Hej

Det hurtigste er at bruge tommestok og blyant. Så kan man jo gøre pladen klar med det samme uden at skulle slæbe den frem og tilbage. Men det der med læbestiften var en sjov idé

Hilsen Wasa

Wasa sagde:
Hej

Det hurtigste er at anvende tommestok og blyant. Så kan man jo gøre pladen klar med det samme uden at skulle slæbe den frem og tilbage. Men det der med læbestiften var en sjov idé

Hilsner Wasa
Forkert!
Det hurtigste er hole in one.

Er det kun midlertidigt, man monterer plader, så virker målemetoden alle gange. Professionel opsætning er en helt anden sag.

Frugens læbestift på dosaens yderkant.. stil skiven op mod dosen og vipps, så har du et fint aftryk.. Tør derefter af med papir bare.... fungerer fint, hvis der kun er et enkelt hul...

• Synes
Timmerhus2021 og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor ikke tage en laserpeger/laservaterpas hvis man nu har sådan en. Ret den mod centrum på dåsen. Sæt skiven på og markér med pen. Færdig!!

• Synes
Dr sandalninjan og 2 andre
  • Laddar…
Lymmeln sagde:
Om man använder Hole in one till at bore i OSB, plejer man at bore igennem aluminiumringen i centreringsmagneten man sætter ind i dåserne p.g.a. hårdheden i pladen (styr borren mere end gips). Et trick, som jeg har brugt, var kun at markeringsbore med hulfræserens centrumbor og fjerne magnetsøgeren, vippe pladen lidt ud og bore igennem. Jeg brugte T-80 på OSB for at kunne justere OSB-pladen og T-70 på gipsen.
Hvorfor har jeg ikke tænkt på det selv? Godt tip! Er man dum nok, lærer man noget hver dag....

• Synes
MickanV
  • Laddar…
sjulis sagde:
Hvorfor ikke tage en laserpeger/laservaterpas, hvis man nu har sådan en. Ret den mod centrum på dåsen. Sæt skiven på og marker med en pen. Færdig!!
Fungerer også! men har du flere dåser i samme skive så er det alligevel nemmere med hole in one:)

Lymmeln sagde:
Hvis man bruger Hole in one til at bore i OSB, plejer man at bore sønder aluminiumringen i centreringsmagneten, man sætter ind i boksene p.g.a. hårdheden i pladen (styr boret mere end gips). Et trick, jeg brugte, var at bare markeringsbore med dåsefræserens centreringsbor og tage magnetsøgeren væk, vinkle pladen lidt ud og bore igennem. Jeg kørte med T-80 på OSB for at kunne justere OSB-pladen og med T-70 på gipsen.
Man lærer så længe man lever! Jeg var helt uvidende om dette problem indtil i dag. Jeg har ødelagt et lånt hole in one-sæt (centrumhullerne er blevet for store) og desuden ikke havnet tilstrækkeligt præcist med T70-dåsefræser over apparatdåser med en del bøvl som følge. :(

Jeg vækker liv i en meget gammel tråd i stedet for at oprette en ny. Genbrug er jo lidt tidens trend...

Jeg prøvede først ketchupmetoden, den fungerede, men var unødigt snavset efter min smag og en smule upræcis, fordi jeg kun fik yderkanten af hullet markeret og ikke centrumhullet, hvor jeg faktisk skulle sætte boret. Jeg tænkte lidt over det og kom frem til følgende løsning, som fungerede fremragende:
1. Tag hulfræseren og bor en cirkel i et stykke spildplade af masonit eller stiv pap.
2. Fastgør små stykker dobbeltklæbende tape i yderkanten af den udsavede cirkel, som på billedet herunder:
Rund masonitplade med hul i midten og tre stykker dobbeltklæbende tape på kanterne, holdt af en hånd.
3. Tryk cirklen fast i dåsen, så den dobbeltklæbende tape hæfter. Sæt dernæst to større stykker dobbeltklæbende tape på "forsiden", se billede:
Cirkelformet stykke masonit med dobbeltklæbende tape på monteret træplade for at markere borehullets position.
4. Sæt pladen op, hvor den skal være, og tryk lidt over udtaget, så tapen hæfter på pladen. Fjern pladen, og du har en markering præcis, hvor du skal bore:
En OSB-plade og gipsplade på væg. En cirkel er markeret med tape på gipspladen for præcis boring. Tråd om DIY præcisionsteknik.
Det går sikkert hurtigere med en Hole in One, men kombinationen præcision/pris er svær at slå med denne metode.

