Tjoho!
Frugan er på krigsstien, nu skal mexiteglet væk... eller?

Det er en gildesal i kælderetage, dvs. halvt nedgravet, som har en mexitegl væg, jeg gætter på i dekorativt øjemed.

Egentlig frygter jeg, at den væg er en del af den bærende konstruktion?

Er der nogen, der har styr på byggemetoden i 70'erne, blev der bygget indervægge i mexitegl, som også var bærende? Eller er det kun dekorativt? Så jeg kan rive teglet og bygge en ny indervæg med isolering, træ og gips...

Der er også en muret pejs, som vi planlægger at fjerne og erstatte med noget i en nyere design. Skorstenen er muret på ydersiden af huset, så jeg er ret sikker på, at selve den murede kamin ikke bærer skorstenen... det bliver nok en lang byggetråd, når jeg først går i gang...
/C

"Er der nogen, der har styr på byggeteknikken fra 70'erne, blev der bygget indervægge i mexitegl, som også var bærende?"

Ikke umuligt, at de kan have bygget den som bærende.
Hvis du kan måle, hvor tyk den er, bliver det lettere at bestemme.

Højst sandsynligt kun dekoration.

Sådan ser det ud fra siden på det vindue, der findes i væggen...

Jeg synes, at væggen ser normalt tyk ud, hvis man ser bort fra mexiteglet... ?!
Vindu med metalramme i en væg med mexisten, set fra siden. Vindueskarm i mørkt materiale under vinduet.

Ofte tror jeg, at mexiteglhusene har en bærende trækonstruktion og en facade af mexisten. Hvordan ser de øvrige ydervægge i kælderen ud, er de lige så tykke som den aktuelle væg, du vil rive ned?

Hvad er det for et indvendigt loft i pejsestuen? Er betonloftet synligt, eller er det et nedhængt loft?

Kan du ikke bare pudse den glat og male? Træ og gips hører ikke hjemme i kældre.

Hej, jeg opfatter det som betonhvælvingen er synlig direkte. De klassiske tværgående striber i loftet, som markerer grænsen mellem de forskellige moduler, er i hvert fald synlige... :) Loftet er 30-40 cm tykt letbeton med rundjern uden riller som armering. (jeg måtte skære et armeringsjern væk, da jeg skulle trække et kabelbundt op til loftet)

Øvrige ydervægge er bygget af en eller anden type delvist hule betonblokke, ligesom dette... (i hvert fald der hvor jeg har boret...)
http://www.npn.se/produkter/byggmaterial/gjutamura-och-putsa/betong/betonghalsten-250x190x400mm.html
Et andet kældervindue har samme tykkelse, hvis man fjerner mexiteglen på indersiden og ydersiden...

De fleste indervægge i stueetagen er 30-40 cm tykke og lavet af letbeton. De mindre indervægge er lavet af 7 cm letbeton...

Overvejer at sætte boremaskinen i den hvide kant ved siden af vinduet for at mærke, hvor hård den væg er... Bør give nogle svar...

/C

hmmm, pladeregel, vådrumsgips og uorganisk isolering... synes at være løsningen, når jeg har googlet rundt... Det bliver lettere med kabeltrækning m.m. i væggen da...

Der er en del netværk og el, der skal trækkes frem... :)

Undrer hvor mange m3 affald en m2 mexitegl bliver... det kan blive nødvendigt at leje en container...

Alternativet er at fræse spor til alle kabler & pudse væggen plan. Spørgsmålet er, hvad der går hurtigst og er lettest... Kan ikke påstå, at jeg er mesteren af bredspartling direkte...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.