Z zingo sagde:
Tak!

Det var enkelt. Stenene satte ikke mod hinanden. En samtale med leverandøren klargjorde også, at ildfast mørtel kun skal bruges, når sten skal fuges horisontalt ovenpå hinanden og med mørtel i de vertikale fuger. At forsøge at bygge en hvælving med ildfast mørtel er altså ingen god ide. Det brænder utrolig langsomt og giver ingen stærke fuger eller slet ingen.

Vil påstå, at der endnu ikke findes nogen, der med sikkerhed ved, hvad der er helt rigtig mørtel, eftersom der ikke findes så mange ovne i vores land, som er blevet brugt udendørs mange sæsoner med store temperaturvariationer (fra -20 til +400).

Men der findes en blanding kaldet "homebrew" (hjemmebrændt), som amerikanere har brugt, og som ser ud til at fungere godt. Der findes nogle varianter af den, og den jeg valgte at bruge, var:

4-5 dele sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del læsket kalk (Granngården)
1 del cement (Byggmax)
1 del kakkelovnsler (Sunda byggvaror)

I parentes har jeg skrevet de leverandører, hvor jeg fandt laveste pris. Svært at få fat på kakkelovnsler.

Der er også nogle leverandører, som påstår, at de har færdige blandinger, som skal fungere. Men jeg ringede rundt en del og talte med virksomhedernes "eksperter", som alle virkede meget usikre, netop fordi der er for lidt erfaring.

Det gode ved "homebrew" er, at den faktisk fungerede udmærket at mure med, og at den var meget billigere (en femtedel så dyr) som de færdige specialblandinger, som måske ikke engang fungerer. Nu mangler det bare at se, hvordan den klarer fyring og kolde vintre.
Fantastisk flot ovn!

Efter et besøg i Pompeii sidste måned blev min partner pludselig meget interesseret i et udendørskøkken i Pompeii-stil, og efter at have spist nogle napolitanske pizzaer er en brændefyret ovn et oplagt indslag i dette køkken! 😁

Jeg har også fundet og set Artisan Made pizzaovn-serien, men jeg har nogle spørgsmål til dig.

Hvordan har homebrew-mørtelen holdt sig nu efter nogle år?
Hvis du byggede den om, hvad ville du gøre anderledes eller tilpasse?
Hvad isolerede du med?
Hvad er målene på kuppel, skorsten og åbningen?

Meget flot byggeri!
 
Tak!

Jeg har ikke haft tid til at bruge ovnen mere end fem gange, da jeg straks startede nye projekter som fx at bygge en lade 😆

Har dog kigget til og "mærket" på byggeriet en hel del og har ikke set nogen problemer. I vinter havde vi 15-18 grader frost i et par uger. Det har regnet på kuplen i perioder, og den har oplevet høje temperaturer. Men den ser ud, som da jeg byggede den.

Jeg købte silikatmaling på Hornbach. Man skulle blande det med en eller anden dyr væske. Men jeg satsede på at slippe for det. Og den har siddet som klippen og ikke haft nogen algedannelse eller sluppet nogen steder trods vejr og vind. Så de anmeldelser man ser på Hornbachs hjemmeside føles besynderlige.

Har isoleret med ca. 10 cm vermikulit på kuplen og 15 cm vermikulit under pladen.

Det eneste, jeg ville have gjort anderledes, er hældningen på pladen. Jeg tænkte ikke på, at regnvandet kan løbe ind i ovnen, når det blæser og regner fra siden. Så jeg burde have hældet pladen et par grader udad. Nu byggede jeg jo en vejrbeskyttelse, der tager 99% af alt vand. Og det tørrer jo hurtigt op, når man fyrer lidt.

Kan måle kuppel og andet i aften.
Vender tilbage.
 
Dette kan være noget af det fineste jeg har set her på Byggahus. Og måske også på Youtube!

Tak for at du deler dit førsteklasses projekt og med så god dokumentation også! Jeg kunne godt lide at billederne du tog kom fra et "fast monteret" kamera.

Har du nogle detaljerede billeder eller nærbilleder af skorstenen? Hvordan har den fungeret, evakuerer den røgen godt?

Kan godt lide at du har lavet en stor "manlucka", for nem adgang ved inspektion og evt. reparationer?

Hvordan måler du temperaturen?

Måske ikke traditionelt, men ville en form for reflektor medføre kortere opvarmnings-/tilberedningstid?

Endnu en gang, fedt at se, godt klaret!
 
V Vardagsrum sagde:
Dette kan være noget af det fineste jeg har set her på Byggahus. Og måske også på Youtube!

Tak for at du deler dit førsteklasses projekt og med en så god dokumentation også! Jeg kunne godt lide, at billederne du tog kom fra et ”fast monteret” kamera.

