Stefan N Stefan N sagde:
Hænder jo ikke direkte over dagen....
Nej ikke over dagen, men langt fra 10 år.

harry73
Jeg ville absolut undersøge, om du kan ændre tagvinklen eller forhøje væggen for at skabe en overetage. Det burde kunne betale sig.
hvad siger lokalplanen?

Men hvad er problemet egentlig? Er det ikke bare at løfte fliserne på et par kvadratmeter ved skaden og erstatte krydsfiner og lægter med nyt lige der? Eftersom du ikke ser nogle skader under taget, så er det jo helt ok. Er skaden begrænset til lige det område, findes der jo ingen grund til at bruge 150.000, eller hvad prisskiltet nu kan blive, for at skifte hele taget.

• Synes
Staffans2000 og 1 anden
  • Laddar…
Overfladen på betonsten nedbrydes langsomt, så den glatte overflade forsvinder og erstattes af en betydeligt mere grovkornet. Den grovkornede overflade bliver en god grobund for mos og lignende. Er taghældningen som i TS’s tilfælde relativt dårlig, øges risikoen for, at vandet løber andre veje end de ønskede. Detaljebillederne af TS’s tag illustrerer dette tydeligt. Betonsten har en realistisk levetid på ca. 40 år. Den kan være længere med god taghældning og mindre udsatte placeringer, men den kan også være kortere. Jeg deler slet ikke opfattelsen, at de kan ligge tilbage så længe de er hele. Det kan man sige om ler tegl, men ikke betonsten.

De skader, som undertaget viser, opstår ikke på en kaffepause og ikke på en måned. Jeg synes desuden, at skadernes omfang og karakter antyder, at der findes flere årsager end at en sten er gledet ned. Miljøet under stenene må have været gunstigt for rådsvampe.

Taget i sin helhed skal inspiceres, så snart vejret tillader.

• Synes
Stefan N og 1 anden
  • Laddar…
Taget ser ud til at synge på sidste vers. Regelmæssige kontroller er på sin plads. Undertaget er af en mere følsom art.
Til TS’ fordel er, at betingelserne for evt. tagudskiftning er optimale. Sadeltag på enplanshus med passende taghældning gør, at et tagudskiftning går utroligt hurtigt!

• Synes
findus42
  • Laddar…
Mit råd er: Skift tag til sommer. Og sørg for, at det er med pap eller dug, så det er en tæt konstruktion, selv hvis en tagsten skulle glide væk.

Er det kun mig, der ikke ser nogen strølægter?

ikke underligt at fugt, som kondenserer mod tagstenene, forårsager denne råd, det kan jo ikke komme ned til tagrenderne, jeg tror, at der findes mange sådanne steder på dette tag. og at udbedre dette snarest er at foretrække....

• Synes
findus42 og 2 andre
  • Laddar…
Taget har været på plads siden 70'erne, dvs. det har ligget der i ca. 48 år, og hidtil har der ikke været nogen fugtgennemtrængninger. Jeg tror egentlig, at dette kun er et problem i de tilfælde, hvor teglstenene ikke kan opfylde deres funktion, f.eks. når en teglsten glider ned. I min bog vil jeg sige, at det er en ret vellykket konstruktion, og så er det selvfølgelig godt med strølægter og dug, der er der slet ingen tvivl om, livrem OG seler er altid bedre end ingenting.

Det man kan overveje er, hvorfor teglstenen gled ned; måske er noget faldet ned på pladen, f.eks. en nytårsraket, en fugl eller noget andet. En anden mulighed er vind, men så burde der have været flere teglsten, der var sat ud af position. Det kan også være, som jeg beskrev tidligere, at der er en lækage længere oppe, men samtidig mener jeg ikke, at bærlægten er tilstrækkeligt beskadiget til, at teglstenen skulle springe ud af position.

Næste skridt for mig nu er at sikre, at der ikke er en lækage højere oppe i rækken. Så er det også tid til at løfte lidt tilfældigt udvalgte plader for at se status, dette er gjort tidligere af både mig og taglæggere, men det skader ikke at kontrollere igen. Så vil jeg afvente et par måneder frem til sommeren, hvor jeg udfører en ny kontrol. Har det så tørret op, må jeg afgøre, om jeg skal gennemføre en lille reparation. Har det ikke tørret op, og det ikke er tydeligt, hvor vandet kommer fra, er det klart tættere på at lægge et nyt tag.

Som jeg har sagt tidligere, står man ikke selv for arbejdet eller det økonomiske (150.000 kr i dette tilfælde) så er det altid nemt at dømme det ude og påpege, at der skal lægges nyt. Men hvorfor skal vi lægge nyt? Vi har ingen fugtgennemtrængning? Vi har ingen åbent hul? En teglsten er gledet ned, og det er første gang, det sker for os på 3 år (siden vi flyttede hertil). For mig kan dette være et rent tilfælde, da jeg ikke ser nogen direkte årsag til, hvorfor teglstenen skulle springe ud af sin position.

