Medlem
· östergötland
· 4 indlæg
Hej!
Jeg er helt ny i husverdenen! Men nu vil jeg i hvert fald rive en væg ned mellem køkken og hall og har brug for nogle tips.
Jeg ved, at den ikke er bærende, men der sidder et element på den væg + et telefonstik og en stikkontakt.
Hvordan går jeg frem? Skal man tage nogen ud, som først kigger på væggen og ser, hvad der skal gøres, eller kan jeg tage en VVS'er(?) som ordner elementet direkte?
Er der nogen, der kan anbefale et firma?
Som sagt, jeg er nybegynder :blushing: Hjælp tak
Jeg er helt ny i husverdenen! Men nu vil jeg i hvert fald rive en væg ned mellem køkken og hall og har brug for nogle tips.
Jeg ved, at den ikke er bærende, men der sidder et element på den væg + et telefonstik og en stikkontakt.
Hvordan går jeg frem? Skal man tage nogen ud, som først kigger på væggen og ser, hvad der skal gøres, eller kan jeg tage en VVS'er(?) som ordner elementet direkte?
Er der nogen, der kan anbefale et firma?
Som sagt, jeg er nybegynder :blushing: Hjælp tak
Du har brug for en elektriker, der kobler stikkontakten fra, en rørmoker, der kobler radiatoren fra, ser det ud til. Skal væggen fjernes helt, eller skal den erstattes med noget?
Hvis væggen blot skal fjernes, så slukker du for strømmen i den nærmeste samledåse.
Hvor kommer rørene til radiatoren fra? fra væggen eller gulvet? Er der et eller to rør til radiatoren? Det eller de rør, som radiatoren er koblet til, skal også gøres noget ved. Skal du ordne gulvet på nogen måde også?
Er telefonstikket det sidste på ledningen, eller går der kabler videre til andre stik fra dette? i så fald skal du også trække telefonkablet om.
Hvis væggen blot skal fjernes, så slukker du for strømmen i den nærmeste samledåse.
Hvor kommer rørene til radiatoren fra? fra væggen eller gulvet? Er der et eller to rør til radiatoren? Det eller de rør, som radiatoren er koblet til, skal også gøres noget ved. Skal du ordne gulvet på nogen måde også?
Er telefonstikket det sidste på ledningen, eller går der kabler videre til andre stik fra dette? i så fald skal du også trække telefonkablet om.
Medlem
· östergötland
· 4 indlæg
1: Væggen skal fjernes helt
2: Røret til radiatoren kommer fra gulvet, og det er et rør
3: Meningen er, at der skal lægges nyt gulv i entréen (ligesom i køkkenet)
4: Ved ikke mere om telefonstikket end at det ikke er det første stik.
Tak fordi du har taget dig tid til at svare
Men som det lyder, har jeg brug for at få en elektriker og en rørmager ud for at ordne med elen og radiatoren?

2: Røret til radiatoren kommer fra gulvet, og det er et rør
3: Meningen er, at der skal lægges nyt gulv i entréen (ligesom i køkkenet)
4: Ved ikke mere om telefonstikket end at det ikke er det første stik.
Tak fordi du har taget dig tid til at svare
Med forbehold for at jeg ikke er blikkenslager, så tror jeg, at et rør er et problem. Som jeg husker det efter diskussioner med blikkenslager herhjemme, så er et element med 2 rør bare at plugge, måske vil du få problemer med at skjule det, men ellers er det enkelt. Med et rør har jeg forstået det sådan, at du ikke bare kan plugge røret, hvis det ikke er det sidste på den sløjfe, men sådanne ting skal blikkenslageren vide og fortælle og løse.
At identificere de rigtige kabler og koble dem fra er en elektrikeropgave, selvom mange gør-det-selv-folk gør sådanne ting selv, fordi det er enkelt, HVIS man ved hvad man gør
men ved du ikke det, så få fat i en elektriker.
Ingen af disse opgaver tager lang tid, men du skal formentlig betale for en time + en bilafgift, blikkenslageren som hjalp mig i efteråret tog 375 kr/timen (tror det er ret lavt) + 300 for bilen, kan være en vejledning.
Telefonstikket skal du vel gøre noget ved, hvis du ikke bare kan sætte det på væggen tættest på? ellers bør elektrikeren kunne råde noget om det.
Ha, ha tanken med forummet er jo, at vi som kan noget om noget skal tage os tid til at svare, så det ville da være for f... om jeg bare skulle sidde her og læse
At identificere de rigtige kabler og koble dem fra er en elektrikeropgave, selvom mange gør-det-selv-folk gør sådanne ting selv, fordi det er enkelt, HVIS man ved hvad man gør
Ingen af disse opgaver tager lang tid, men du skal formentlig betale for en time + en bilafgift, blikkenslageren som hjalp mig i efteråret tog 375 kr/timen (tror det er ret lavt) + 300 for bilen, kan være en vejledning.
Telefonstikket skal du vel gøre noget ved, hvis du ikke bare kan sætte det på væggen tættest på? ellers bør elektrikeren kunne råde noget om det.
Ha, ha tanken med forummet er jo, at vi som kan noget om noget skal tage os tid til at svare, så det ville da være for f... om jeg bare skulle sidde her og læse
Medlem
· östergötland
· 4 indlæg
Jeg har lært at ikke stikke fingrene i stikkontakter, så NEJ jeg gør det ikke selv
Jeg tager og ringer både til en VVS-mand og en elektriker i dag 
Tak tak
Tak tak
Klik her for at svare