Hej med jer, har brug for råd til mit fortsatte byggeri.
I kælderen er lofterne pudset på rørvæv, jeg har revet et antal vægge ned, og loftet har fået lidt skader, selvom de er ret milde. Der er også nogle gamle revner. Huset er fra -44. Nu arbejder jeg i et rum på ca. 25 kvm, som skal blive til to nye rum, og spørgsmålet er, om jeg skal finde en måde at reparere lofterne på eller rive dem ned, lave ny konstruktion, benytte lejligheden til at trække ny el osv. og sætte gips op i stedet. Jeg kommer også til at skulle flytte stik til belysning eller eventuelt installere spots. Jeg føler ikke noget pres for at bevare lofterne af ren bygningsbevaring. Nogen der har lignende erfaringer? Bliver det uoverskueligt meget materiale og støv at håndtere måske?
En anden grund er, at jeg har fundet spor af gammel fugt, det virker tørt nu, men hvis jeg river loftet ned, kunne jeg inspicere det lidt, når det alligevel er nede...
Jeg har gjort ungefär det samme i et rum, som jeg ikke syntes var værd at bevare, da hulkel og loft var for dårligt. I dette rum har jeg sat gips op i stedet. I mine andre rum har jeg repareret pudset.
I mit tilfælde var der et fint brædt loft, planker ca. 150 mm med huller på 10 mm mellem, derefter var der net/rør og kalkpuds.
Det blev en del materiale, men det værste var støvet, som var uudholdeligt, fordi det var gammelt, tørt kalkmørtel.
Jeg satte min gips direkte på det eksisterende loft, da det var fint og lige.
Men som sagt, det bliver meget støv.
Rapporter gerne hvordan du gjorde. Jeg bor i et hus fra 1936 og skal snart til at sætte en ny væg op. Loftet er reveteret og revnet, så vi må se om det hele falder ned når jeg begynder at rode.......
Jeg har tre vinduer i dette rum, så jeg må nok åbne dem på vid gab og dække resten af huset til
Tips 1: Tape dørspalterne på alle døre ud mod resten af huset, for det fine støv går ud gennem alle sprækker omkring døren.
Tips 2: Lej en luftrenser hos f.eks. Cramo, Hyrhuset eldyl og sæt den i rummet, da den suger meget af støvet op i filteret. Typisk en sådan her http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/aline.html
Tak for tipsene oceanis, har lejet miljøbox (luftrenser) og bilmaskine til en klack i gulvet. I weekenden skal jeg bile og rive loftet ned. Wish me luck
Nu er ca. 12 kvm tag revet. Det blev 3 ture til ÅVC med materialer. Luftrenseren var fantastisk at have, den hjalp virkelig! Men jeg kan ikke nok understrege oceanis' råd om at dække alle sprækker, for det finder sig ligesom sod igennem overalt. Sørg for at få træk i den rigtige retning, så det ikke suges unødvendigt meget ind i huset.
Nu har jeg 12 kvm tilbage i det værelse og 25 kvm i næste værelse, men det er i næste skridt. Jeg må nok desværre rive plankerne, som der var pudset på, fordi de er så ujævne. Så er det tid til at begynde at kigge på, hvordan jeg skal vende til at bygge det op igen
Den sad ikke så hårdt, så jeg tog en almindelig havespade og huggede lidt huller først. Derefter kunne jeg stille mig på en stige og stikke spaden ind under pudset og vriste det løs fra loftet. Jeg havde ikke hønsenet i mit loft, men rør blev fastspændt med løse metaltråde, fastgjort med søm i et florlet panel som ses på billedet.
Jeg lod det bare falde ned på gulvet, sørgede dog for at holde vinduerne åbne, dels for at få støvet ud, men først og fremmest for at de ikke skulle gå i stykker. Det sker, at pudsstykker sidder fast i rivet, så det svinges ned fra loftet. På den måde kan de nemt skade vægge og vinduer. Kan man ikke have åbent, er mit tip at sætte noget foran skrøbelige dele for at beskytte dem. Væggen (rammeret) fik et par slag her og der også, men de skal alligevel ses over i næste trin, så jeg håber ikke det bliver for meget ekstra arbejde.
Når man så har revet ned, står man med skidtet op til anklerne. Så tog jeg en skovl og øste ned i murerbaljer. Jeg sorterede hjælpsomt det meste rør fra pudset og ståltråd i en bunke. Så var det bare at bære det ud.
Godt klaret! Jeg kan ikke lide rør med puds på, heldigvis har jeg ingen af den slags selv, men har hjulpet nogle venner, der har haft det på væggene. En veninde havde sat en hylde op med alt sit finporcelæn i køkkenet, en dag var hylden ikke længere på væggen, da hendes små plugs havde givet op. En anden havde sat bruserhåndtaget op på væggen i badeværelset (i stedet for at sidde i badet), og så faldt næsten alle fliserne ned efter et stykke tid, hvor vandet havde sprøjtet på væggen.
Flotte vinduer i rummet, bliver det hele lidt grøngult inde i rummet, når solen skinner på?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.