Altså... kan man gøre det?

Vi bor i et kælderhus fra begyndelsen af 60'erne. Nu står vi over for en omfattende ombygning, og murstokken er så utrolig irriterende. Vi vil bl.a. hæve huset en etage, og jeg har brug for plads til en trappe...

Engang i tiden var der en oliefyr i huset, men nu om dage sker opvarmningen med fjernvarme. Er murstokken på nogen måde involveret i ventilationen, og kan man så løse ventilationen på en anden måde?

Er jeg helt på vildspor, kan den overhovedet fjernes?

Vi har fjernet vores skorstensrør, men skal bygge det op igen et andet sted. Har I kun selvcirkulation er den jo involveret i cirkulationen, men så vidt jeg ved er det vel det eneste så.

I
Hvis du går op på taget og kigger ned i skorstenen, kan du se, om der er mere end ét hul. Er der et hul, ofte sodet/sort, er der ingen tvivl om, at det er røgrøret. Er der mere end et sådant, er det andet til en pejs el.lign. Er der flere huller, er det muligt, at køkkenventilationskanalen er et af dem. Resten kan være aftrækskanaler, men det er sjældent med sådanne i ældre huse/skorstene i villaer.

Hvis kedlen er taget ud af brug, og der ikke er en anden ildsted, men et hul ud over det, er det sandsynligvis en ventilationskanal fra køkkenventilatoren. Den kan du sandsynligvis føre anden vej, og dermed fjerne skorstenen. Hvis der skulle være flere huller i skorstenen, kan du også fjerne den. Da skal du arrangere ventilationen på anden måde i huset.

Når du piller den ned, så hold øje, når du kommer ned til første bjælkebærende lag, så du ikke har noget oplæg på eller tilslutning til skorstenen (vinger). I så fald skal du først fjerne belastningen og derefter rive for at sætte en støtte konstruktion, der erstatter oplæget.

Delen over taget kan du lade falde ned på planker, der ligger på taget og leder direkte ned i containeren. Delen under taget (på loftet) kaster du op på plankerne.

Delen inde i huset bør du vente med, indtil du har bygget et 'telt' rundt om skorstenen. Gammel sod er olieret og har en særlig evne til at sprede sig i rummet, så tekstiler bliver ødelagt. (Du kan tage byggplast og nogle brædder og hæfte plast på med afstand=rumhøjden og dernæst sætte en brædde mod loftet og have den anden under, hvor du anbringer en brædde mellem begge i spænd.)

Herefter mangler kun at rydde op, bygge over hullerne i bjælkebærende lag og ydertag, samt køre det nedrevne til deponi.

J.A sagde:
Engang i tiden var der en oliefyr i huset, men nu om dage sker opvarmningen med fjernvarme. Er skorstenen på nogen måde involveret i ventilationen, og kan man så løse ventilationen på anden måde?
Ja, den har i allerhøjeste grad med ventilationen at gøre. Har du naturligt træk, går al luft ud via den, køkkenet og toilettet.
J.A sagde:
Er jeg helt galt afmarcheret, kan den overhovedet fjernes?
Jeg ville ikke fjerne den. Det er mega besværligt, og du vil komme til at ønske at have den senere til at hyggefyre. Jeg indsatte en Keddy og varmer huset med den (hyggefyrer). :D

Tak for jeres svar.

Imkanalen fra køkkenventilatoren gik tidligere via skorstenen, men nu ved jeg, at madoset ledes ud på anden vis.

Så var der det med ventilationen og selvtrækket (som det står, at vi har i den tekniske beskrivelse (hedder det det...?)). Men burde det ikke være muligt at ventilere huset på en anden måde...?

Jeg har lige talt med vores kommende bygger, og ifølge ham er det ikke et så stort projekt at rive en skorsten. Skal dog huske at, hvis det bliver til noget, bede dem dække ordentligt til *s*

Og hyggelige ildsteder vil jeg meget gerne have i fremtiden, men ikke på den placering i huset. Det ville ikke fungere så godt at sætte en kamin lige der, så det må blive et andet sted med et nyt rør.

Klart det kan arrangeres på en anden måde (alt kan).

Lige nu ser det sandsynligvis sådan her ud hjemme hos dig?
1268.jpg

Der er mange, der ventilerer køkkenet i eget rør, ligesom for wc (direkte op gennem taget).

Når vi taler for hele etagen, der normalt går ud i kaminens kanal, antager jeg, at det bare er at sætte et rør på et passende sted op gennem taget (enkelt beskrevet).
1269.jpg

Hvad angår ventilationen generelt, skal du være omhyggelig med, at dimensionerne bliver korrekte. Dette for at du skal få den rette gennemstrømning gennem huset (undertryk/overtryk).

Vil I ikke have kamin eller åben pejs eller sådan da?
Men det går jo som sagt at bygge en ny skorsten et andet sted i så fald også. Ellers plejer jo kombination af trappe og mur kunne blive en god og flot løsning også. Det var vel desuden ganske almindeligt at gøre sådan i 60'erne.

Ja, man kan lave om så meget som helst i et hus, så længe man ikke er bange for omkostningerne og har tålmodighed til at bo på en byggeplads :). Planlæg nye ventilationskanaler med varmegenvinding fra udsugningsluften, så bliver det en forbedring i forhold til den nuværende selvtræk.

Den er jo en del af huset.
Men det er klart, hvis det er lige meget, hvad det koster, og det er ok med byggeri indendørs i et stykke tid, så er det bare at køre. :D

Men som sagt, jeg ville lade den være.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.