ... lad os sige 3mm der hvor jeg skal nitte, så betyder det maks 14mm. Jeg ville nok stoppe ved 12-13mm for ikke at risikere at ramme betonen. Eller tænker jeg forkert?
Kan jeg slå nittet ind skråt så det bliver længere strækning inden betonen? Hvordan går det?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.