Ser lige, at de to nederste billeder skulle have været roteret, men det orker jeg ikke at gøre lige nu...

• Synes
gryden
  • Laddar…
Smart, hole-in-tape.

Ketchup, brun sovs og alt andet jox kan I lade blive i køkkenet og tage ud og købe rigtige ting. En sats Hole-in-one og en rigtig dosfräs så bliver det hurtigt professionelt og rigtigt.

Skal du lave mere end ti huller resten af dit liv, så er det Hole-in-One og dosborr, der gælder.

Sender de ikke længere centreringsværktøjet med dosfræserne? De fungerer nogenlunde, hvis man ikke stoler på tommestokken.

• Synes
Robert Anderson
  • Laddar…
Alle disse metoder, der går ud på, at man skal stille gipspladen på plads og trykke til, så man får en markering (ketchup, hul af en spids, tapegrunka osv.), inklusiv den jeg selv forsøgte i et tidligt svar (i et andet liv, føles det som nu), forudsætter, at man kan holde pladen i den position, som den skal sidde, dog lidt ud pga. dåsen selvfølgelig.

I praksis synes jeg, at det ofte er ret svært. Bare det faktum, at pladen er lidt væk fra væggen, synes jeg gør det svært at se, om den er korrekt, måske fordi jeg er en smule astigmatisk. Og hvis dåsen sidder tæt på den ene kant, har man altså noget at trykke mod der, men ikke mod den anden kant, hvilket gør det hele lidt ustabilt, især hvis man arbejder alene. Og så har jeg et gammelt hus med skæve gulve og lignende, så det er ikke bare at stille pladen på plads uden måske at skulle shimse den op under den ene ende eller noget for at markeringerne skal blive korrekte. Og så skal pladen bæres frem og tilbage, medmindre den skal sidde et sted, hvor man kan stå og rode med en dåsefræser, hvilket ikke altid er tilfældet, når man renoverer, hvor man bor. Med mere, med mere.

Dette gør, at jeg med tiden faktisk har fraveget knebene og kun måler med tommestok. Det er en enkel og forståelig metode, der giver mig lige så god præcision og i det hele taget mindre besvær.

Det går sikkert hurtigere med hole-in-one, men tidsbesparelsen ville ikke blive stor på de måske tyve huller, jeg har lavet over nogle år. At det derimod spiller en rolle for professionelle som Estwing, der gør det her hele tiden, det forstår jeg.

• Synes
Eaglehanky og 1 anden
  • Laddar…
Farzan sagde:
Alle disse metoder, der går ud på, at man skal sætte gipspladen på plads og trykke til, så man får en markering (ketchup, hul af en spids, tapeet dims osv.), inklusiv den, som jeg selv hævdede i et tidligt svar (i et andet liv, føles det som nu), forudsætter at man kan holde pladen i den position, som den skal sidde, dog et stykke ude på grund af dosen selvfølgelig.

I praksis synes jeg ofte, at det er ret svært. Bare det faktum, at pladen er lidt fra væggen, synes jeg gør det svært at se, om den sidder rigtigt, måske fordi jeg er en smule astigmatisk. Og sidder dosen tæt på den ene kant, har man altså noget at trykke imod der, men ikke mod den anden kant, hvilket gør det hele lidt ustabilt, i hvert fald hvis man arbejder alene. Og så har jeg et gammelt hus med skæve gulve og lignende, så det er ikke bare at stille pladen, uden man måske skal shimme den op under den ene ende eller noget, for at markeringerne skal komme rigtigt. Og så skal pladen bæres frem og tilbage, medmindre den skal sidde på et sted, hvor man kan forestille sig at stå og svine med dosfræser, hvilket ikke altid er tilfældet, når man renoverer, hvor man bor. Med mere, med mere.

Dette gør, at jeg med tiden faktisk har fraveget tipsene og kun måler med tommestok. Det er en enkel og letforståelig metode, der giver mig mindst lige så god præcision og alt i alt mindre besvær.

Det går sikkert hurtigere med hole-in-one, men tidsbesparelsen ville ikke blive stor på de måske tyve huller, jeg har lavet over nogle år. At det derimod spiller en rolle for professionelle som Estwing, som gør dette hele tiden, det forstår jeg.
Dette ville jeg have skrevet præcis lige sådan, hvis jeg kunne formulere mine tanker lige så godt, og havde haft tid til at gøre det. :thumbup:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.