Har du nogle detalje- eller nærbilleder af skorstenen? Hvordan har den fungeret, evakuerer den røgen godt?

Jeg kan godt lide, at du har lavet en stor ”mandeluge”, for nem adgang ved inspektion og evt. reparationer?

Hvordan måler du temperaturen?

Måske ikke traditionelt, men ville en form for reflektor medføre kortere opvarmnings- / tilberedningstid?

Igen, sjovt at se, godt arbejde!
Tak! Flotte ord 😃

Synes skorstenen fungerer ret godt, men har som sagt ikke prøvet tilstrækkeligt mange gange endnu.
Jeg forkælede mig selv med en BOSCH IR-termometer. Den findes på Jula: https://www.jula.se/catalog/verktyg...nstrument/ir-termometrar/ir-termometer-026399

Har ingen nærbilleder lige nu, men kan tage nogle i aften 😊 Fugerne er dog begyndt at smuldre, sandsynligvis fordi jeg brugte almindeligt mørtel. Havde ingen homebrew tilbage og tog en chance. Eller også blandede jeg for dårligt.

Måske kan en reflektor fungere godt. Sjov tanke.
 
Kørte du almindeligt B, eller C-mørtel til skorstenen mener du?

Jeg kan ikke se, hvorfor dine fuger skulle forvitre.. Forudsat at du har gjort et godt stykke arbejde, og det ser det virkelig ud til, at du har gjort!

Foruden fyring med eg, der ikke har tørret tilstrækkeligt længe (2-3 somre), så plejer (ufrivillig ordspil) mørtelen ikke at forvitre nævneværdigt.

At mørtelen forvitrer med tiden skyldes efter min beskedne mening primært 3 forskellige ting:

1: en aggressiv og stresset skorstensfejer med for stor børste og for tung lod, der kastes ned, så det nærmest synger i hele røggangen. Så slipper både mørtel og eventuel puss til sidst.

2: Kondensudfældning fra røg, der har for lav temperatur. Problemet bliver værre, jo vådere brændet er, og jo koldere skorstenen er, som røgen skal passere igennem. Hvis du lægger 15kg brænde med en fugtighed på fx 30 %, så er det 4,5 liter "vand", der skal passere skorstenen. Lægger du brænde, der ligger på 18 %, så er det 2,7 liter, der skal ud.

Er så toppen af skorstenen for kold, så kondenserer vanddampen og løber nedad på indersiden.

Kondensatet indeholder desuden en masse ubehagelige stoffer, bl.a. svovlholdige, der er direkte ætsende på mørtelen.

3: Indtrængende fugt ovenfra i form af regn/sne. Bruger man så ikke sin skorsten særligt ofte, så når den ikke at tørre tilstrækkeligt ud. Så kan den forvitre af frostsprængning. Oftest ingen problemer for dem, der regelmæssigt fyrer med brænde/pellets dog.

Nu taler jeg om "almindelige" skorstene til fastbrændselskedler skal der tilføjes, men jeg kan ikke se, at der skulle være nogen principiel forskel.

Nr 1 bliver ikke aktuelt for dig, for du vil rense selv 😊

Nr 2 bliver ikke aktuelt for dig, for dels forstår du at fyre kun med tørt træ, og dels vil røggasserne i din meget korte skorsten være meget varme.

Nr 3 bliver heller ikke aktuelt for dig, for du forstod at lave et tag over skorstenen.

Det eneste, jeg i øjeblikket kunne forestille mig eventuelt kan blive et problem i fremtiden, er netop temperaturen på dine røggasser. Det føles som om, de, afhængigt af brænde og brændemængde, kan blive meget høje?

Nu ville et "indbygget" røggastermometer forskønne ovnen, men det ville have været godt at sikre sig, hvad det egentlig er for en temperatur, du sender ud gennem skorstenen. Du kan prøve at hænge et stegetermometer et stykke ned i skorstenen, når du bruger ovnen en gang og se, hvor du lander.

Skorstene tåler meget, men over 350° anser jeg i hvert fald ikke, at man bør gå i røggastemperatur.

Men så længe du har god iltforsyning (pyrefyr aldrig), tørt brænde, godt træk uden at have alt for høj røggastemperatur, så tror jeg, at det vil fungere fint. Så længe du tager det lidt roligt under opvarmningsfasen af ovnen!

Med en så fin ovn som din, havde jeg fyret op den langsomt, startet med fine pinde og ventet på glødebund, så på med lidt grovere, vente, på med endnu lidt grovere osv.. Om vinteren havde jeg startet den meget forsigtigt.

