Jeg tænkte på at indsætte et gammelt vindue i en indervæg, gipsvæg.
Mit problem er, at der sidder en stolpe, hvor jeg vil placere vinduet. (Sort = stolpe, grøn = vindue)
Hvordan skal man tackle dette?
Det er et gammelt vindue, så det vejer ikke meget, kan det være nok at save et hul, samt save stolpen over og derefter lave ramme rundt om vinduet direkte i gipsen.
Eller bør man tage væggen ned og lave ny ramme for vinduet?
Andre tips og forslag modtages også med taknemmelighed.
Hvad er det for et hus? Vi lavede et lignende hul i en indvendig væg i vores første hus. Selvom det føles helt ulogisk, gik der et vp-rør til stikkontakten nedenunder. Heldigvis savede vi fra den anden side. Men det skader ikke at tage det roligt med rundsaven, indtil I ved, hvor elektriske ledninger går.
Om I skal lægge nye regler eller ej, afhænger af, hvor stabiliteten bliver, når du har skåret reglen, og hvor tungt vinduet er.
Sav (forsigtigt) hullet op og tag et kig ind, hvordan det ser ud.
Jeg går ud fra, at du ved, at væggen ikke er bærende.
Såfremt væggen ikke er bærende, er der ingen problemer med at gøre, som du har tænkt. Sav hullet op fra den ene side med en gammel fukssvans, så får du et pænt snit, og du kan se, hvad der er i væggen uden at skære alt over. Såfremt intet går direkte, hvor vinduet skal sidde, skærer du den anden side op og skærer de eksisterende regler over og fælder lister ind langs alle sider, så du har noget at fæstne foder i.