Er lidt bekymret for ekko lyd i vores planlagte nybyggeri?

Har været inde i et hus med højt skråt tag, og der ekkoede det vanvittigt trods møblering!?

Vi vil have stue/spiseplads med åbent til kip og egetræsparket. Loftet er af gips og malede vægge. Er rædselsslagen for at få et ekko i huset?
Hvordan gør man, eller er det muligt på forhånd at sikre sig mod, at det sker?

Er meget taknemmelig for jeres meninger og erfaringer...

Med hårde glatte overflader og højt til loftet er der absolut risiko for, at det vil give genlyd.

Tykke tæpper, gardiner, møbler, malerier osv. hjælper med at bryde lydbølgerne og mindske ekko-effekten.

Ville det være større risiko for ekko, fordi der er højt til loftet?
Hvorfor?
Lydniveauet burde vel snarere blive generelt lavere, fordi luftvolumen bliver større, og gåtiderne fra en reflektion til en anden bliver længere.
Desuden får du færre parallelle overflader, hvilket burde mindske risikoen for stående bølger.

Ekko afhænger af to ting:
1. Overfladerne i rummet.
Hårde, glatte overflader reflekterer lyd bedre, dvs det tager længere tid, før det forsvinder, hvilket medfører, at der er flere lydbølger i rummet, hvilket opfattes som et højere lydniveau = ekko.
2. Rummets dimensioner og form.
Hvis man er "uheldig", har rummet sådanne dimensioner, at lydbølgerne forstærker sig selv, dvs der bliver resonans og stående bølger i rummet. Eftersom almindelig samtale har bølgelængder i størrelsesordenen 10 cm, burde rummets egentlige mål ikke spille nogen rolle overhovedet, det er kun held og uheld, der spiller ind. Hvis man er uheldig, flytter man bogreolen en centimeter, så har man løst problemet.
Hvis vægge, gulve og loft ikke er sammenføjet i 90o vinkel, bliver fænomenet mindre, fordi der er kortere afstande, hvor originalllydbølgen går (næsten) parallelt med den reflekterede.

Både forældrene og vi selv har skråtag på øverste etage.
De har lakeret parket i halvdelen og tæppe i halvdelen. otteogsøttiotallets søgræstapet på væggene samt bræddeloft.
Vi har lakeret plankegulv, pudsede vægge og bræddeloft. Ingen af os har problemer med ekko.
I lejligheden vi boede i tidligere, var der malede betonvægge, betontag (fladt, lofthøjde 240 cm) og klinker på gulvet i køkkenet. Når det rum var tomt, ekkoede det meget derinde. Med spisebord/stole, gardiner og tæpper slet ikke.

Den eneste gang jeg kan forestille mig praktiske problemer med ekko i et boligrum er små, kubiske eller næsten kubiske, rum med meget lidt møblering og hårde overflader.

Der findes ikke nogen praktisk måde at simulere ekko på, så vidt jeg ved.

/ Fredrik

Der findes perforerede gipsplader, som Gyproc Gyptone, der absorberer lyd, hvis man gør det rigtigt bag på gipsen. Forvent at det bliver dyrt.

Ellers kan jeg bekræfte, at de fleste nybyggede huse med loft til kip har en ubehagelig ekko og efterklang.

Ved besøg hos venner i sommer, med højt til loftet, oplevede jeg deres hus som lidt 'glammigt'. For alt i verden også flot, lyst og luftigt, men det er højst tvivlsomt om jeg ville vælge at bygge på den måde. Men smag er jo som bagen...

En god ven af mig byggede nyt køkken for noget år siden. De åbnede op mellem det gamle køkken og stuen, skiftede tagstoler til bjælkeloft og det er totalt ca. 65 m2. Det runger noget enormt der, vi tøver med at besøge fordi man er helt udmattet efter nogle timer. Nu har de forsøgt at gøre noget ved det og har købt lydabsorbenter for næsten 9000:- og det er marginalt bedre... Så som svar på dit spørgsmål, Ja det kan runge noget så in h-vetet....

Nu bliver jeg nervøs:o
Vi skal jo for f-n skrive under i ugen og har ikke troet, at det bliver et problem med eko tidligere,,,? Men nu begynder jeg at tvivle? Er det virkelig sådan, at det ikke går at gøre noget ved det initialt uden special gips osv?
Føles ikke som om vi er så interesserede i at tegne hele huset om ligesom.

Flere meninger og erfaringer hurtigt tak.

Kan du ikke høre med sælgeren, om I kan få lov at besøge et lignende hus? Så kan I selv danne jer en opfattelse.

Steff76 sagde:
Vi vil have stue/spiseplads med loft til kip og egetræsparket. Loft af gips og malede vægge.
Har præcis det, men med tapetserede vægge. Oplever ingen problemer med ekko. Måske har jeg været heldig, ved ikke.

Var der nogen, der så Engineering Connections på Discovery forleden uge? De havde med akustikeren, som havde været med til at designe nye Wembly. Han demonstrerede akustik ved at erstatte hårde vægge med spejle og så lyse med en lommelygte. Hvis så lyden (strålen) kom tilbage til samme punkt, når man drejede rundt på lygten, havde man et problematisk ekko.

Hej, jeg har også tænkt på at bygge et rygningstag. Hvordan blev det for dig? Blev det rygningstag og hvordan er lydniveauet i så fald?
Hvor stort er rummet og hvor højt er det til højeste punkt i loftet? Mvh Mimmi

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.