Hej!
Isen tog det forrige bro, så sommerprojektet bliver at få lavet en flydebro.
Har allerede købt flydeblokke, som jeg skal bygge med, regner med at bygge 5 stk. 1,5mx3m sektioner. Skal forankre broen i bunden med aluminiumsrør/træpæle med ringe i hjørnerne på sektionerne. Problemet er bare, hvordan jeg skal fastgøre sektionerne sammen. Vil ikke have en helt permanent løsning, men muligheden for at skille dem ad for at kunne trække dem op om vinteren.
Kiggede lidt på svenskaflytblock.se, og de havde ledede hængsler til formålet. Dog var de ekstremt dyre (over 1500
per par.
Da jeg regner med, at materialeomkostningen for hver sektion vil lande på omkring 2000:-, finder jeg det urimeligt at skulle af med yderligere 1500:- per sektion blot for et par hængsler.
Broen ligger i en mindre indsø, så vi taler ikke om enorme belastninger fra vejr og vind.
Er der nogen, der har en god idé?
Isen tog det forrige bro, så sommerprojektet bliver at få lavet en flydebro.
Har allerede købt flydeblokke, som jeg skal bygge med, regner med at bygge 5 stk. 1,5mx3m sektioner. Skal forankre broen i bunden med aluminiumsrør/træpæle med ringe i hjørnerne på sektionerne. Problemet er bare, hvordan jeg skal fastgøre sektionerne sammen. Vil ikke have en helt permanent løsning, men muligheden for at skille dem ad for at kunne trække dem op om vinteren.
Kiggede lidt på svenskaflytblock.se, og de havde ledede hængsler til formålet. Dog var de ekstremt dyre (over 1500
Da jeg regner med, at materialeomkostningen for hver sektion vil lande på omkring 2000:-, finder jeg det urimeligt at skulle af med yderligere 1500:- per sektion blot for et par hængsler.
Broen ligger i en mindre indsø, så vi taler ikke om enorme belastninger fra vejr og vind.
Er der nogen, der har en god idé?
Det er en tanke, der har slået mig. Men jeg ville nok alligevel have foretrukket, hvis sektionerne hænger sammen. Der bliver nok let niveauforskelle mellem sektionerne, når man går på den, "høje dørtrin" og snublerisiko. Desuden koster ring-beslagene ret meget, og jeg regner ikke med, at jeg har brug for 4 stolper per sektion for at få broen til at ligge på plads.
Bind mellem ringene med et passende reb.
Enkelt og billigt.
Hvis du mod forventning ikke skulle få op knuderne om efteråret, så er det bare at skære.
Et alternativ er billige bagagestropper af passende længde i stedet for reb.
Enkelt og billigt.
Hvis du mod forventning ikke skulle få op knuderne om efteråret, så er det bare at skære.
Et alternativ er billige bagagestropper af passende længde i stedet for reb.
Havde også en overvejelse om øjer og måske sjækler eller grov bolt mellem dem. Det der med at binde reb osv. mellem sektionerne fungerer jo sikkert, men det kommer nok bare til at se så fandens sjusket ud. Desuden er der nok risiko for, at rebene bliver gnavet over gennem broens bevægelser.
Må overveje videre....
Må overveje videre....
Hvis der bliver sådanne niveauforskelle, så det opstår risiko for at snuble, når du går på broen, bør du nok snarere se over kosten 
Ser man på de flydebroer, der findes rundt omkring i landet på forskellige marinaer og badepladser, er det sjældent, at de forskellige sektioner er forbundet. Der er en pointe i, at de skal kunne bevæge sig frit i bølgerne.
Ser man på de flydebroer, der findes rundt omkring i landet på forskellige marinaer og badepladser, er det sjældent, at de forskellige sektioner er forbundet. Der er en pointe i, at de skal kunne bevæge sig frit i bølgerne.
Vi har en flydebro-løsning, hvor broen ligger som et T. En 25m sektion og en på 12m (toppen på T'et). Disse er forankret med bøjevægte og krydsede kæder. Vi har løst mellemrummet med bildæk som slidbeskyttelse, fortøjning mellem broerne sker med reb med gummidæmpere på, disse er rimeligt spændte i normaltilstanden. Broerne er beton-flydere. Har fungeret kanon i 4 år indtil videre.
Du skal fiksere dem eller sætte beskyttelse i samlingerne, så du eliminerer alle klemmerisici, specielt hvis der er børn. Jeg har bygget forbindelser med almindelige kraftige galvaniserede hængsler, hvor jeg løsner et af dem, når broerne kobles fra hinanden om efteråret og derefter trækkes op.
Køb pladestål, 40*4 eller lignende, 500mm lange stykker. Boltes fast i enderne på sektionerne 2-3vangsbolte pr. pladestål, lad stikke ud 50mm. Bor 13mm huller og køb bolt med nylonmøtrik, 25mm lange. Varmgalvaniseret eller rustfrit. Skru sektion mod sektion sammen med pladestålet imellem, i længderetningen, og træk ikke bolten stram, men lad 2mm spil være. Så får du et led. Omkostning måske 1000:- for alle sektioner.
Klik her for at svare