De taglæggere, der kiggede på taget for 1 år siden, mente, at vi ikke behøvede at overveje at skifte, før vi begyndte at se fugtgennemtrængninger.

Denne diskussion minder om den, der blev ført, da vi flyttede ind i huset angående vores afløbssystem fra 70'erne, mange dømte det ude og sagde, riv gulvet op og læg nyt. Vi fik systemet grundigt spulet og filmet, og der har ikke været nogen problemer i 3 år nu, og jeg føler mig ret sikker på, at det vil fortsætte med at holde mange år endnu.

Nu hvor I er så mange, der har dømt taget ude, skal det blive interessant at se, hvor længe vi kan få det til at holde. Måske er det slut til sommer, måske holder det 5 år mere. ;)

Så kan man jo overveje, om man vil skifte tag eller afløb, i ren panik dagen før juleaften når det er faldet sammen, eller under planlagte former inden det går i stykker. Jeg tilhører absolut den sidste og skifter længe inden det er nødvendigt for at kunne gøre det når jeg selv vil.

Stefan N Stefan N sagde:
Så kan man jo tænke over, om man vil skifte tag eller kloak i ren panik dagen før juleaften, når det er brudt sammen, eller under planlagte former, inden det går i stykker. Jeg tilhører absolut den sidste og skifter langt før det er nødvendigt for at kunne gøre det, når jeg selv vil.
Det tror jeg de fleste forstår, en yderst personlig afvejning. Jeg vil være ret sikker på, at et system ikke kan holde 5 år mere, før jeg foretager en handling. Har lært mig, at ting ofte holder bedre, end man tror, og man kan desuden tjene en hel del på det. At kun gå ud fra den anslåede levetid på ting finder jeg ikke holdbart, hverken for miljø eller økonomi.

I dette tilfælde har jeg lidt svært ved at se problemet. Vi har et tag, der er 48 år gammelt, men hvor samtlige tagsten er hele, og der er ingen tegn på vandskade eller for den sags skyld fugt (måler fugten kontinuerligt på loftet). Man kan se en anelse slitage på pladerne, men egentlig ikke noget, der medfører større problemer på nuværende tidspunkt. Derimod er en tagsten gledet ned, hvilket er den første, siden vi flyttede ind for 3 år siden. Dette har igen medført en lokal skade på det underliggende materiale, hvilket vi ret naturligt tager hånd om med tanke på konstruktionen.

Siger vi, at dette tørrer fint op, og vi finder ikke nogen problemer under de øvrige sten, hvad er risiciene? Hvad siger, at taget ikke skulle holde i 5 år mere?

• Synes
Kurtivan
  • Laddar…
Se det arbejdsmæssigt. Det som er enklest er sandsynligvis også billigst i længden. Nils82 har en stærk pointe. Tagudskiftning på lige saddeltag går skræmmende hurtigt. Hav en klassisk taglagsfest om sommeren. På tre dage med de rigtige venner (der er ret mange byggehusfolk der, hvor du bor) har du et nyt tag med ru brædder, pap, strølægter, lægter. Tagstenene kan du slæbe op weekenden efter.

Er der nogle gamlinger med, så får du trekantsliste og korrekt monterede vindskeder også. Er der mange bøjer på taget, kan det tage lidt længere tid.

Jeg var med til en taglagsfest for nogle årtier siden. Det var den sædvanlige samling mennesker. Nogle vil stå og blive enige i detaljer om, hvordan ting skal gøres. Mens de snakkede, lavede jeg og husets ejer en rende til teglstenene og havde sendt halvdelen af tagstenene ned til nogle andre doers, der stabelde, inden organisationskomitéen kunne nå frem til noget som helst.

Alt rullede frem til frokost. Den var overdådig med øl og to snaps. Der et sted sporede det ud. Inden aften havde vi revet hele tagkonstruktionen ned. Ikke uden grund. Toppen var gennemrådden. Men det var lidt chokerende for ejeren. Måske havde han valgt en mere rolig tilgang, hvis vi havde været ædru :rolleyes:.

Dagen efter måtte vi finde en tilstrækkelig lige og ensartet fyrretræsstok til at kunne genoprette toppen. Seks meter lange stammer ved gavlen. Enkeltstue fra 1700-tallet. Da kammeret var bare lidt kortere, skulle stokken være næsten 11 meter. En gyser. Brugte middelaldermetoder til at få den op.
Kan beskrive metoden, hvis der er interesse ;).

Et tip ud fra egen erfaring.

