2,700 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Rive ud indrettet kælder (uvidende ny husejer)
Hej alle,
har lige købt et ældre hus med delvist indrettet kælder. Planlægger at rive gipsvægge ned, som er sat op, da der er træregler bagved, der ligger mod betonvæggen, ligesom gulvet som ikke er ventileret.
Det føles som et muligvis dumt spørgsmål, men jeg undrer mig bredt over, om der er noget, jeg bør tænke på med hensyn til at rive indretningen ud generelt? Er det bare at "gå i gang" og rive, eller bør jeg have noget i betragtning, inden jeg starter, udover at sikre, at der ikke ligger nogle rør eller ledninger bagved? Forsøgt at finde ud af det, men har svært ved at finde nogen information.
har lige købt et ældre hus med delvist indrettet kælder. Planlægger at rive gipsvægge ned, som er sat op, da der er træregler bagved, der ligger mod betonvæggen, ligesom gulvet som ikke er ventileret.
Det føles som et muligvis dumt spørgsmål, men jeg undrer mig bredt over, om der er noget, jeg bør tænke på med hensyn til at rive indretningen ud generelt? Er det bare at "gå i gang" og rive, eller bør jeg have noget i betragtning, inden jeg starter, udover at sikre, at der ikke ligger nogle rør eller ledninger bagved? Forsøgt at finde ud af det, men har svært ved at finde nogen information.
Renoveringsnovice
· Göteborg
· 64 indlæg
Gjorde det selv ret nyligt, slå strømmen fra først, og så er det bare at gå løs.V V__L sagde:Hej alle,
har lige købt et ældre hus med delvis indrettet kælder. Planlægger at rive gipsvægge ned, da der er træreglar bag disse, som ligger an mod betonvæggen, ligesom gulvet som ikke er ventileret.
Føles som et muligt dumt spørgsmål, men undrer mig generelt om der er noget, jeg bør tænke på i forbindelse med at rive indretningen ud overordnet? Er det bare at "gå i gang" og rive ned, eller bør jeg have noget i mente, inden jeg begynder, udover at sikre at der ikke ligger nogle rør eller ledninger bagved? Har forsøgt at læse mig til det men har svært ved at finde nogen information.
Sparrede også meget tid og støv ved at vælte indervæggene og så stampe gipspladerne ud, mine regelvægge sad ikke fast i betonhulstenen.
Beskyttelsesmaske er det vigtigste. En god, FFP3. Sundströms laver meget gode masker, der er yderst overkommelige i pris.
Beskyttelsesbriller. Gode handsker, der er behagelige at arbejde i, så du faktisk bruger dem. Høreværn. Jeg kan godt lide høreværn med bluetooth, så man kan lytte til musik eller en podcast samtidig.
Beskyttelsesbriller. Gode handsker, der er behagelige at arbejde i, så du faktisk bruger dem. Høreværn. Jeg kan godt lide høreværn med bluetooth, så man kan lytte til musik eller en podcast samtidig.
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Bare at rive ned med fornuft, ville jeg sige. Som andre skriver: tjek at du ikke river rør, og sluk for elen, så du ikke får et stød, og brug beskyttelsesudstyr.V V__L sagde:Hej alle,
har netop købt et ældre hus med delvist indrettet kælder. Planlægger at rive gipsvægge, der er sat op, da der er træreglar bag disse, som ligger mod betonvæggen, ligesom gulv, der ikke er ventileret.
Føles som et måske dumt spørgsmål, men undrer mig bredt om der er noget, jeg bør overveje i forhold til at rive indretningen generelt? Er det bare sådan at "køre på" og rive ned, eller bør jeg have noget i tankerne, inden jeg begynder, udover at sikre, at der ikke ligger nogle rør eller ledninger bagved? Har forsøgt at læse mig til det, men har svært ved at finde nogen info.
Så er spørgsmålet selvfølgelig hvorfor du river ned: Har du fugtproblemer i kælderen?
At den er forkert bygget (organisk materiale mod vægge/gulv) behøver jo ikke at betyde problemer. Hvis det er godt drænet og ikke fugtigt, så kan man sikkert klare sig meget længe - og hvis det blev bygget om for mange år siden og stadig er ok uden indikationer på fugt, så burde du jo ikke behøve at rive ned for sagen skyld, eller havde I tænkt jer at lave en omfattende renovering og vil have det ordentligt i bund mon?
Tak for alle svar, tager imod alle råd til fremgangsmåde.
