Hej
Jeg har en anelse om, at der er en grund til, at man sætter rør et stykke ud fra væggen, men jeg tænkte alligevel at spørge. Kan der ske noget, hvis røret (fjernvarme) ligger "klods on" mod OSB-pladen som på billedet? VVS-manden lyttede vist ikke rigtigt til mig, og jeg glemte helt at tjekke, efter han var færdig, da der stod en plade netop der, så nu er det, som det er Det jeg kan gøre, er jo at save pladen ud, men jeg vil gerne undgå at skulle rode med det igen... fordi jeg, dumt nok, fik den på plads, inden jeg spurgte jer. Så, hvordan ville I have gjort det? Jeg skal altså ikke fortsætte med at sætte endnu en plade til højre.
Der er vel egentlig tre grunde til at have rør lidt ud fra væggen: 1. Æstetisk, 2. Nemmer at gøre rent/rengøre rundt om rørene, 3. Hvis det er koldtvandsrør, kan der dannes kondens på dem, som kan fugte væggen bagved.
Hvis ingen af disse har betydning i dette tilfælde, så er det OK. Måske kan der komme knæklyde, når rørene udvider sig ved temperaturændringer, men hvis du kan leve med den risiko, så fortsæt.