Jeg skal lægge gulvvarmeslanger og derefter parket på min overetage.

Jeg har ikke sat dørkarmene op endnu og heller ikke bygget skydedørsdelen/karmene, hvor der skal være en skydedør. Jeg skal også bygge garderobeskabe.

Jeg tænkte først at lægge gulvvarmeslangerne og derefter parketten og først derefter sætte karm og dør samt bygge garderobe.

Er det i forkert rækkefølge at vente med dørkarmene, eller fungerer det?

At bygge garderoben ovenpå parketten burde vel ikke være noget problem?

Det er jo sket, at det opdages efter et år, at parketgulvet svulmer uacceptabelt. Så kan det jo være lidt tricky at fjerne det uden at rive garderoben. Yderligere er det lettere at vide, hvor man må skrue, hvis man ikke behøver bekymre sig for at ramme varmeslyngen. På den anden side kan du jo afslutte parketten, hvor du skal have gulvregler og evt. tærskler.

ok skal overveje at lægge parketgulvet under garderoben eller ej.

Nogen kommentar om at vente med dørrammerne til efter parketgulvet er lagt?

• Synes
Amlp
  • Laddar…
Nja, indirekte på spørgsmål 2. Jeg har brudt alle tærskler derhjemme og lagt gulvet i ét stykke.

Jeg har ikke savnet tærskler, og det er en fantastisk dejlig helhed med et ocean af parket (91 kvm ;-) uden afbrydelse. Så jeg siger JA, vent med karme og glem tærskler!

Jeg plejer aldrig at fastgøre tærsklen i karmen, men lader den ligge løst på plads, når jeg fastgør karmen. Derefter tager jeg tærsklen væk og fræser et spor i den, så jeg kan lade gulvet gå ca. 10 mm ind under tærsklen. Tærsklen skruer du fast med forsænket skrue eller fæstner med nogle små klik af montagelim, efter at gulvet er lagt. På denne måde kan du fjerne tærsklerne næste gang, du ændrer gulvfladen, så det nye gulv altid forsvinder ind under tærsklen, og du slipper for unødvendige sprækker, som man skal fylde eller liste. Det kan også variere lidt, hvordan tærsklen er tænkt at fastgøres i karmen, så her kan du måske være nødt til at modificere lidt, hvis du vil have den aftagelig.

Akhagen - jeg har forstået, at hvis man gør sådan, kan man få revner osv. - har du lagt det, så du har alle samlinger i døråbningen - eller har du nogle planker "lige igennem" døråbningen?
- var det længe siden, du lagde gulvet - revner?

AndersS - så du mener at det ikke er nogle problemer med at læggagulvet først og sætte karmen sen?
eller kan det være sådan, at Karmen ikke får plads påhøjden og at man derfor skal fræse ud i tærsklen - og så måske karmen skal på før parketten - så den får plads?

jeg må nok finde højden på karmsiderne - har ikke købt nogle endnu - og måle.

hvorfor jeg vil vente med Karmen - er fordi jeg ikke har sat nogen karm op før og jeg kan vædde på at jeg sætter den forkert /højt/for lavt hvis jeg sætter den, inden gulvet er lagt.

Du kan sætte karmen på efter du har lagt gulvet, i hvert fald i de tilfælde jeg har arbejdet med dette. Hvad mener du med karmsiderne? Har du eksisterende døre uden karm eller hvordan tænker du her? Karmen sættes jo på plads med cirka 10-15mm spalte rundt om mod reglarne, så du kan justere den.

gør åbningen altid 213cm så får det plads.
parketten lægger du først så monterer du karmen.
du skarver parketten under tærsklen typ 3 cm.
derimellem skrur du tærsklen fast...

mvh
snickar estwing

ok åbningen er klar er ikke hjemme så jeg må måle den op - men fra hukommelsen tror jeg ca 210-213 cm (kan være efter parket lagt - må tjekke).

Jeg skal på eksisterende gulv lægge 22mm spånplade, gulvvarmeplade, plast, underlagspap + parket 14mm

jeg har ikke købt hverken døre eller karm endnu - derfor er jeg usikker på om karmens sider kan være i åbningen eller ej - jeg skal måle åbningen når jeg kommer hjem om et par dage.

tak for indlæggene.

nogen flere der har gjort som akhagen og lagt gulv mellem rummene uden tærskler?

Jeg har som længst 9 meter i træk med almindelig klikparket. En smule vovet men åh så flot. Jeg kan ikke helt forstå det med tærskler bortset fra i lyddæmpende øjemed, jeg har i hvert fald ikke savnet dem.

Jeg anbefaler stærkt at køre uden. Den, der fortryder, kan nok sætte en tærskel på senere, enten nedsænket eller ovenpå.

Revner har jeg ikke og forventer ingen. Hvis noget kommer til at ske gætter jeg på sprækker i kanterne, hvis træet krymper for meget, eller buler hvis det svulmer for meget. Gulvet er lidt over et år, og har således overlevet både februar og juli uden problemer. Jeg har nogle hjørner på visse parketbrædder, der har rejst sig, men det tror jeg har med svag kvalitet og en vis saftspild at gøre (3-årig ;-).

Jeg har dels døråbninger, hvor parketten løber lige ind i rummet, men også hvor den kommer på tværs. Lige der er der blevet 1x1 cm sprækker, fordi det ikke er muligt at lægge hvordan som helst, men disse har jeg I DAG fyldt med spartelmasse og plastisk træ.

En ting hver dag, så bliver man færdig med en totalrenovation på et par år tror jeg ;-)

Held og lykke!

ok interessant - jeg synes også, at det ville være flot uden tærskler - lad os se, om jeg tør undlade at stoppe gulvet ved hver tærskel (som leverandører angiver)

jeg har jo også gulvvarme, hvilket måske påvirker gulvet yderligere

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.