Har fået meget information fra siden, så nu prøver jeg med et lidt mere specifikt spørgsmål. Jeg er for nylig blevet ejer af et rækkehus fra 1959, hvor de nuværende ejere har haft det siden begyndelsen af 70'erne. På hele overetagen ligger der 4 forskellige bløde tæppebelægninger, der har set bedre dage.
Jeg ved, at man kan tage asbestprøver og sende dem ind, men hvis der ikke er nogen overhængende stor risiko, overvejer jeg at tage en maske og gummihandsker på for selv at gøre det uden prøve. Jeg tænkte på at lægge det i sække og smide det ud på en trailer. De rester, der er tilbage under tæppet (det ser ud til at være dele af det bløde/dæmpningen, der nu er mere som sand), tænkte jeg på at støvsuge op med grovstøvsugeren.
Rum 1:
Rum 2:
Rum 3:
Gang:
Har vi nogle kvalificerede gæt? Jeg har forstået det sådan, at det primært er linoleumsmåtter og plastmåtter, hvor det var mere almindeligt at bruge asbest i limet. Jeg smider også et billede fra køkkenet, hvor jeg spontant tror, at risikoen kan være lidt større.
Hvordan ville I erfarne tænke om ovenstående? Det føles lidt dyrt med lige under tusind kroner per prøve for noget, vi havde tænkt os at rive ud med det samme, hvis risikoen ikke er for stor.
Jeg har også fået en advarsel om, at det ikke var ualmindeligt med limfarve, og at den skal håndteres korrekt i forbindelse med renovering/overmaling. Nogle tanker om det i mit tilfælde ovenfor?
Har ingen mening om tæppet, vil bare sige WOW, hvilket velbevaret 70'er køkken! Dokumentér som tusind inden I river noget ned! Selv opvaskemaskinen er der, de orange knapper på komfuret, virkelig wow...
De ting er virkelig vintage så SÆLG og smid ikke væk, før I har forsøgt at sælge!
Ja en sådan opvaskemaskine var det mindst 20 år siden, jeg så! Afløbsafløbsrøret i vasken også...70'erne! Ventilatoren, skabene og køkkenbordet ser også ud til at være originalt fra 50'erne.
Angående asbest, er tæpperne sandsynligvis fra lige efter asbesttiden. Jeg ville være mere bekymret for det, der eventuelt ligger under, og køkken-badeværelse.
Jep. Lionbrun hed farven. Fandtes også i Tomatrød Avocadogrøn (Svenska hjärtan) og en blå (som mor stadig har tilbage), som jeg ikke kan huske navnet på. Roterende grillspyd var et dyrt tilbehør.
Har fått väldigt mycket information från sidan så nu testar jag med en lite mer specifik fråga. Jag har nyligen blivit ägare av ett radhus från 1959 där nuvarande ägare haft det sedan början av 70 talet. På hela ovanvåningen så ligger det 4 olika heltäckningsmattor (mjuka) som har sett bättre dagar.
Jag vet om att man kan ta asbest prover och skicka iväg men om det inte är någon överhängande stor risk så överväger jag att ta på mig mask och gummihandskar för att göra det själv utan prov. Tänkte vika ner det i sopsäckar och slänga ut på en släpkärra. De rester som är kvar under mattan (verkar vara delar av det mjuka/dämpningen som nu är mer som sand) tänkte jag dammsuga upp med grov dammsugaren.
Rum 1:
[billede]
[billede]
Rum 2:
[billede]
Rum 3:
[billede]
[billede]
Hall:
[billede]
Har vi några kvalificerade gissningar? Har förstått det som att det är främst linoleummattor och plastmattor där det var vanligare att använda asbest i limmet. Slänger även med en bild från köket där jag spontant tror risken kan vara lite större.
[billede]
Hur hade ni erfarna tänkt kring ovan? Känns lite saftigt med strax under tusenlappen per provbit för något som vi tänkt riva ut omgående om inte risken är alltför stor.
Jag har även fått varning kring att det inte var ovanligt med limfärg och att den behöver hanteras rätt i samband med renovering/övermålning. Några tankar kring det i mitt fall ovan?
Tack på förhand!
Mask och gummihandskar hjälper föga om du river och röjer i asbestdamm. Det kommer sväva runt fibrer i luften och kontaminera även kläder, väggar med mera.
Se till att ha en riktig mask, skyddsdräkt, glasögon, stövlar och handskar. Tejpa igen dörren och forcera ut luften genom ett fönster så kommer du närmare hur proffsen jobbar.
Eller også gør du som du har tænkt. Men gummihandskerne kan du springe over. Asbest er ingen gift, og arbejder du ikke med det dagligt samt er vaneryger, er det risikofrit, på samme måde som at gå over gaden eller køre Bob.
Meget høj risiko for asbest i den grønne vinylmåtte i køkkenet, samt i fliseklæberen. Skal I rive den vinylmåtte ud selv, bør I udvise stor forsigtighed, hvis der er en hvid pap på bagsiden af måtten, som let går i stykker eller bliver siddende på underlaget. Den kan bestå af cirka 90% asbest.
Ja. Løvebrun hed farven. Fandtes også i Tomatrød Avokadogrøn (Svenska hjartan) og en blå (som mor stadig har) som jeg ikke kan huske navnet på. Roterende grillspyd var et dyrt tilbehør.
Var hjemme og tog billeder af mors komfur "in action".
Se den matchende gulvmåtte. Højeste mode og kvalitet på begge.
Har fået meget information fra siden, så nu tester jeg med et lidt mere specifikt spørgsmål. Jeg er for nylig blevet ejer af et rækkehus fra 1959, hvor den nuværende ejer har haft det siden begyndelsen af 70'erne. På hele førstesalen ligger der 4 forskellige tæpper (bløde), som har set bedre dage.
Jeg ved, at man kan tage asbestprøver og sende dem afsted, men hvis der ikke er nogen overhængende stor risiko, overvejer jeg at tage en maske og gummihandsker på for at gøre det selv uden prøve. Tænkte at folde det ned i affaldsposer og smide det på en trailer. De rester, der er tilbage under tæppet (som virker som dele af det bløde/dæmpningen, som nu er mere som sand), tænkte jeg at støvsuge op med grov støvsugeren.
Rum 1:
[billede]
[billede]
Rum 2:
[billede]
Rum 3:
[billede]
[billede]
Gang:
[billede]
Har vi nogle kvalificerede gæt? Jeg har forstået det som, at det især er linoleum og plastmåtter, hvor det var mere almindeligt at anvende asbest i limet. Jeg smider også et billede fra køkkenet, hvor jeg spontant tror, at risikoen kan være lidt større.
[billede]
Hvordan ville I erfarne tænke omkring ovenstående? Det føles lidt dyrt med lige under tusindlappen pr. prøvebit for noget, vi tænker at rive ud omgående, hvis ikke risikoen er alt for stor.
Jeg har også fået advarsel om, at det ikke var usædvanligt med limfarve, og at den skal håndteres korrekt i forbindelse med renovering/overmaling. Nogle tanker omkring det i mit tilfælde ovenfor?
Tak på forhånd!
Da jeg var i en tilsvarende position, valgte jeg at sende asbestprøver ind, mener det kostede 500-600 kr inkl. fragt. Tog en prøve på mit tæppe og sendte med en teske "lim-pulver" og fik det analyseret som én prøve.
Havde valgt forsigtighedsprincippet uden prøve; tæt påtejpede døre, åndedrætsmaske og beskyttelsesdragt er ikke dyrt. En bordventilator på vindueskarmen, der blæser ud gennem et åbent vindue, får støvet ud.
Mvh
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.