Huset er bygget i 1953 med uisoleret kælder, og det er uklart, hvornår dræning sidst blev udført (hvis nogensinde, så var det længe siden). Inspektøren oplevede mikrobiell lugt i et hjørne af et rum i den indrettede del af kælderen (hverken jeg eller ham, der fulgte med, mærkede noget), men alle fugtmålinger var under den kritiske fugtniveau for mikrobiell vækst i kælderen. Hverken ham, der fulgte med mig eller inspektøren oplevede andre gener eller tegn på fugt i kælderen, men anbefalede at jeg river indretningen ud for at fjerne træreglarne, der ligger mod betonen. Har ingen planlagte større renoveringer i kælderen bortset fra mulig fremtidig dræning, hvis fugtproblemer begynder at opstå. Tror I, det er okay at lade indretningen blive, selvom kælderen er uisoleret og ikke er blevet drænet i lang tid, hvis overhovedet?
Fik det anbefalet af en bekendt, der er fagmand inden for byggeri (fulgte med til fremvisning), ligesom at inspektøren bemærkede, at kælderen var indrettet. Jeg har selv svært ved at afgøre, hvor kritisk det er, men de sagde, at det ikke var presserende.klaskarlsson sagde:
Bare at rive med fornuft, vil jeg sige. Som andre skriver: tjek at du ikke river rør, og sluk for strømmen, så du ikke får et stød, og brug sikkerhedsudstyr.
Så er der selvfølgelig spørgsmålet om, hvorfor du river: Har du fugtproblemer i kælderen?
At den er fejlagtigt bygget (organisk materiale mod vægge/gulv) behøver jo ikke at betyde problemer. Er det godt drænet og ikke fugtigt, kan man sikkert klare sig meget længe - og hvis det er bygget om for mange år siden og stadig er ok uden tegn på fugt, behøver du jo ikke at rive ned for sagens skyld, eller planlægger I at lave en omfattende renovering og vil gøre det ordentligt fra bunden?
Huset er bygget i 1953 med uisoleret kælder, og det er uklart, hvornår dræning sidst blev udført (hvis nogensinde, så var det længe siden). Inspektøren oplevede mikrobiell lugt i et hjørne af et rum i den indrettede del af kælderen (hverken jeg eller ham, der fulgte med, mærkede noget), men alle fugtmålinger var under den kritiske fugtniveau for mikrobiell vækst i kælderen. Hverken ham, der fulgte med mig eller inspektøren oplevede andre gener eller tegn på fugt i kælderen, men anbefalede at jeg river indretningen ud for at fjerne træreglarne, der ligger mod betonen. Har ingen planlagte større renoveringer i kælderen bortset fra mulig fremtidig dræning, hvis fugtproblemer begynder at opstå. Tror I, det er okay at lade indretningen blive, selvom kælderen er uisoleret og ikke er blevet drænet i lang tid, hvis overhovedet?
Renoveringsnovice
· Göteborg
· 64 indlæg
Stress ikke, havde nøjagtig samme planer som dig, så snart jeg købte mit hus for 6 år siden, havde også indrettet kælderstue dengang, men lod det ligge og så tog det 6 år, inden jeg tog fat i det, ville have vandbåren gulvvarme og isoleret plade, så passede jeg på at rive det organiske ud.V V__L sagde:Tak for alle svar, tager imod alle råd til fremgangsmåde.
Fik det anbefalet af en bekendt som er fagmand inden for byggeri (fulgte med til fremvisning), ligesom at inspektøren bemærkede, at kælderen var indrettet. Har selv svært ved at vurdere, hvor kritisk det er, men de sagde, at det ikke var hastende.
Huset er bygget i 1953 med uisoleret kælder, og det er uklart, hvornår der sidst blev udført dræning (hvis nogensinde, så var det for længe siden). Inspektøren oplevede mikrobiell lugt i det ene hjørne i et rum i den indrettede del af kælderen (hverken jeg eller han som fulgte med føltede noget), dog var alle fugtmålinger under kritisk fugtniveau for mikrobiell vækst i kælderen. Hverken han som fulgte med mig eller inspektøren oplevede andre problemer eller tegn på fugt i kælderen, men anbefalede, at jeg river indretningen ud for at fjerne træreglerne, der ligger mod betonen. Har ingen planlagte større renoveringer i kælderen udover mulig fremtidig dræning, hvis fugtproblemer begynder at opstå. Tror I, det er ok at lade indretningen være, selvom kælderen er uisoleret og ikke drænet i lang tid, hvis overhovedet?
Men alt, der var organisk, så fint ud, og havde alligevel siddet der i næsten 50 år.
