Hej!
Min kæreste og jeg har købt en lille lejlighed her i byen i Stockholm. Den er på 32.5kvm og er bygget i år 1928.
Nu er det sådan, at køkkenet er meget smalt og lille, og vi overvejer at rive væggen mellem køkken og stue ned.
Både tidligere ejer og mægler har sagt, at det ikke er en bærende væg, og at der sandsynligvis er mursten bag pudsen. Jeg vil så slå hele eller i det mindste 2/3 dele af væggen ned for at bevare en lille fondvæg af mursten, hvor man kan sætte tv'et, og på den anden side (mod køkkenet) sidder der et vandbåret varmeelement.
Jeg er ikke en haj til det her, men hvad har man brug for hjælp til af en rigtig tømrer/byggekonstruktør, og hvor meget kan man gøre selv?
Poster gerne billeder og hører gerne alles fordele/ulemper og meninger.
Tusind tak på forhånd.

(beklager, hvis det er postet i den forkerte kategori)

• Plantegning af en lille lejlighed med køkken, rum, hall, WC/D, og klædeskab. Viser potentielt vægfjernelsesprojekt mellem køkken og rum.
Senest redigeret:
Det første du skal gøre, er at virkelig sikre, at væggen ikke er bærende, på anden måde end gennem høre­s­a­g­e­n.

Ja. Jeg var på bygningsforvaltningen og printede tegninger mm på huset og skal også tjekke, at der ikke er lavet ændringer siden da. Men hvis vi går ud fra, at det ikke er en bærende væg lige nu iaf:)
Mange tak for svaret, Anna

Så kontakter du bestyrelsen for en godkendelse.

Ja men har nævnt det for dem, og det ville ikke være noget problem!
Undrer dog, om I tror, det er en god idé, hvor meget arbejde det er, hvor meget hjælp man skal tage for at få alt pænt, skjøder godt, gulvet under(!?) uanset hvordan det ser ud osv.? :) ved at det virker lidt diffust alting.

Svært for os at afgøre, hvad I klarer, det gør I nok bedst selv.
God idé? Ikke automatisk, det kan måske ligefrem blive en dårligere planløsning.
Så at sammensætte gulve bliver jo svært, formentlig bliver det nyt i hele.

Tror ikke man kan lægge furugulv der slibe og lakere mm så det ser ens ud gennem hele? Mm lidt bange for det der med planløsningen også. Ah lidt angst
Tak for svar endnu en gang!!

Kan det lade sig gøre at lave en sovealkove et sted for at kompensere? Bor man alene, er det jo okay med et enkelt rum, men hvis den ene ønsker at sove og den anden vil være oppe længere, er det ikke muligt at trække sig tilbage, hvis det er helt åbent.

Nej, tænkte på det jeg også, men sovalkove bliver svært på denne plads! Men hvis det skulle være sådan, hvem vil alligevel gå ind i køkkenet og tænke/surre/slappe af?:)

Tak for svaret Anna. Kan virkelig godt lide alle svarene, da dette er den første lejlighed og vil vide så meget som muligt, når man ser det som en investering!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.