Undrer om der er nogen her på Byggahus, der arbejdede med at isolere (eller har arbejdet som Sanerare) rørbøjninger i begyndelsen af 50'erne. Et stykke stof fra en anden rørbøjning i kælderen med mindre lys i "stykker" er blevet sendt til analyse og viser Amosit. Det jeg undrer mig over, er, om alt det hvide pulver, der ligger på det "nye" sorte rør, er asbestholdig gurmassa, og hvordan man gik til værks, når man isolerede disse rør?
Nedenfor er et billede fra min kælder.
Ser ekstremt lig ud som hos mig. Gasbinda, papp, ståltråd, glasull på lige strækninger og gasbinda, gurmassa (asbest), ståltråd, lidt glasull i bøjningerne.T Timjen sagde:Jeg undrer mig over, om der er nogen her på Byggahus, der arbejdede med at isolere (eller har arbejdet som Sanerare) rørbøjninger i begyndelsen af 50'erne. Et stykke væv fra en anden rørbøjning i kælderen med mindre lys i ”bitar” er sendt til analyse og viser Amosit. Det, jeg undrer mig over, er, om alt det hvide pulver, der ligger på det ”nya” sorte rør, er asbestholdig gurmassa, og hvordan gik man til værks, når man isolerede disse rør?
Hos mig er dog asbestpulveret lysebrunt. Dit lader til at være hvidt?
Ja præcis. Jeg tror og håber, at det hvide pulver er gips, der har ligget over selve gurmassan med asbest i, som jeg har forstået det, så skal massan med asbest ligge direkte på røret. Det, der er mærkeligt, er at jeg lod sanereren tage en prøve på en anden bøjning, der var i stykker, og da sagde han, at "det, der sidder i vævet, er garanteret asbest", hvilket det også var. Det var ligesom klumper, der hang i det ødelagte væv, og jeg vil som du også siger huske, at det var mere i retning af det lysebrune.K Krabbeluring sagde:
Hmm, okay! Så det du siger er altså, at de hvide klumper var det, der blev testet, og påviste asbest? Eller var det en helt anden krumning?T Timjen sagde:Jah præcis. Jeg tror og vil håbe, at det hvide pulver er gips, som har ligget over selve gurmassaen med asbest i, som jeg har forstået det, så massen med asbest ligger direkte på røret. Det, der er mærkeligt, er, at jeg lod sanereren tage prøve på en anden krumning som var itu og da sagde han, at "det, der sidder i vævet, er garanteret asbest" hvilket det også var. Det var ligesom klumper, der hang i det iturevne væv og vil som du også siger, huske at det var mere henad det lysebrune.
Hos mig var det, hvis vi nu kun taler om bøjningerne, mineraluld inderst fastgjort med ståltråd, derefter indpakket og udjævnet med asbest af en oboyfarvet masse, til sidst gasbind som så at sige forseglede asbesten og så tilsluttede over til al anden almindelig isolering på de lige stræk. Desværre var flere bøjninger ødelagte af tidens forfald, sandsynligvis fordi der mangler den stive pap simpelthen.
Jeg fjernede selv tre bøjninger, altså kun isoleringen, og det var et rent helvede. Der faldt bare klumper af asbest, og det var håbløst at få væk netop fordi glasulden lå nederst med mange lag ståltråd. Troede det var kun gurmassa, da havde det været supernemt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 indlæg
Hvis man ikke har det rette udstyr til sanering, skal man nok ikke give sig i kast med kurverne. Skær på de lige strækninger og udskift det hele eller indkapsl og lad det være. Mærk med en advarsel til den næste generation, som måske ikke vil have kendskab til, hvad der gemmer sig der.
Det var en aktion efter en blikkenslager skar lige i 3 buer efter klare instrukser om, at der var asbest. Han gjorde som han ville alligevel. Jeg havde maske og heldragt samt luftrenser på i 4 dage, støvsugede alle overflader. Lidt svært at planlægge ordentligt måske, når brændeovnen, der varmer huset, står der. Før jeg begyndte, vidste jeg ikke, at det ville være så pillearbejde at få væk, helt enkelt.imported_Benno sagde:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 indlæg
Oj. Hvad var det for en rørmokker uden selvbevarelsesdrift?K Krabbeluring sagde:Det var en akutindsats efter en rørmokker kappede lige i 3 bøjninger efter tydelige instruktioner om, at der fandtes asbest. Han gjorde som han ville alligevel. Jeg havde maske og heldragt samt luftrenser på i 4 dage, støvsugede alle overflader. Lidt svært at planlægge ordentligt måske, når brændeovnen, der opvarmer huset, står der. Før jeg begyndte vidste jeg ikke, at det ville være så pillet at få væk, simpelthen.
Det undrer jeg mig også over. Det var et en-times job at skære et par rør, der ikke bruges, og plombere. Jeg ringede op og tjekkede, hvordan det gik, hvorefter han sagde "nej nej her var der ingen asbest, den plejer at være hvid og tæt på røret", "okay...?" sagde jeg, og da jeg kom hjem, lå der klumper med cementmasse på gulvet, kastede rør og knækkede bøjninger med hængende gasklud. Han "vidste ikke om" den slags asbest og havde således savet lige igennem to bøjninger og tæt på en. Rev al isoleringen af. Den koncentration af fibre i luften var nok ikke rar.imported_Benno sagde:
Helt utroligt! Selv har jeg været lidt paranoid bare fordi jeg luftede rummet ud efter at familien havde gået i bad der i en måned, inden jeg fandt skaden samt ryddede nogle ting ud, som stod under en anden skadet bøg.K Krabbeluring sagde:Det undrer jeg også. Det var et timers arbejde at kappe et par rør, der ikke bruges, og plombere. Jeg ringede op og tjekkede, hvordan det gik, hvortil han sagde "nej her var ingen asbest, den plejer at være hvid og nærmest ved røret", "okay....?" sagde jeg, og da jeg kom hjem, lå der klumper af gipsmasse på gulvet, smedede rør og ødelagte buk med hængende gipsbinding. Han "vidste ikke om" den slags asbest og havde altså savet lige i to buk og tæt på en. Rev al isolering af. Den koncentration af fibre i luften var nok ikke mild.
Var det et svensk rørfirma? Har forstået at mange gæstearbejdere, der kommer, desværre knap ved, hvad asbest er.
Det var i en anden beskadiget bøjning, hvor der blev taget prøve. Derfor undrer jeg mig over, om det hvide pulver er selve asbesten. Det lader til, at der er få, der ved, hvordan man faktisk isolerede disse bøjninger.K Krabbeluring sagde:Hmm, okay! Så det du siger er altså, at de hvide klumper var det, der blev testet, og påviste asbest? Eller var det en helt anden bøjning?
Hos mig var det, hvis vi nu kun taler om bøjningerne, mineraluld inderst fastgjort med ståltråd, derefter indpakket og udjævnet med asbest i oboyfarvet masse, til sidst gaze for at lukke asbesten og derefter tilknytte til al anden almindelig isolering på lige strækninger. Desværre var flere bøjninger ødelagt af tidens tand, sandsynligvis fordi der mangler det stive pap, ganske enkelt.
Jeg fjernede selv tre bøjninger, altså kun isoleringen, og det var et rent helvede. Der faldt bare klumper af asbest af, og det var håbløst at fjerne, netop fordi glasulden lå nederst med mange lag ståltråd. Jeg troede, det kun var gurmassa, så havde det været superlet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 indlæg
Klik her for at svare