Tag fat i det den dag, du selv oplever lugt eller fugt
Selvbygger
· Stockholm
· 8 592 indlæg
Jeg ville ikke have rørt det, hvis der ikke er problemer.V V__L sagde:Tak for alle svar, tager imod alle råd om fremgangsmåde.
Fik det anbefalet af en bekendt, der er fagmand inden for byggeri (fulgte med på visning), ligesom bygningsinspektøren bemærkede, at kælderen var indrettet. Har selv svært ved at vurdere, hvor kritisk det er, men de sagde, at det ikke var presserende.
Huset er bygget i 1953 med uisoleret kælder, og det er uklart, hvornår der sidst blev drænet (hvis nogensinde, så var det for længe siden). Bygningsinspektøren oplevede mikrobiell lugt i det ene hjørne i et rum i den indrettede del af kælderen (hverken jeg eller han, der fulgte med, kunne lugte noget), dog var alle fugtmålinger under kritisk fugtniveau for mikrobiologisk vækst i kælderen. Hverken han, der fulgte med mig, eller bygningsinspektøren oplevede andre gener eller tegn på fugt i kælderen, men anbefalede, at jeg fjernede indretningen for at slippe af med træreglerne, der ligger mod betonen. Har ingen planlagte større renoveringer i kælderen udover mulig fremtidig dræning, hvis der skulle opstå fugtproblemer. Tror I, det er okay at lade indretningen være, selv om kælderen er uisoleret og ikke drænet siden længe, hvis overhovedet?
Bygningsinspektøren har selvfølgelig ret i, at det er forkert sådan at sætte organisk materiale mod uisoleret beton. Men der er jo langt fra alle, der får faktiske problemer.
Hvis det generelt er tørt og ingen problemer med skimmel osv., ville jeg have ladet det være.
Indtil den dag man vil bygge om/til nede i kælderen, så er det jo lige så godt at få det godt nedefra og op, så at sige. Måske ville jeg også lave det om for en sikkerheds skyld, hvis der var et permanent soveværelse dernede (for eksempel til børnene): Der kan jo være skimmel, man ikke ser/opfatter normalt set, men som kan give allergier osv.
Men som kælderrum med en kælderstue eller lignende føles det som om, jeg ville lægge penge og tid på noget andet.
Tak igen for hjælpen! Vi tænkte mest have det ene rum som hobbyrum og det andet som film- og gæsteværelse (flytter der hen om ca. en uge), dvs. vi kommer nok til at opholde os der ret regelmæssigt, men ikke størstedelen af dagene. Hvis jeg forstår jer rigtigt, så burde det være okay at bruge rummene til de formål, så længe vi ikke bemærker problemer med fugt (måske værd at nævne, at vi også har småbørn)? Også, betonen tager heller ikke skade, hvis det organiske materiale bliver liggende over tid, hvis der skulle ligge noget, vi ikke har opdaget? Jeg værdsætter hjælpen meget!
Jeg har i huset bygget 53? et biografværelse i kælderen, som oprindeligt var med trælægter på betonvæggene og tynde finérbræt ovenpå, cellplastisolering mellem lægterne.
Jeg rev væggene ned og opdagede, at lægterne (og væggen) var knastørre, så jeg satte bare nye spånplader op og derefter (foto)tapet (værelset hedder nu Manhattan, fordi det er et udsyn over netop Manhattan på tapetet).
Jeg rev væggene ned og opdagede, at lægterne (og væggen) var knastørre, så jeg satte bare nye spånplader op og derefter (foto)tapet (værelset hedder nu Manhattan, fordi det er et udsyn over netop Manhattan på tapetet).
Det är torrt vid besiktningstillfället men luktar mögel i ett hörn. Oklart om det är dränerat. Oklart om färg sitter kvar på väggar eller har genomsläpp som antyder på fukt. Det är lite väl mycket x-faktorer som är svåra att ge några bra råd på.V V__L sagde:Tack igen för hjälp! Vi tänkte mest ha ena rummet som hobbyrum och det andra som film- och gästrum (flyttar dit om ca en vecka), d.v.s. kommer nog hålla till där ganska regelbundet men inte större delen av dagarna. Om jag förstår er rätt så borde det vara lugnt att använda rummen för de ändamålen så länge vi inte märker av problem med fukt (kan vara värt att tillägga att vi också har småbarn)? Också, betongen tar inte heller skada om man låter det organiska materialet ligga kvar över tid om där skulle ligga något som vi inte upptäckt? Uppskattar hjälpen stort!
Och det är lite skralt med information i övrigt om vad ni har för tankar med huset, ambitioner och vad det har för behov utöver källaren.
Klik her for at svare