Man bliver kæphøj af øl og snaps. I den alder, jeg var dengang, blev kroppen ikke doven... desværre :p
Så server kun letøl i løbet af dagen.

Mvh Findus

• Synes
guggen og 4 andre
  • Laddar…
Du har et tag, der er udført som en budgetløsning med materialer, der har passeret deres bedst før-dato. Det er ikke så meget at tænke over. Derimod føler jeg stor sympati for Findus løsning. Det er ikke så mange taglæggere, der er professionelle i ordets egentlige betydning. Man kan få meget snaps for de penge, en indkøbt tagomlægning koster...
En korrekt udført taglægning med gode materialer skal holde i mindst 70 år.

• Synes
guggen og 1 anden
  • Laddar…
Så har jeg været oppe og inspiceret taget i dag, her er lidt billeder:

1. 2 tegl op fra problem-teglen.
0QQP11E.jpg
https://i.imgur.com/0QQP11E.jpg

2. Man kan se, at der findes strølægt.
AGxO1PX.jpg
https://i.imgur.com/AGxO1PX.jpg

3. Ingen fugtskader her.
NoiZI7d.jpg
https://i.imgur.com/NoiZI7d.jpg

4. Teglen ovenfor, ingen fugt ovenfra.
tYNOLgi.jpg
https://i.imgur.com/tYNOLgi.jpg

5. Teglen ovenfor problem-teglen, visse fugtskader fra nederste bærlægt.
y08qtKW.jpg
https://i.imgur.com/y08qtKW.jpg

6. Pladen der er gledet ned, her kan vi se omfattende vandskader. Også bærlægten har fået en del tæsk. Det er dog kontrolleret, at det ikke når ind på loftet.
OKteb1J.jpg
https://i.imgur.com/OKteb1J.jpg

7. Intet problem ses på øvrige tegl i rækken.
HL7iwMX.jpg
https://i.imgur.com/HL7iwMX.jpg

8. Skaderne er tydeligt begrænset til netop denne åbning, hvor teglen gled ned.

TAqPqaC.jpg
https://i.imgur.com/TAqPqaC.jpg

9. Teglen nedenfor, her kan vi se, at der er løbet en del vand, hvilket har svulmet det ubehandlede træ så meget, at vandet ikke længere kan løbe under bærlægten.
Bu7WBVz.jpg
https://i.imgur.com/Bu7WBVz.jpg

10. Ingen skader på nederste bærlægt.
IubJROY.jpg

11. Ingen skader længere væk i rækken heller.
4pdQPMM.jpg

Træet under den erstattede tegl var nu til overfladen tørt, så jeg antager, at det ikke længere lækker ind.

Kiggede også under et par andre plader, så ingen problemer.

Problemet ser ud til at være løst. Vi må lave en ny kontrol til sommer og eventuelt supplere med lidt træ, hvis det er nødvendigt. Måske sikre, at der virkelig er plads under bærlægten, hvis det skulle lække ind igen.

Jeg ser ingen påfaldende risici i dagens situation, hvilket ingen andre heller ser ud til at kunne tro mere end, at det skal udskiftes, bare for det skal.

Selvfølgelig er jeg enig i, at det begynder at blive tid til at udskifte det, men ser ingen hast i det. Taget ville ganske sikkert holde 5 år mere, som jeg ser det. Vi må lade tiden afgøre, om det er rigtigt eller forkert.

Det er sikkert sådan, at hvis du afhjælper skaden, kan taget som helhed holde nogle år endnu. Men, lægningen har mangler allerede fra starten. Hvis du ikke gør noget ved dem snarest, er der risiko for, at omlægningen, når den skal foretages, bliver betydeligt dyrere. Strølægte, som altså er råspontbrædder, virker svage og er for brede. Plywooden mangler tæthedsbelægning. Alt skal desuden vurderes i forhold til en relativt lav taghældning.

• Synes
Nils82 og 1 anden
  • Laddar…
harry73
Men de mangler findes der fra starten, så med din tankegang havde taget fra starten en levetid på nogle år. Men nu ligger taget der allerede 40 år, så man kan konstatere, at det ikke passer. Udover den lille skade og tagstenenes slitage er taget stadig i ny stand, så hvis stenene holder så længe, kan taget efter reparation af den lille skade stadig have 40 problemfrie år.

Lækker der ind for meget vand, klarer taget sig et stykke tid, inden det bliver følgeskader inde i huset. Så problemet med manglen på tagpap er ikke større end det. MEN taget er ikke så sikkert som et moderne tag, og stenene er noget slidte, så ts skal holde øje med taget for at undgå fremtidige fugtskader og bør begynde at spare op til en tagomlægning, men meget værre end det er det ikke.

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.