Tænkt at rive en væg i køkkenet, væggen er af mursten, og mit spørgsmål er, om den muligvis kan være bærende? Vedhæfter tegninger og plantegning.
Væggen går parallelt med spær.
De tidligere ejere har allerede revet en del af væggen, hvis man ser på originaltegningen, det vi har tænkt at rive er cirka 60 cm mere.
Taknemmelig for kloge tanker.
Væggen går parallelt med spær.
De tidligere ejere har allerede revet en del af væggen, hvis man ser på originaltegningen, det vi har tænkt at rive er cirka 60 cm mere.
Taknemmelig for kloge tanker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når en væg går parallelt med spærerne, er den normalt ikke bærende. Jeg bliver dog lidt i tvivl i dette tilfælde med hensyn til plantegningen. Findes der nogen synlig bjælke i loftet i stuen? Jeg vil gerne se flere tegninger, gerne en sektion. Dog ingen ejendomsmæglertegninger som den første.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 indlæg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1,158 indlæg
Det ser ud som om fra-luftsventilationen fra køkkenet går ind præcis indenfor vægstykket ind til murstokken. Så hvis I river helt ind til murstokken, kan I alligevel ikke sætte den luge med skab helt ud.
edit: Tog en forkert sætning væk, som kun var relevant, hvis det var en lejlighed i brf, hvilket det ikke er.
edit: Tog en forkert sætning væk, som kun var relevant, hvis det var en lejlighed i brf, hvilket det ikke er.
Senest redigeret:
Gammelnörden sagde:
Det ser ud som om udsugningsventilationen fra køkkenet går ind lige indenfor vægstykket ind til skorstenen. Så hvis I river helt ind til skorstenen, kan I alligevel ikke lukke den luge med skab helt ud. Nedrivningen af væggen skal jo være godkendt af bestyrelsen, og så kan det jo være en god ide at spørge dem, hvad man dengang blev enige om og hvorfor.
Dette gælder en villa, så ingen forening er involveret. I dag er der ingen udsugningsventilation lige der, da man flyttede denne, da man renoverede køkkenet.Gammelnörden sagde:
Det ser ud som om udsugningsventilationen fra køkkenet går ind lige indenfor vægstykket ind til skorstenen. Så hvis I river helt ind til skorstenen, kan I alligevel ikke lukke den luge med skab helt ud. Nedrivningen af væggen skal jo være godkendt af bestyrelsen, og så kan det jo være en god ide at spørge dem, hvad man dengang blev enige om og hvorfor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg ville ikke kalde det et murstenshus, snarere er det et letbetonhus med murstensfacade. På tegningen over kælderplanet ses den nedre del af en sektion. Vis hele sektionstegningen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det var det jeg mistænkte. Du har en betondæk også mellem stueetage og førstesal. Da skal man se en armeringsplan for at afgøre hvilke vægge der er bærende.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom huset er bygget i 1957 kan de findes hos kommunen. Det er ikke sikkert, at de er digitaliseret, og man kan blive nødt til at lede i arkivet. Uden armeringsritninger får du ikke adgang til facit og kan ikke lave nogen større åbning.
Nysgerrig på hvordan det gik? @justusandersson hvordan afgør man om en murstensvæg er bærende vha. armeringstegninger, hvordan eventuelle forankringer mellem mursten og betonbjælkelag er lavet? Eller mener du, at kun bærende dele forekommer i armeringstegninger, og at det burde kunne ses eventuelle stik mellem mursten og bjælkelag?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvordan formidler man over halvtreds års samlede kundskaber og erfaringer? Tips er velkomne. Sandheden er nok, at der ikke findes nogen absolutte regler. På en armeringstegning bør bærende vægge være aftegnet, men det stemmer ikke altid. Halvstens murstensvægge plejer ikke at være bærende, men det er ikke noget, man kan stole på. Hvis et betonbjælkelag er lagt over flere vægge, er der altid en overkantsarmering over en bærende væg. Dette er for at tage hånd om det negativt rettede støttemoment, der så opstår, og som fører til trækkræfter i betonen øvre kant. Man skal også tænke på, at ældre byggeteknik ikke altid var så stringent som dagens.
Klik her for at svare






