Jeg har købt et Hultsfredshus bygget -65, én etage med kælder, 2 X 115 kvm med betonbjælkelag. Huset føles meget stabilt og velbygget. Nu skal ejendommen gennemgå en omfattende renovering såsom nedtagning af væggen mellem køkken og stue (bærende?) nyt køkken og bad. Dette indebærer en sandsynlig udskiftning af stammerne, da jeg formoder, at afløbsrørene er i jern samt brønde indstøbt i bjælkelaget eller bundpladen. Jeg forsøger at finde afløbsstammen, hvor den går ned mellem stueetage og kælder, men kan ikke finde den. Kan det være, at den er indstøbt i en mellemvæg? Overvejer relining men ved ikke, om det fungerer som lovet, og hvad det kan anslås at koste. Hvad jeg kan se, er spærkonstruktionerne selvbærende, så spørgsmålet er, om vi skal erstatte væggen med en bjælke, når 7 meter af hovedvæggen tages ned.
Det var nogle overvejelser (relining, hvor går stammen, bærende spær???)
Med venlig hilsen
Osborne
 
Tomture61
Ang din fråga att fjerne en bærende væg .
Selv om dine spær er "selvbærende" så har din bærende væg en funktion , at bære op / hjælpe dine spær .
At erstatte en bærende væg på 7 meter kræver meget solide limtræsbjælker . Måske kan monteres i spær .
 
BirgitS
Velkommen til forummet!

Hvis du ikke har nogle tegninger af huset, så burde kommunen have de tegninger, der blev indsendt engang for at få byggetilladelse. Uden tegninger er det nok ret svært at kunne svare på dine spørgsmål.
 
Tomture61 Tomture61 sagde:
Ang din fråga att tage bort en bærende væg.
Selvom dine spær er "selvbærende", så har din bærende væg en funktion, at bære / hjælpe dine spær.
At erstatte en bærende væg på 7 meter kræver meget kraftige limtræsbjælker. Måske kan de monteres i spær.
Tak for dit svar. Jeg deler din opfattelse. Foranstaltningen bliver at lægge en bærende bjælke på loftet, fordi vi ikke vil have en synlig loftsbjælke mellem køkken og stue. Så er vi på den sikre side.
// Osbone
 
Vedrørende stammerne går det sandsynligvis ned flere steder. Dels fra køkkenet og dels fra badeværelset, hvis ikke disse ligger væg-til-væg. Anmod om gamle tegninger fra kommunen; der plejer også at være VS-tegninger fra disse årstal.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.