Så havde jeg ikke været bange for at fyre med gran eller fyr i den, hvorfra har du fået oplysningerne om, at disse skulle indeholde en større mængde syre?

Dog sprutter det jo selvfølgelig om disse træsorter, og man ønsker måske ikke at have mere aske eller brændeflis i sin pizza end nødvendigt 🙂 Men at starte med dem havde jeg ikke været genert for. Men det afhænger jo selvfølgelig også af anvendelsesfrekvensen!

Asp og ellebrænde kan også være fint at fyre med, det kan jeg anbefale dig at prøve. Giver ikke lige så meget varme som birk per kg, men de brænder stille og jævnt og afsætter meget lidt sod/tjære. Nogle mener, at asp endda brænder sod væk.

Nå, nu vil jeg ikke plage om brænde eller skorstene længere, men ville tilføje lidt af mine overbevisninger, så håber jeg, at du og din fine ovn kan have nytte af nogen af dem.

Et spørgsmål dog, er det altså temperaturen på selve bundpladen, man vil måle, når man skal begynde bagningen af sådanne lækkerier, eller spiller også lufttemperaturen ind?

Og det sidste og aller vigtigste spørgsmål:

Bliver det gode pizzaer? 😉
 
V Vardagsrum sagde:
Kørte du almindelig B, eller C-brug til skorstenen mener du?

Jeg kan ikke se, hvorfor dine fuger skulle forvitre.. Forudsat at du har gjort et godt stykke arbejde, og det ser virkelig ud til, at du har gjort!

Udover fyring med eg, der ikke er tørret længe nok (2-3 somre), så plejer (ufrivillig ordvits) ikke mørtlen at forvitre nævneværdigt.

At mørtlen forvitres med tiden, skyldes efter min ydmyge mening primært 3 forskellige ting:

1: aggressiv og stresset skorstensfejer med for stor bold og for tung lod, som kastes ned, så det bare synger i hele røggangen. Da slipper til sidst både mørtel og eventuelt puds.

2: Kondensudfald fra røggasser med for lav temperatur. Problemet bliver værre, jo vådere brændet er, og jo koldere skorstenen røgen skal passere. Hvis du lægger 15 kg brænde med en fugtighed på f.eks. 30 %, så er det 4,5 liter ”vand”, der skal passere skorstenen. Lægger du brænde, der ligger på 18%, så er det 2,7 liter, der skal ud.

Er toppen af skorstenen for kold, kondenserer vanddampen og løber ned på indersiden.

Kondensatet indeholder desuden en masse ubehagelige stoffer, bl.a. svovlholdige, som er direkte ætsende på mørtlen.

3: Indtrængende fugt ovenfra i form af regn/sne. Hvis man ikke bruger sin skorsten særligt ofte, når den ikke at tørre tilstrækkeligt. Da kan den forvitre af frostsprængning. Oftest ikke noget problem for dem, der regelmæssigt fyrer med brænde/piller dog.

Nu taler jeg om ”almindelige” skorstene til fastbrændselspande skal det tilføjes, men jeg kan ikke se, at der skulle være nogen principiel forskel.

Nr 1 bliver ikke aktuelt for dig, for du kommer til at feje selv 😊

Nr 2 bliver ikke aktuelt for dig, for dels begriber du at fyre kun med tørt brænde og dels kommer røggasserne i din meget korte skorsten til at være meget varme.

Nr 3 bliver heller ikke aktuelt for dig, for du forstod at lægge et tag over skorstenen.

Det eneste jeg i øjeblikket kunne forestille mig eventuelt kan blive et problem i fremtiden, er lige præcis temperaturen på dine røggasser. Det føles som om, de afhængigt af brænde og mængden af brænde kan blive meget høje?

Nu ville et ”indbygget” røggastermometer forgrimme ovnen, men det ville have været godt at sikre sig om, hvad det egentlig er for en temperatur, du sender ud gennem skorstenen. Du kan prøve at hænge et stegetermometer lidt ned i skorstenen, når du bruger ovnen en gang, og se, hvor du lander.

Skorstene tåler meget, men over 350° mener jeg i hvert fald ikke, at man bør komme i røggastemperatur.

Men så længe du har god ilttilførsel (ild ikke tændes på lav blus), tørt brænde, godt træk uden at have alt for høj røggastemperatur, så tror jeg, at det vil fungere fint. Så længe du tager det lidt roligt under opvarmningsfasen af ovnen!

Med en så fin ovn som din, ville jeg fyre den langsomt op, begynde med fine pinde og vente på glødebunden, så på med lidt grovere, vente, på med endnu lidt grovere osv.. Om vinteren ville jeg starte meget forsigtigt op.

