Skal sætte dobbeltgips (almindelig kartonggips) på træreglar med 45 cc i badeværelse. Første lag skruer jeg og samler mod respektive regel. Men hvordan gør jeg med andet lag gips? Pladerne skal jo være forskudte og overlappe samlingerne i første lag gips. Det betyder altså, at lag nummer to kun skrues i første lag gips uden regel bagved? Er det korrekt?

Andet lag gips skal jeg også lime. Er det anbefalet at også lime første lag gips mod reglarne?

Men vent nu - Hvilke gipsplader er 45 cm brede?
Pladerne du bør bruge er vel i hvert fald 90 cm, hvilket er perfekt til regelsæt på 45 cc?

Du har så ret slacker! Dagens tankevurpa:D Gipset er naturligvis 90 og intet andet.

Kører du cc45 så bliver jo alle samlinger på en regel.
Men jeg ville have kørt plyfa i det første lag i stedet.

Jeg går ud fra, at du bruger 900 mm bred gips. Når du har sat første lag op på reglerne, så skærer du den næste plade, som du begynder med på langs, så den kommer på en regel, som du ikke sammenskar første lag på. Dermed bliver samlingerne forskudt.

Som Stefan N siger, hvorfor dobbeltgips i et badeværelse? Hvis det er stabilitet, du er ude efter, er krydsfiner betydeligt bedre. Og det eneste andet formål, jeg kan komme i tanke om, er brandsikring, men det føles lidt långsökt i et badeværelse. Så hvorfor?

Det var ikke det spørgsmålet drejede sig om, men er reglerne ikke ændret, så det ikke er ok med kartonggips under tætningslag?

Afhænger af, hvad man skal have på væggen, fliser eller tæppe.

Stefan N sagde:
Beror på hvad man skal have på væggen, fliser eller tæppe.
Og i hvilken zone....

Hvordan er det med gips nu egentlig...
Har lige bygget et badeværelse, og firmaet jeg hyrede sagde, at det er okay med gips igen bag tætningslaget, nogle dukke og gummi osv, siden for et år siden.
Jeg stolede på ham, da han er en god ven af familien og også ejer af firmaet, et ret stort og velkendt firma.

Også mureren, som kom senere og gjorde arbejdet, sagde, at det var helt okay nu i henhold til de nye regler med den "dukken" og gummiet, de bruger.

Jeg ville have sat dobbeltgips for lyddæmpningens skyld, men satte i stedet osb og derefter gips, og derefter tætningslag og fliser selvfølgelig. Brugte også cc300.

Nå? Hvordan er det egentlig, der synes at være forskellige meldinger?

Jeg kiggede lidt på billeder og så, at det her er materialet, de bruger.
http://www.mira-byggeprodukter.se/Default.aspx?ID=291
http://www.mira-byggeprodukter.se/Default.aspx?ID=172

Dukken blev lagt overlappende, og derefter blev samlingerne gummieret, og så blev hele væggen gummieret bagefter.

http://www.mira-byggeprodukter.se/Default.aspx?ID=272
Det står i monteringsvejledningen i dette link, at det må anvendes i både zone 1 og zone 2 på
Plademateriale og andet fugtfølsomt underlag som gipsstøb/gipsblokke

?

/Mattias

Senest redigeret:
Jeg følger GVKs regler med vådrumsmembran, når jeg renoverer badeværelset. Det er ok med kartongips da.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.