17,472 læst ·
22 svar
17k læst
22 svar
Så byggede jeg min pizzaovn
Jeg må nu mene, at mit pizzaovnsprojekt er færdigt, og at det er tid til at komme videre i livet 😄
Den kuppelformede ovn er bygget af faset ildfast tegl og tynde fuger, der gør, at den i princippet bærer sig selv. Hele konstruktionen med betonplader, mursten og kuppel vejer ca. 3,5 ton og tog omkring 180 timer at bygge til en samlet pris på ca. 27.000 kroner. Ja, det bliver dyr pizza, men ser byggeriet mest som et hyggeligt indslag i livsmiljøet 😅
Jeg har taget billeder af alle trin og lavet en Youtube-film med en detaljeret beskrivelse af fremgangsmåden, hvilke indkøb jeg gjorde, og hvor lang tid hvert trin tog. Den findes her:
Måske inspirerer dette nogen og hjælper nogen med at komme videre med et eget ovnprojekt 🍕
Den kuppelformede ovn er bygget af faset ildfast tegl og tynde fuger, der gør, at den i princippet bærer sig selv. Hele konstruktionen med betonplader, mursten og kuppel vejer ca. 3,5 ton og tog omkring 180 timer at bygge til en samlet pris på ca. 27.000 kroner. Ja, det bliver dyr pizza, men ser byggeriet mest som et hyggeligt indslag i livsmiljøet 😅
Jeg har taget billeder af alle trin og lavet en Youtube-film med en detaljeret beskrivelse af fremgangsmåden, hvilke indkøb jeg gjorde, og hvor lang tid hvert trin tog. Den findes her:
Måske inspirerer dette nogen og hjælper nogen med at komme videre med et eget ovnprojekt 🍕
Tak 😊 De ildfaste sten kostede 35 kr/stk, og jeg havde brug for 250, så det blev en tredjedel af omkostningen. Derefter valgte jeg ikke de billigste klinkerfliser (de skal jo også være frostsikre). De kostede omkring 2500 med fragt. Det ildfaste mørtel var også dyrt, 3000 kr. Måske burde trække det fra på de faktiske omkostninger, da jeg aldrig behøvede det.P Posselosse sagde:
Resten af omkostningerne har "bare tikket på".
Bravissimo, vilken ugn 👍 👍Z zingo sagde:Jag får väl nu anse att mitt pizzaugnsprojekt är klart och att det är dags att gå vidare i livet 😄
Den kupolformade ugnen är byggd av fasat eldfast tegel och tunna fogar som gör att den i princip bär sig själv. Hela konstruktioner med betongplattor, murblock och kupol väger c:a 3,5 ton och tog ungefär 180 timmar att bygga till en totalkostnad av c:a 27.000 kronor. Ja, det blir dyra pizzor men ser bygget mest som ett trevligt inslag i livsmiljön 😅
Har fotat alla moment och gjort en Youtube-film med detaljerad beskrivning av tillvägagångssättet, vilka inköp jag gjorde och hur lång tid varje moment tog. Den finns här: [media]
Kanske inspirerar detta någon och hjälper någon att komma vidare med ett eget ugnprojekt 🍕
Vilket otroligt arbete du lagt ner på ugnen (och den utförliga videon)…din Pappa måste le ifrån Pizza himlen😉
Kommer du baka bröd samt tillaga andra rätter i ugnen också?? Ser fram emot videos på detta😀
Tak!Roga1337 sagde:
Ja, det blev et gedigent projekt, men det var hele tiden tilfredsstillende, da det føltes som noget, der var på vej til at blive vedvarende.
Det er jo en omstændelig procedure hver gang man skal bage i ovnen, så det bliver jo ikke hver uge. Men selvfølgelig skal jeg begynde at eksperimentere med dej og andet, når lysten falder på 😊 Jeg vender tilbage, når jeg begynder at blive varm i tøjret.
Og byggeriet var aldrig tænkt at blive et nyt kapitel i madlavningen, men hovedsageligt et gedigent monument, som man også kan bruge til andet 😌
👏👍 Imponerende gedigent og flot byggeri og fin dokumentation!
Fantastisk godt at få at vide, at det tager omkring 200 timer, så jeg ikke giver mig i kast med det! 😁
Købe den service af håndværkere, så må man droppe ny bil.
Fantastisk godt at få at vide, at det tager omkring 200 timer, så jeg ikke giver mig i kast med det! 😁
Købe den service af håndværkere, så må man droppe ny bil.
Tak 😁Totte_S sagde:
Det tog 150 timer, hvis jeg tæller kuppelbygningen med forkert brug fra, som jeg måtte lave om. En erfaren bygger gør det sikkert hurtigere 😅
Jeg er imponeret.
Jeg har en overvejelse, hvordan fandt du ud af, at det var forkert brug? Hvad gik galt? Og en anden ting: hvad er korrekt brug?
