Har 2 indvendige lofter, der skal laves om (spændevæv fra -46), og disse mangler helt dampspærre op mod loftet.
Når jeg alligevel skal fikse nyt loft, tænkte jeg samtidig at forsøge at sætte en dampspærre op mod loftet, men hvordan gør man det på bedste måde? Antager at det skal gå ned på væggene videre til gulvet, men da jeg ikke har tænkt mig at pille noget ved væggene nu, kan man måske gøre en del af arbejdet? Eller er det ikke værd?
Når jeg alligevel skal fikse nyt loft, tænkte jeg samtidig at forsøge at sætte en dampspærre op mod loftet, men hvordan gør man det på bedste måde? Antager at det skal gå ned på væggene videre til gulvet, men da jeg ikke har tænkt mig at pille noget ved væggene nu, kan man måske gøre en del af arbejdet? Eller er det ikke værd?
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
hvad er det for isolering?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Har du nogle problemer med fugt på loftet? Ellers er det unødvendigt at forsøge at fikse noget, der fungerer.
Jeg ville foreslå en slags pap eller tjærepapir som dampspærre. Fold lidt ned bag taglisten, og så er det fint. Senere kan du isolere om med ekofiber, hvis du vil, uden at få fugtproblemer.
Plast og moderne fugtspærretænkning bliver lidt for tæt til en gammeldags diffusionsåben konstruktion. Plast hører sammen med stenuld og glasuld. Plast findes der kun fordi disse moderne isoleringsmaterialer mangler evnen til at lede fugt bort og tørre op.
Plast og moderne fugtspærretænkning bliver lidt for tæt til en gammeldags diffusionsåben konstruktion. Plast hører sammen med stenuld og glasuld. Plast findes der kun fordi disse moderne isoleringsmaterialer mangler evnen til at lede fugt bort og tørre op.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Problemet er, at samlingen, hvor plasten slutter, kan blive udsat for ekstra meget fugt, hvilket kan føre til problemer.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
Hvis du tætner med plastik overalt hvor du kan, vil der stadig være nogle steder, du går glip af, typisk over vægge og garderober. Når den luft og damp, der tidligere er sluppet op jævnt fordelt over hele loftet, nu stiger op på nogle få små steder, bliver fugtpåvirkningen koncentreret der.
Hvor jeg har læst, anbefales ikke dampspærre, men dampbremse.
Jeg har et lignende loft, hvor der sidder spændstof, glespanelen, tjærepapir og spånisolering. Tjærepapiret er sandsynligvis både fugtbeskyttelse og forhindrer savsmuldet i at falde ned mellem brædderne. Jeg tænker også på at udskifte spånen med celluloseisolering en dag, men der er altid andre projekter at tage fat i.
Hvor jeg har læst, anbefales ikke dampspærre, men dampbremse.
Jeg har et lignende loft, hvor der sidder spændstof, glespanelen, tjærepapir og spånisolering. Tjærepapiret er sandsynligvis både fugtbeskyttelse og forhindrer savsmuldet i at falde ned mellem brædderne. Jeg tænker også på at udskifte spånen med celluloseisolering en dag, men der er altid andre projekter at tage fat i.
Medlem
· Västernorrland
· 12 038 indlæg
nej men kutterspån/savsmuld klarer normal fugtvandring uden nogen som helst problemer, da det tørrer af sig selv. Har man mere fugt, der vandrer, skal man nok først løse det problem. Jeg ville nok hellere anbefale en form for cellulosisolering ovenpå spånerne i stedet for den almindelige, som du nævner, og så lade spånerne ligge, hvor de er, for som isolering fungerer det bedre, end rygtet siger.herge sagde:
Klik her for at svare