Jeg spekulerer på, hvordan man rent praktisk bærer sig ad for at fjerne en muret brandvæg mellem to rum. Brandvæggen deler hele huset og går hele vejen op til tagryggen. Bjælkelaget mellem stueetagen og overetagen går langs med brandvæggen og er fæstnet i denne. Væggen vejer naturligvis en hel del. Ifølge billederne er vi i gang med at ændre planløsningen på stueetagen i vores toetagers villa med kælder. Ifølge godkendt byggetilladelse skal der en stålbjælke på pladsen.
Det skal blive så stor åbning som muligt (hele væggen mellem rummene skal væk). Jeg overvejer at få hjælp med afstivningen, men vil gerne gøre meget af nedrivningen selv først, hvis det er muligt. Dog vil jeg ikke ødelægge det for dem, der skal afstive senere. Jeg ved ikke, om de vil have væggen tilbage og installere bjælken, før væggen rives ned? Jeg har endnu ikke kontaktet noget firma. Er det en almindelig byggesag? Kan "alle" klare sådan noget? Tips til, hvordan jeg kan gå til værks? Hvor mange mursten tør jeg fjerne nu? Taknemmelig for alle tanker!
Du vil ikke have at noget kollapser eller sætter sig. Køb stempel og solide regler. Fjern loftet der, hvor du sætter disse. Det skal være godt stramt. Afhængigt af hvordan bjælkelaget ser ud, skal du måske sætte på begge sider, hvis det er skarvet på væggen. Sørg for, at der er plads til at arbejde mellem stemplerne. Du sparer mange dejlige tusinde kroner ved at rive selv. Jeg gjorde noget lignende for et stykke tid siden. Men jeg lod et firma sætte bjælken op for at være sikker på at få forsikringspenge, hvis noget skulle gå galt.
Hej!
Problemet i dette tilfælde er jo, at bjælkerne løber langs med væggen, som skal fjernes, så det er ikke helt som en almindelig bærende væg. Den murede væg, som skal fjernes, er bærende i den forstand, at den er en del af stommen midt i huset. Denne væg løber fra kældergulvet til ydertaget. Jeg forstår det, du skriver om stempling mod bjælker, der er spikret ind i brandvæggen, men hvordan sikrer jeg, at den murede væg ikke kollapser, når jeg fjerner murstenen...?
Ikke helt sikker på, at jeg forstår, hvad du forsøger at opnå. Skulle du ikke have fjernet væggen. En enklere tegning ville måske hjælpe?
Det er dog vigtigt, at det bliver stramt med stemplingen. Stramt foroven og stramt forneden. Der kan være meget belastning, der kommer ned. Jeg ved ikke, hvordan det ser ud hos dig, men det er lidt trist, hvis gulve begynder at hælde lidt på overetager. Desuden lader det til, at du har nogle bjælkelag ovenover der. Hvis du desuden har muret/pudset facade, ville jeg nok være overordentlig omhyggelig med at holde det stramt. Helst ikke en mm!
Jo, væggen skal fjernes på stueplan, og det er delen af væggen, der er ovenover, som jeg er bekymret for. Der skal en bjælke på for at sikre, at væggen ikke sætter sig eller falder sammen "fra overetagen". Som sagt går den I ÉT fra kælderen helt op til taget. Brandvæg. Der har tidligere været fire lejligheder i huset. Normalt går bjælkelaget ovenover vinkelret på den bærende væg, der skal fjernes. I dette tilfælde går de parallelt. Det er væggens egen vægt, der er problemet, kan man sige. Hvordan får jeg en bjælke derind, rent praktisk er spørgsmålet. Supplerende skitse:
Det blå er bjælkelaget. Den gule murede væg skal fjernes.
Rent praktisk. To vertikale bjælker, enten stål eller limtræ. En nærmest væggen og en ved hvad jeg tror er skorstenen? På disse vil den bærende bjælke hvile. Der er ingen mål angivet, men vil du have en så "slimmet" løsning som muligt, skal du bruge stål. Ellers fungerer limtræ, men den vil selvfølgelig blive betydeligt bredere. Det afhænger lidt af, hvor langt det er. Men du har ret meget vægt, der kommer ned der, hvad det ser ud til!
Det er muligt at anvende eksisterende ydervæg. Men den har rigeligt at tage sig af at optage lasten fra taget. Og skorstenen ville jeg nok lade være.
Søjlerne sætter du på begge sider af væggen. Brug reglen "størrelse kraftig" tværs af de blå på begge sider af væggen. Du behøver altså fire stykker søjler på hver side. Jeg ville have taget seks. Belastningen fra alle overliggende etageadskillelser vil gå mest ned i de blå bjælker nærmest væggen. Så, det er den, der er kritisk, at den ikke bevæger sig. Spørgsmålet er, om du ikke kan understøtte kun de regler, der er nærmest væggen. Men, jeg ved ikke, om du får plads til at arbejde med det nye. Måske bliver det knudret og trangt? Men det ville jo lette meget, hvis det gik.
