Som overskriften siger, jeg har brug for at lave et cirkelformet hul i en gipsplade, det skal være ca. 250-300 mm i diameter. Behøves der noget specialværktøj (typ en stor hulsave), eller er der nogen tricks?

Mikael_L
Jeg ville save med stiksav.

Ola78
Skulle også bruge stiksav og først tegne med en passer, hvor jeg skulle save.

Det plejer at være ren mord på pendelmekanismen at stiksav i gipsplader. Sæt fast stiksavsbladet i noget og sav for hånd. Det var jo bare et hul, det var tale om, ikke hundrede huller.

Mikael_L
Ja selvfølgelig, jeg har jo en billig stiksav fra ÖoB som jeg ofrer ved f.eks. gipsskæring. Så jeg behøver jo ikke tænke på det. :cool:
Godt at du mindede mig om det Johan.

Men jeg har også savet et par meter gips med den fine stiksav ...

Findes der et værktøj til min stiksav netop til at lave runde huller, det består bare af en metalstang man fastgør i stiksaven samt en spids man skal holde fast i centrum på hullet (burde i og for sig fungere lige så godt med en snor...)

Jeg bruger sådan en her:

• En håndsav med et sort og gult håndtag og et skarpt takket blad, velegnet til detaljeret skæring i forskellige materialer.
En spiger/skruv, et snor og en blyant ordner en linje, hvor du skal "save". Lav cirklen lidt mindre end hvad du skal have, sav ud med en sav lignende den "mycket_nu" viste. Skær derefter rent med en morakniv eller lignende.

Senest redigeret:
Tag en hobbykniv og skær cirklen. Derefter skal du skære et "plustegn" i cirklen og slå til ordentligt.

• Synes
kaugus
  • Laddar…
Som OHE skriver, men kompletter med at gøre det samme på undersiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.