Så ville jeg ikke være bange for at fyre gran eller fyr i den, hvorfra har du fået oplysningerne om, at disse skulle indeholde nogen større mængde syre?

Dog sprætter det jo selvfølgelig om de træsorter, og man vil måske ikke have mere aske eller træflis i sin pizza end nødvendigt 🙂 Men at tænde med dem ville jeg ikke være bange for. Men det afhænger selvfølgelig også af anvendelsesfrekvensen!

Asp og elmetræ kan være fint at fyre med også, det kan jeg anbefale dig at prøve. Giver ikke lige så meget varme som birk pr. kg, men de brænder roligt og jævnt og afsætter meget lidt sod/tjære. Nogle mener, at asp endda brænder sod væk.

Nå, nu vil jeg ikke tale om brænde eller skorstene længere, men ville tilføje lidt af mine overbevisninger, så håber jeg, at du og din fine ovn kan have gavn af nogen af dem.

Et spørgsmål dog, er det altså temperaturen på selve bundpladen, man vil måle, når man vil påbegynde bagningen af sådanne lækkerier, eller spiller lufttemperaturen også ind?

Og det sidste og vigtigste spørgsmål:

Bliver det gode pizzaer? 😉
Jeg blandede eget med cement og sand, typ det sidste jeg havde tilbage i poserne for at få en skorsten overhovedet. Det var sidste trin. Så jeg havde allerede fra starten tænkt, at jeg skulle mure den om.

Jeg ved langt fra så meget som du om røggasser, skorstene og mørtel. Har stykke sammen den fakta jeg har fundet og påtvunget gennem årene.

Og jeg har fyret præcis som du beskriver. Først tynde pinde, derefter lidt grovere, indtil ilden klarer sig selv. Derefter fylder jeg successivt på med brænde i stigende tykkelse, indtil det er rigtig gang i den.

Ja, det er bundpladen, jeg måler på, inden jeg lægger pizzaerne ind, eftersom det åbenbart er sådan, man skal gøre for at få sprøde, hurtigt opvarmede bunde. Derefter flytter jeg bålet til den anden side og fyrer endnu mere, så den varme luft kastes ned på pizzaens overflade og varmer den lige så intensivt.

Pizzaerne bliver meget gode. Men jeg har ikke haft tid til at eksperimentere med dejen/hævningen, så dejen bliver god. Det er mindst lige så vigtigt som at have en god ovn 🤓
 
Z zingo sagde:
Tak!

Jeg har ikke haft tid til at bruge ovnen mere end fem gange, fordi jeg straks startede nye projekter, som f.eks at bygge en lade 😆

Jeg har dog kigget til og "følt" på projektet en hel del og har ikke set nogle problemer. Sidste vinter havde vi -15 til -18 grader koldt i et par uger. Det har regnet på kuplen i perioder, og den har tålt høje temperaturer. Men den ser ud som da jeg byggede den.

Jeg købte silikatmaling hos Hornbach. Man skulle blande den med en eller anden dyr væske, men jeg tog chancen og undlod det. Og den har siddet fast og ikke haft nogen algevækst eller løsnet sig noget sted trods vejr og vind. Så de anmeldelser, man ser på Hornbachs hjemmeside føles mærkelige.

Har isoleret med ca. 10 cm vermiculite på kuplen og 15 cm vermiculite under pladen.

Det eneste, jeg ville have gjort anderledes, er hældningen på pladen. Jeg tænkte ikke på, at regnvandet kunne løbe ind i ovnen, når det blæser-regner fra siden. Så jeg burde have hældt pladen et par grader udad. Nu byggede jeg jo et vejrbeskyttelse, som tager 99% af alt vandet. Og det tørrer jo hurtigt op, når man fyrer lidt.

Kan måle kuplen og andet i aften.
Vender tilbage.
Tak for svar!

Lyder fornuftigt at hælde pladen lidt for afløb. Her i Skåne er vinteren mest regn og blæst, så den funktion tager jeg med mig.

Var du nogensinde inde på at bruge keramisk filt som isolering, og i så fald hvad var grunden til, at du valgte det fra?

Ser frem til dine mål! 😁
 
Ultram4 Ultram4 sagde:
Tak for svar!

Det lyder fornuftigt at hælde pladen lidt for afvanding. Her i Skåne er vinteren mest regn og blæst, så den funktion tager jeg med mig.

Var du nogensinde inde på at bruge keramisk filt som isolering og i så fald hvad var grunden til, at du valgte det fra?

Ser frem til dine mål! 😁
Åbning 54 bred, 32 høj
Kuppel 130 yderdiameter, 97 indre.
Skorsten 40 bred, 30 høj men skal bygge på den til 50-60 så småningom.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.