Er du det mindste usikker, så få hjælp. Du vil ikke have noget i hovedet. Just saying. Nu tror jeg ikke, at det falder sammen, men det er fornuftigt at være lidt forsigtig, når det er tungt.
Hmm, hvad du mener er måske, at den murede væg ser ligedan ud på overetagen? Du fjerner simpelthen den nederste del af en enorm muret væg, der starter på første etage og fortsætter på anden etage? I så fald har jeg misset dette.
Er du det mindste usikker, så få hjælp. Du vil ikke have noget i hovedet. Just saying. Nu tror jeg ikke, at det kollapser, men det er fornuftigt at være lidt forsigtig, når det er tungt.
SSideshowBobBuilder sagde:
Er du det mindste usikker, så få hjælp. Du vil ikke have noget i hovedet. Just saying. Nu tror jeg ikke, at det kollapser, men det er fornuftigt at være lidt forsigtig, når det er tungt.
Tak!
At afstive (de blå) træbjælkelaget har jeg nok ret godt styr på, men jeg tænker, at inden man sætter den kraftige stålbjælke oppe i loftet under den murede væg, skal jeg sørge for, at teglstenen ikke falder ned? Jeg kan vel ikke rive hele væggen uden at sikre/bære af selve murvæggen?
Hmm, hvad du mener er måske, at den murede mur ser ens ud på overetagen? Du fjerner simpelthen den nederste del af en enorm muret mur, der begynder på første sal og fortsætter op på anden sal? I så fald har jeg misset dette.
Præcis sådan mener jeg! Toppen, så er du med.
Den går fra kældergulvet og stopper ikke før råsponten under taglægterne Så det jeg spekulerer på, er altså hvordan jeg kan sikre muren op uden at den falder sammen, mens jeg river murstenen ned så at sige...
Ja, hele muren må være ekstremt tung. Havde jeg brugt dine ord "fjerne den nederste del af en muret mur", havde det nok været mere indlysende, hvad jeg mente.
Er det ikke bedre at rive hele væggen ned, fra råspont og ned, så slipper du for bjælke og kan gøre alt selv.
FFixar_Krille sagde:
Er det ikke bedre at rive hele væggen ned, fra råspont og ned, så slipper du for bjælke og kan gøre alt selv.
Åh Nej, det er ikke rigtig noget at tænke på. Måske kunne det have været en mulighed for 10 år siden, men dels tror jeg, at den har en funktion i at støtte huset med murstock m.m. og desuden er overetagen færdigrenoveret.
Pilligt projekt. Jeg ved ikke, hvordan du skal gøre for helt at undgå sætninger.
Lav huller så tæt på loftet som muligt "lige gennem væggen."
Før ind stålregel (bliver en del af konstruktionen, når alt er klart) som ligger direkte mod muren.
Stempel som før (på tværs af de blå) med den forskel, at du gør det lige gennem væggen nu. Så et stempel på hver side tager op belastningen for hver stålbjælke. (Den behøver ikke være særligt lang, mistænker jeg!)
Gør ovenstående på et antal steder langs med væggen.
Riv væggen og håb, at det holder.
Sæt vertikale stolper i stål på siderne.
Læg stålbjælke for at erstatte væggen. Denne ligger altså på de vertikale men under de stålkortlinger du bruger til stemplingen.
Skær bort overskydende stål fra kortlingerne.
Ikke direkte noget man gør selv, mistænker jeg. Men der er lidt "håb, at det holder" der på et sted, når først væggen er væk. Man ved ikke direkte, hvordan belastningerne går ned i væggen.
Så får du altså en mur, der hviler på stål. Sandsynligvis skal du gøre noget mere for at fixere muren i sidled.
En anden ting. Når man river vægge, som man er usikker på, og de er i træ, kan man sætte en fukssvans i noget vertikalt og save lidt. Hvis der går meget belastning ned der, bliver det meget tricky at save efter et stykke tid. Så ved man, at man har med noget at gøre lige der. Men, jeg ved ikke, hvordan man gør med en muret væg.
Jeg ved ikke, hvordan man plejer at løse sådan en afbæring.
Du har en konstruktør, som har regnet på dette, går jeg ud fra? Han bør jo rimeligvis have en idé om, hvordan dette skal udføres?
En tanke jeg får, er at fræse ud i teglstenene fra begge sider (men lad nok materiale være tilbage i midten, så væggen bliver stående) og indfælde 2 stk. L-profiler (en fra hver side) af stål. Derefter bolte disse sammen. På denne måde kan væggen rives ned, når afvekslingen er klar.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.