Hej,
Jeg skal nu begynde at gipse mine vægge på loftet og skal lave huller i gipspladerne til stikkontakterne.
1) Findes der noget enkelt værktøj, man kan sætte på boremaskinen, som har den rette dimension som stikkontakten, fx en kop-/fræsebor?
2) Har I tips til, hvordan jeg nemmest kan måle ud, hvor jeg skal lave hullet i gipspladen? Har hørt, at man kan sætte et eller andet låg i elboksen med en søm i midten. Passer det? Hvor kan man købe det? Eller har I måske endnu bedre tips.

Mvh
TW

Og for at bore hullerne skaffer du dig en dosfræser typ T70.
dosfras.jpg

twtwtw sagde:
Er der et enkelt værktøj, man kan sætte på boremaskinen, der er den rette dimension som eludtaget, en slags puck/fræser?
Som nævnt en dåsefræser, men bemærk, at der er forskellige dimensioner på dåser, så mål hvilken du har og køb tilsvarende fræsere. Hos mig er koblingsdåserne af en dimension, og de til afbrydere og udtag en anden.

twtwtw sagde:
Har I tips til, hvordan jeg nemmest kan måle ud, hvor jeg skal lave hullet i gipspladen? Har hørt, at man kan sætte et eller andet låg i el-dåsen med en søm typisk i midten. Passer det? Hvor kan man købe det? Eller I har sikkert bedre tips.
Hole-in-one og lignende siges at fungere godt, men det er jo ikke helt billigt. (I ekstreme tilfælde, dvs. køkken, kan man endda ende med at skulle bruge fire-fem stykker til en plade). Desuden har jeg hørt, at man kan komme til at bore igennem en af dem en gang imellem. Så jeg lavede en hjemmelavet anordning bestående af et stykke masonit (to sammenlimede lag), en skrue i midten med spidsen udad og to borede huller, så jeg kan fastgøre den i dåsen med skruerne, der skal holde indsatsen.
Jeg lavede et par stykker for hver dåsedimension (de har forskellige afstande mellem fastgørelsesskruerne). De fastgøres i dåserne, og så presses pladen på plads, så gør skruens spids en markering til dåsefræserens centreringsbor. Det er dog vigtigt ikke at vippe pladen, når man trykker den på plads, ellers kommer markeringen i den forkerte højde.
I nogle tilfælde måler jeg bare ind positionen (vandret og lodret) for dåsens midte med tommestokken... det fungerer også.

Jeg plejer at bruge en endnu enklere metode, jeg slår en søm ind midt i dåsen (undgå alle kabler bare) og lader hovedet på sømmet stikke ud, så snupper jeg en læbestift fra min kæreste (eller spørger pænt) og maler på hovedet. Sætter gipspladen på gulvet i den rigtige position og presser den lidt mod sømmet, og du har en markering der, hvor du skal sætte dåsefræseren.
Edit: Så trækker du sømmet ud, men det var måske underforstået.

• Synes
svedbo og 7 andre
  • Laddar…
Har ikke fået købt noget elegant værktøj, så jeg måler. Plejer ikke at være noget problem, hvis der kun er en eller to doser i pladen.

Ulempen er, at man skal tænke lidt, og det sker, at dette mislykkes..

• Synes
Switteboy
  • Laddar…
Hvis man bruger Hole in one til at bore i OSB, plejer man at bore i stykker aluminiumringen i centreringsmagneten, man sætter ind i dåserne pga. hårdheden i pladen (styr boret mere end gips). Et trick, som jeg brugte, var kun at markeringsbore med dosfræsens centrumbor og fjerne magnetsøgeren, vippe pladen lidt ud og bore igennem; jeg brugte T-80 på OSB for at kunne justere OSB-pladen og T-70 på gipsen.

Et problem jeg har oplevet med magneterne er, at ydermagneten gerne flytter sig, når man skal sætte dosfræsen med dens centerbor. Er man mere stabil på hånden end jeg er, er det måske ikke noget problem. Ellers går det jo fint at markere med en spritpen gennem ydermarkørens centerhul, fjerne magneten og så fortsætte som vanligt.

Lymmeln sagde:
Om man använder Hole in one till at bore i OSB, plejer man at bore i stykker aluminiumringen i centreringsmagneten, man sætter ind i boksene på grund af hårdheden i pladen (styr boret mere end gips). Et trick, som jeg brugte, var kun at markeringsbore med hulfræserens centreringsbor og fjerne magnetsøgeren, vinkle pladen lidt ud og bore igennem. Jeg brugte T-80 på OSB for at kunne justere OSB-pladen og T-70 på gipsen.
Ja, man plejer det ja..
Perfekt at gøre som du gør, både når det gælder T80 i OSB og vinkle pladen ud..
Vi bruger også "supersøgeren" http://www.norgips.se/index0,615.htm, så slipper man for magnetsøgeren overhovedet, når det kommer til OSB - for det slider stygt på indsatsen ellers.

Har man en laser kan man rigge den op så den lyser midt i dåsen og så sætte skiven på og bore på laserprikken. Besværligt hvis man har flere udtag i samme skive dog.

• Synes
Ploppas og 7 andre
  • Laddar…
Der var stempler! super godt, så slipper jeg at fremstille egne, laseren er nok ok, men hvis man vil have lidt fart på opsætningen af plader, er det nok svært. Enkelte huller til fx rør eller sådan er nok laseren god.

Anbefaler Artnr: 189032 hos Jula ellers. Klart billigere end Hole in One og fungerer fremragende sammen med T70 og T80 dosfræser.

Zephir

zephir sagde:
Jeg anbefaler Artnr: 189032 hos Jula ellers. Klart billigere end Hole in One og fungerer udmærket sammen med T70 og T80 dåsefræser.
Jeg har blåe sådanne, og de fungerer dårligt, har ikke en dåse, som de sidder godt i, uden løsner de sig og sidder halvvejs fast i gipspladerne.

T
Jeg plejer:

1) Skrue skruerne i dosen lidt ud, banker man på gipspladen, laver de aftryk, og så er det nemt at se, hvor man skal bore.

2) Stryge lidt trælim eller tilsvarende på doskanten, laver også aftryk. Kan dog blive lidt klistret, hvis man ikke trykker pladen på plads med det samme.

3) Måle.

• Synes
Timmerhus2021
  • Laddar…
hole in one !!
skal man have OSB først tager man en 80 fræser til en 70 dåse.
90 fræser til 80 koblingsdåse.
så ødelægger man ikke noget.
alt andet med læbestift m.m kan man gøre. men hallo??
man skal arbejde enkelt og let.
bliver sjovere og pænere resultat!

mvh
snickar estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.