Jeg har en overvejelse, hvordan fandt du ud af, at det var forkert brug? Hvad gik galt? Og en anden ting: hvad er korrekt brug?
Tak!H Hakimannen76 sagde:
Det var enkelt. Stenene fæstnede ikke mod hinanden. En samtale med leverandøren klargjorde også, at ildfast mørtel kun skal bruges, når sten skal fuges horisontalt ovenpå hinanden og med mørtel i de vertikale fuger. At forsøge at bygge en hvælvning med ildfast mørtel er altså ingen god idé. Det tørrer meget langsomt og bliver ingen stærke fuger eller ingen overhovedet.
Vil påstå, at der endnu ikke er nogen, som med sikkerhed ved, hvad der er helt korrekt mørtel, da der ikke findes så mange ovne i vores land, der er brugt udendørs mange sæsoner med store temperaturvariationer (fra -20 til +400).
Men der findes en blanding, der kaldes ”homebrew” (hjemmebryg) som amerikanerne har anvendt, og som synes at fungere godt. Der findes nogle varianter af den, og den jeg valgte at anvende var:
4-5 dele sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del læsket kalk (Granngården)
1 del cement (Byggmax)
1 del kakkelovnsler (Sunda byggvaror)
I parentes har jeg skrevet de leverandører, hvor jeg fandt laveste pris. Svært at finde kakkelovnsler.
Der findes også nogle leverandører, der påstår at have færdige blandinger, der skal fungere. Men jeg ringede rundt en del og talte med virksomhedernes ”eksperter”, som alle virkede meget usikre netop fordi der er for lidt erfaring.
Det gode ved ”homebrew” er, at den faktisk fungerede fortræffeligt at mure med, og at den var meget billigere (en femtedel så dyr som de færdige specialblandinger, der måske ikke engang fungerer). Nu mangler vi at se, hvordan den klarer brænding og kolde vintre.
Sætter pris på dit svar. Endnu en gang, jeg er meget imponeret af dit byggeri. Så tænker jeg, at den type ovn egentlig hører hjemme i Sverige. Der er jo forskel i klima mellem Italien og Sverige. Uanset så overvejer jeg at bygge noget i stil med, hvad du har gjort. Pizza er jo supergodt. Jeg har spist mange pizzaer, så det er en stor interesse.Z zingo sagde:Tak!
Det var enkelt. Stenene fæstnede ikke mod hinanden. En samtale med leverandøren klargjorde også, at ildfast mørtel kun skal bruges, når stenene skal fuges horisontalt oven på hinanden og med mørtel i de vertikale fuger. At forsøge at bygge en bue med ildfast mørtel er altså ingen god ide. Det brænder utrolig langsomt og bliver ingen stærke fuger eller ingen overhovedet.
Vil påstå, at der endnu ikke findes nogen, som med sikkerhed ved, hvad der er helt rigtig mørtel, da der ikke findes så mange ovne i vores land, der er blevet brugt udendørs mange sæsoner med store temperaturvariationer (fra -20 til +400).
Men der findes en blanding, som kaldes ”homebrew” (hjemmebryg) som amerikanere har brugt, og som ser ud til at fungere godt. Der findes nogle varianter af den, og den jeg valgte at bruge var:
4-5 dele sandkassesand (Byggmax/Jula)
1 del hydratkalk (Granngården)
1 del cement (Byggmax)
1 del kakkelovnslera (Sunda byggvaror)
Inden for parentes har jeg skrevet de leverandører, hvor jeg fandt den laveste pris. Svært at finde kakkelovnslera.
Der er også nogle leverandører, der hævder at have færdige blandinger, som skal fungere. Men jeg ringede rundt en hel del og talte med virksomhedernes ”eksperter,” som alle virkede meget usikre netop fordi, der er for lidt erfaring.
Det gode ved ”homebrew” er, at det faktisk fungerede fremragende at mure med, og at det var meget billigere (en femtedel så dyr) end de færdige specialblandinger, som måske ikke engang fungerer. Nu mangler det at se, hvordan det klarer fyring og kolde vintre.
Vh Jonas
Dejligt. Tak igen.H Hakimannen76 sagde:Sætter pris på dit svar. Endnu en gang, jeg er meget imponeret af dit byggeri. Så tænker jeg, at den type ovn egentlig hører hjemme i Sverige. Der er jo forskel i klimaet mellem Italien og Sverige. Uanset så overvejer jeg at bygge noget i stil med det, du har lavet. Pizza er jo supergodt. Jeg har spist mange pizzaer, så det er en stor interesse.
Mvh Jonas
Vend gerne tilbage med flere spørgsmål. Og hvis du ikke bor langt fra Vest-Sverige, måske har du vejen forbi til et studiebesøg 😁
Gran og fyr indeholder for meget syre og slider hurtigere på mørtelen. Desuden danner det ikke nogen nævneværdig glødebund, da det brænder så hurtigt. Derfor passer f.eks. birk bedre, præcis som i almindelige ovne og pejse.H Hakimannen76 sagde: