Planlægger at rive en væg ned mellem vrum og køkken, væggen er tapetseret og overmalet i køkkenet og bredspartlet og malet mod vrummet. Den er ej bærende (og jeg vil bede om attestation for, at det er ok fra bestyrelsen) og der sidder en kontakt på væggen.

Hvad skal jeg tænke på og hvordan gør jeg det bedst?
Er det bare at spartle og male efterfølgende?

Ville være taknemmelig, hvis I kunne dele jeres erfaringer!
 
Tag det meget forsigtigt rundt om og oven over stikkontakten. Tjek også gerne med en elektriker, om han kan komme og hjælpe dig, hvis det er nødvendigt.

Jeg rev engang en væg i en andelsbolig (med alle nødvendige tilladelser). Den havde udvendige ledninger, og foreningen sagde, at; nej, de der vægge har ingen el indeni. Da vi begyndte at rive, viste det sig, at hele lejlighedens el var forbundet på toppen af den væg. Bygningen var fra 40'erne, og ingen havde nogen detaljeret elplan tilbage.

Er det et gammelt hus med stenmure, bliver der MEGET sort støv. Puds vil også falde ned fra loftet, og hvis væggen er forbundet med en anden væg. Jeg spartlede en hel del, før det så godt ud igen, og i loftet blev vi nødt til at sætte en liste for at få al el, der tidligere var skjult i væggen. Så det er ikke umuligt, at du skal male både loftet og den tilstødende væg for at få det til at se pænt ud.
 
pinebar sagde:
Tag det meget forsigtigt omkring og ovenfor stikkontakten. Tjek også gerne med en elektriker om han kan komme og hjælpe dig, hvis det er nødvendigt.

Jeg rev engang en væg i en ejerlejlighed (med alle nødvendige tilladelser). Den havde udenpåliggende el, og foreningen sagde, at; nej, i de der vægge er der ingen el indeni. Da vi begyndte at rive ned, viste det sig, at hele lejlighedens el var forbundet oppe i den væg. Huset var fra 40'erne, og ingen havde en detaljeret eltegning tilbage.

Er det et gammelt hus med stenvægge bliver det VÆLDIGT meget sort støv. Det vil også rasle ned med puds i loftet og hvis væggen støder op til en anden væg. Jeg spartlede en del, før det så godt ud igen, og i loftet blev vi nødt til at sætte en liste for at få plads til al den el, der tidligere var skjult i væggen. Så det er ikke umuligt, at du skal male om både loftet og den tilstødende væg for at det skal blive pænt.
Hej!
Jeg er ny på forummet, men blev meget glad for at finde netop denne diskussion. Jeg overvejer at lave en sovealkove med opbevaring under sengen, alternativt indrette min arbejdsplads i det nuværende skab. Det er så trist og mørkt, at jeg købte et fritstående garderobeskab. ;)

Jeg har spurgt min andelsboligforening, om jeg må rive væggene ned, og de interesserede sig kun for, om det var en bærende væg eller ej, hvilket det ikke var.

Mit spørgsmål gælder dog elledninger i den ene væg. Jeg kan allerede nu konstatere, at jeg tænker bruge en elektriker, men jeg undrer mig over, hvordan du gik til værks med at genoprette elen. Byggede du et "skab," eller hvordan samlede du elledningerne?

Jeg har hørt, at visse elektrikere ønsker, at man skal forberede arbejdet, hvordan håndterer jeg elledningerne (isolerer osv.)? Jeg vil undgå så meget kontakt med dem som muligt! Jeg ved, at jeg naturligvis skal slukke for strømmen, men jeg er nysgerrig på, hvordan du håndterede dette?

Jeg har undersøgt med både en elektronisk elsøger, da der er en stikkontakt, og finder, at der er en elledning i væggen plus de udenpåliggende elledninger, der er indrammet langs væggen.

Jeg vil gerne beholde en del af væggen med kontakten, så jeg har ca. 70 cm højde. Væggen er 70 cm bred. Desværre er der ikke så mange stikkontakter i lejligheden, så jeg vil helst undgå at miste nogen, hvis det er muligt. Plus at væggen måske giver lidt stabilitet.

Huset er bygget i efterkrigstiden 1947-48, og det støver voldsomt, når man borer osv.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.