Hej!

Er midt i renoveringen nu og snart kommer det "største" øjeblik. Det bliver at få ned en væg.

Først undrer jeg mig over, om nogen kan give råd om, hvad for en slags væg det er. Kernen i væggen er sort og ret porøs. Uden på kernen ligger der ca. 2-3 cm, der ser ud som murværkstype. Det er ikke særligt solidt, da det ofte kommer med stykker, hvis man trækker en søm ud, der har siddet i væggen.

Videre tænkte jeg at rive dette selv. Har bygget et billede af, hvordan jeg har tænkt mig at gøre og tænkte at ventilere det her. Trin 1 er at begynde måske 50 cm over jorden og lave et hul med en slegge. Derefter begynde at arbejde opad og bruge en slagboremaskine for at lave en "ramme" og derefter en slegge for at forsøge at få det til at løsne sig i noget, der kan kaldes stykker (tror det kommer til at støve ud af helvede for at være ærlig. Tanker omkring dette?

Vil også spørge, hvordan man gør med el, der er trukket i væggen. Tænkte at tage sikringerne fra køkkenet og bruge projektør på forlængerledning fra et andet rum.

Hvordan er det med mundbeskyttelse, er en almindelig mundbeskyttelse nok i dette tilfælde, eller burde man have bedre grejer, hvis der er ekstremt meget støv?

Tak på forhånd for synspunkter.

Hvor tyk er væggen? Jeg hjalp en ven med at rive noget lignende ned. Havde tænkt mig at bruge en tigersav med Leca-blad, men det virkede ikke overhovedet. Endte med at vi bankede den ned med en lille håndhammer. Det gik meget nemt at banke en "sten" ad gangen løs.

Forbered dig på en ordentlig bunke grus og sten på gulvet. Det blev til mange spande, der skulle bæres ned til traileren...

Hvad angår mundbind, synes jeg, at et almindeligt enkelt burde fungere, men måske har nogen andre bedre viden...

Okay, væggen er måske 15 cm tyk max. Hvis jeg går efter fornemmelsen, burde det være muligt, som du siger, at banke den ned med en slædehammer. Væggen er selvfølgelig ikke bærende, men jeg undrer mig over, hvilken type armering der er i den. Hvordan var det i den væg, du rev ned, Larsa?

Med største sandsynlighed en pudset slaggerstensvæg. Går fint at rive ned med en tigersav eller håndsav til letbeton. Det tager længere tid men støver ikke så meget. Det vil støve en del, så det bedste er nok at tømme så meget som muligt i begge rum og forsegle døre og skabe. