imported_Benno sagde:
Sender de ikke længere centreringsværktøjet med dåsefreserne? De fungerer nogenlunde, hvis man ikke stoler på tommestokken.
Jo med alle dåsefresere følger der et "plastskjold" med, som er et enkelt centreringsværktøj... :-)

L
Da jeg har brug for at lave flere huller i den samme plade, vil man ikke købe en masse dyre værktøjer. Der er en enkel metode, som jeg bruger.

Du har brug for en god doseringsfræser/hulsave, som er beregnet til den rette dåse.

Find et stykke bræt. Sav igennem det med hulsaven. Du har nu et trælåg med et hul i midten.
Slib låget på båndsliberen rundt om kanten, indtil det passer i dåsen.

Du skal også slibe ned på to sider, så det passer i dåsen.
Fyld dåsen med isoleringsmateriale så meget, at trælåget lige præcis fjeder lidt ud over kanten på dåsen.

Mål, hvor centrumhullet er på dåsen på væggen. Tegn på gipsen. Bor et lille hul. Bor med en hulsav, så du får et hul på størrelse med en femkrone.

Monter gipsen på væggen. Tag doseringsfræsen frem. Nu passer boret præcis i hullet på trælåget. Sav, og fjern derefter trælåget.
Færdig.

Føles som om alle forslag bare er dårligere og mere omstændelige løsninger end Hole-in-one. Koster jo under 500:- hvilket er en minimal udgift for perfekte huller.

L
Stefan N sagde:
Føles som alle forslag kun er dårligere og mere besværlige løsninger end Hole-in-one. Koster jo under 500:- hvilket er en minimal udgift for perfekte huller.
Min metode giver helt perfekte huller. Uden at bruge 1500 kr for 3 Hole-in-one, hvis du har brug for at lave 3 huller.

Du behøver ikke købe tre sæt for at lave tre huller samtidig, da den jo indeholder to af hver størrelse, og det er muligt at købe dem enkeltvis.

L
Stefan N sagde:
Du behøver ikke købe tre satser for at lave tre huller samtidigt, den indeholder jo to af hver størrelse samt at det går at købe løse.
Det blir alligevel rundt 700 kr. Og hvis jeg skal lave 4 huller?

Jeg har ikke brugt disse magneter, men de ser ikke gode ud overhovedet. Fx, de ser ud til at have en kant der går over doselåget. Dvs. jeg kan ikke montere dosen klods mod pladen. For denne kant stikker så op.
Derefter stoler jeg ikke på magneter, der er risiko for at komme nogle mm til siden. Derefter har du næste problem. Du ved ikke hvor de er.
Lad os sige at du bygger en stor væg. Og derefter gør du noget andet.
Derefter glemmer du hvor disse doser er. Du bliver nødt til at gå rundt og lede med magneten efter disse doser. Hvis du er uheldig kan det være en stor opgave. Ja du kan endda komme til at glemme en del bag en væg. Desuden er det ikke indlysende, eller bliver et problem hvis I er flere der bygger.
Hvorfor skal man købe dyre, dårlige og unødvendige værktøjer, når det går at lave helt gratis og meget bedre?

Lolight sagde:
Du har brug for en god dørfræser/hulsave, som er beregnet til den rette dåse.

Find et stykke bræt frem. Sav igennem det med hulsaven. Du har nu et låg af træ med et hul i midten.
Slib låget på båndsliberen rundt om kanten, indtil det passer i dåsen.

Du skal også slibe ned to sider, så det passer i dåsen.
Fyld dåsen med isoleringsmateriale, så meget at trælåget blot fjeder lidt uden for kanten på dåsen.

Mål, hvor centerhullet er på dåsen på væggen. Tegn på gipsen. Bor et lille hul. Bor med en hulsav, så du får et hul på størrelsen af en femkrones diameter.

Monter gipsen på væggen. Tag dørfræseren frem. Nu passer boret præcist i hullet på trælåget. Sav, og fjern trælåget.
Klart.
Hvor lang tid tager det at lave disse dåselåg? Hvad koster denne arbejdstid?

Lolight sagde:
Jeg har ikke brugt disse magneter, men de virker slet ikke gode. F.eks. ser det ud, som om de har en kant, der går over dækslet. Dvs. jeg kan ikke montere dåsen tæt mod pladen. Fordi denne kant så stikker op.
Jeg stoler ikke på magneter, der er risiko for at komme nogle mm ved siden af. Derefter har du næste problem. Du ved ikke, hvor de er.
Lad os sige, at du bygger en stor væg. Og så gør du noget andet.
Så glemmer du, hvor disse dåser er. Du skal så gå rundt og lede med magneten efter disse dåser. Hvis du er uheldig, kan det være et stort arbejde. ja, du kan endda risikere at glemme en del bag en væg. Derudover er det ikke indlysende, eller bliver et problem, hvis I er flere, der bygger.
Hvorfor skal man købe dyre, dårlige og unødvendige værktøjer, når det kan gøres helt gratis og meget bedre?
De bygger maksimalt to (2) mm, og det er intet sammenlignet med gipsens tykkelse (13 mm). Du har præcis det samme problem med dit system.

I et Hole-In-one-sæt indgår en søger, en indsats til loftdåse, en indsats til koblingsdåse og tre indsats til apparatdåser.

Man borer hullerne direkte, når man lige har sat pladen op. Man dækker ikke en hel væg for derefter at bore hullerne.

Med dit system tager hvert hul betydeligt længere tid end hvis man bruger Hole-In-one. Dette fordi du skal måle op og markere, hvor dåsen er, plus at du skal bore et ekstra hul for hver dåse.

Hole in One" magnetsøgesystem til eldåser med en grøn insats ved siden af en rød opbevaringsboks.

L
Demmpa sagde:
Hvor lang tid tager det at lave disse dåselukker? Hvad koster denne arbejdstid?
Hvor længe skal du arbejde for at tjene 700 kr efter skat? Det tager maks 20 minutter at lave 4 stk.
De bygger maks to (2) mm, og det er intet sammenlignet med gipstykkelsen (13 mm). Du har præcis samme problem med dit system.
Forstår ikke helt, hvad du mener? Mine bygger slet ikke. De er helt inde i dåsen.
Og hvad har gipstykkelsen med det hele at gøre?
I et Hole-In-one-sæt indgår der en søger, en indsats til loftdåse, en indsats til forbindelsesdåse og tre indsatser til apparatdåser.
Man borer hullerne direkte, når man lige har monteret pladen. Man dækker ikke en hel væg for så at bore hullerne.
Ofte har jeg 3 eller 4 huller at lave på samme plade. Så jo. Det behøver man.
Med dit system tager hvert hul betydeligt længere tid end hvis man bruger Hole-In-one. Dette fordi du skal måle og markere, hvor dåsen er, plus at du skal bore et ekstra hul for hver dåse.
Ja, præcis. Hvis du bygger og borer huller i gips hver dag, så er det måske bedre med værktøj. Men ikke hvis du laver vægge én gang hvert 10. år. Og du har 5 huller at lave. Så kan det ikke betale sig.

Hvad kan det tage i tid at måle på gipsen og bore? 10 minutter?

For øvrigt forstår jeg ikke, hvordan I kan klage over tips om, hvordan man kan gøre ting billigere eller enklere. Men det ser ud til, at de besserwissers, der holder til her, er rigtig tørre og dumme personer. Som alle andre svenskere er i øvrigt. Totalt utaknemmelige. Ikke underligt, at landet så går ad helvede til.

Lolight sagde:
Forstår slet ikke hvad du mener? Mine bygger slet ikke. De er helt inde i dosen.
Og hvad har gips tykkelsen med det hele at gøre?
Det var ikke engang en mm den byggede. At jeg nævnte gipsen var fordi dosen gør jo, at gipsen kommer længere ud inden hulsavningen end efter og den mm som indsatserne eventuelt bygger er ingenting i sammenligning med hvad dosen bygger (inden hulsavning).

Lolight sagde:
Ofte har jeg 3 eller 4 huller at lave på den samme plade. Så jo. Det har man brug for.
Ja. Præcis. Hvis du bygger og borer huller i gips hver dag. Så er det måske bedre med værktøj. Men ikke hvis du laver vægge 1 gang hvert 10. år. Og du har 5 huller at lave. Så betaler det sig ikke.
Som sagt, sættet indeholder tre indsatser til apparatdoser.

Jeg har brugt mit sæt syv-otte gange på ca. ti år, halvdelen af gangene hos slægtninge. Jeg er knap nok begyndt at renovere huset endnu.

Lolight sagde:
Hvad kan det tage i tid at måle på gipsen og bore. 10 minutter?
Efter ca. ti huller med en Hole-In-One-sæt så har du tjent udgiften ind for hvad den koster, hvis man vurderer sin arbejdstid til den samme pris som en håndværker koster.

Lolight sagde:
For øvrigt forstår jeg ikke hvordan I kan klage over tips om hvordan man kan gøre ting billigere eller lettere. Men det virker som de bedrevidende der holder til her, er virkelig irriterende og dumme personer. Som alle andre svenskere er i øvrigt. Totalt utaknemmelige. Ikke underligt at landet går ad helvede til så heller.
Vi er ikke imod tips.

L
Demmpa sagde:
Det var ikke engang en mm det byggede. At jeg nævnte gipset var fordi dåsen jo gør, at gipset kommer længere ud inden hulsavningen end efter, og den mm som indsatsen eventuelt bygger er ingenting i forhold til, hvad dåsen bygger (inden hulsavning).
Ok, du bygger sådan. Min metode bygger stadig mindre. Jeg sætter aldrig plader op sådan. Så skal man jo stå og holde pladen, eller så ligger den ikke, som den skal. Nej, jeg sætter højden på dåsen i højde med underlaget. På den måde skal man eftermontere en indsats for at få det i højde. Fordelen er, at du kan montere pladen, som den skal være, før du laver hullet.
Efter ca ti huller med et Hole-In-One-sæt har du tjent prisen hjem, hvis man værdsætter sin arbejdstid til samme pris som en håndværker koster.
Det bliver så op til dem, der skal bygge, at afgøre, hvad de vil gøre.
Vi er ikke imod tips.
Ok, men det virkede lidt i retning af, "sådan som jeg gør, det er den eneste rigtige metode". :) Har man købt noget, synes man ofte, det er godt. Jeg er selv sådan nogle gange.

Senest redigeret:
Lolight sagde:
Ok, du bygger så. Stadig bygger min metode mindre. Jeg sætter aldrig plader op sådan. Så skal man jo stå og holde pladen eller så ligger den ikke imod som den skal. Nej jeg sætter højden på dåsen i højde med underlaget. På den måde kan man eftermontere en indsats for at få det i højde. Fordelen er den at du kan montere pladen som den skal være før du laver hullet.
Jeg skifter sjældent (hele funktionsdygtige) dåserne hvis jeg skal have dem på præcis samme sted som de sidder på. Jeg skifter plademateriale bl.a. fordi jeg vil have isolering (som lyddæmpning) i indervæggene. Ofte bliver det mindre arbejde og mindre omkostning at skifte plademateriale end at spartle en væg glat inden tapetsering.

Et sæt med Hole-In-One kommer ind på min liste over mine 10 bedste investeringer i forbindelse med renoveringen af huset. Har betalt sig hurtigt i forhold til tidligere ødelagte gipsplader :-)

• Synes
FredrikR
  • Laddar…
Altid sjovt at høre om folks snedige opfindelser/løsninger, men jeg må nok give ret i, at Hole in one fungerer kanon.
Købte mit sæt nyt på tradera for 399kr og har brugt det til hele tilbygningen af huset.

Haha, det er ikke nogen rumraket I skal bygge. Hvad skete der med metoden - måle cc-dåserne og derefter bore med korrekt dosfräs?
Hvis I ikke har hole-in-one selvfølgelig.
OSB/plywood så kører jeg firkantede huller med håndklingen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.