Tænkt at rive en væg i køkkenet, væggen er af mursten, og mit spørgsmål er, om den muligvis kan være bærende? Vedhæfter tegninger og plantegning.
Væggen går parallelt med spær.
De tidligere ejere har allerede revet en del af væggen, hvis man ser på originaltegningen, det vi har tænkt at rive er cirka 60 cm mere.

Taknemmelig for kloge tanker.
 
  • Grundplan med værelser markeret, fremhævet sektion i køkkenvæggen indikerer en mulig ændring ved at fjerne yderligere 60 cm af væggen.
  • Plan over huset med markeret væg i køkkenet, der skal rives. Viser placering af væggen parallelt med tagstolene.
  • Tegninger med materialebetegnelser: Beton, betonblok, tegl, letbeton, og pladevæg, håndskrevet på papir.
Når en væg går parallelt med spærerne, er den normalt ikke bærende. Jeg bliver dog lidt i tvivl i dette tilfælde med hensyn til plantegningen. Findes der nogen synlig bjælke i loftet i stuen? Jeg vil gerne se flere tegninger, gerne en sektion. Dog ingen ejendomsmæglertegninger som den første.
 
  • Synes
erze
  • Laddar…
Hej og tak for svar.

Ingen synlig bjælke i dagligstuen. For at tilføje er huset et murstenshus fra 1957.

Jeg har ingen andre tegninger af stueetagen, kun kælder og overetagen, vedhæfter disse.
 
  • Plantegning af husets ovenpåning fra 1957, viser to soveværelser, en øvre hall, og en garderobe, med detaljer om trapper og vinduer.
  • Kælderplantegning af et murstenshus fra 1957, viser rum som garage, pannrum, tvättstuga og tørrerum. Markant detaljeret layout med passager og mål.
Gammelnörden
Det ser ud som om fra-luftsventilationen fra køkkenet går ind præcis indenfor vægstykket ind til murstokken. Så hvis I river helt ind til murstokken, kan I alligevel ikke sætte den luge med skab helt ud.

edit: Tog en forkert sætning væk, som kun var relevant, hvis det var en lejlighed i brf, hvilket det ikke er.
 
Senest redigeret:
Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Nedrivningen af væggen må jo være blevet godkendt af bestyrelsen, og så kan det jo være en god ide at spørge dem, hvad man så blev enig om og hvorfor.
Bestyrelsen? Er det en BRF-villa? Hvor fremgår det? :thinking:
 
  • Synes
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Anna_H Anna_H sagde:
Bestyrelsen? Er det en BRF-villa? Hvor fremgår det? :thinking:
Tak, jeg misforstod og troede, at det var en lejlighed! Pinligt...:oops:
 
Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Det ser ud som om udsugningsventilationen fra køkkenet går ind lige indenfor vægstykket ind til skorstenen. Så hvis I river helt ind til skorstenen, kan I alligevel ikke lukke den luge med skab helt ud. Nedrivningen af væggen skal jo være godkendt af bestyrelsen, og så kan det jo være en god ide at spørge dem, hvad man dengang blev enige om og hvorfor.
Gammelnörden Gammelnörden sagde:
Det ser ud som om udsugningsventilationen fra køkkenet går ind lige indenfor vægstykket ind til skorstenen. Så hvis I river helt ind til skorstenen, kan I alligevel ikke lukke den luge med skab helt ud. Nedrivningen af væggen skal jo være godkendt af bestyrelsen, og så kan det jo være en god ide at spørge dem, hvad man dengang blev enige om og hvorfor.
Dette gælder en villa, så ingen forening er involveret. I dag er der ingen udsugningsventilation lige der, da man flyttede denne, da man renoverede køkkenet.
 
Jeg ville ikke kalde det et murstenshus, snarere er det et letbetonhus med murstensfacade. På tegningen over kælderplanet ses den nedre del af en sektion. Vis hele sektionstegningen.
 
Det har du ret i. Vedhæfter den anden sektionsritning også.
 
  • Sektionsritning af hus med tagkonstruktion, mål i meter, 60 mm glasuld, sektion A-A.
Det var det jeg mistænkte. Du har en betondæk også mellem stueetage og førstesal. Da skal man se en armeringsplan for at afgøre hvilke vægge der er bærende.
 
  • Synes
Ingenjören
  • Laddar…
Hvor kunne man få fat i armeringstegning? Kommunen måske?
 
Eftersom huset er bygget i 1957 kan de findes hos kommunen. Det er ikke sikkert, at de er digitaliseret, og man kan blive nødt til at lede i arkivet. Uden armeringsritninger får du ikke adgang til facit og kan ikke lave nogen større åbning.
 
Nysgerrig på hvordan det gik? @justusandersson hvordan afgør man om en murstensvæg er bærende vha. armeringstegninger, hvordan eventuelle forankringer mellem mursten og betonbjælkelag er lavet? Eller mener du, at kun bærende dele forekommer i armeringstegninger, og at det burde kunne ses eventuelle stik mellem mursten og bjælkelag?
 
Hvordan formidler man over halvtreds års samlede kundskaber og erfaringer? Tips er velkomne. Sandheden er nok, at der ikke findes nogen absolutte regler. På en armeringstegning bør bærende vægge være aftegnet, men det stemmer ikke altid. Halvstens murstensvægge plejer ikke at være bærende, men det er ikke noget, man kan stole på. Hvis et betonbjælkelag er lagt over flere vægge, er der altid en overkantsarmering over en bærende væg. Dette er for at tage hånd om det negativt rettede støttemoment, der så opstår, og som fører til trækkræfter i betonen øvre kant. Man skal også tænke på, at ældre byggeteknik ikke altid var så stringent som dagens.
 
  • Synes
fedder
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.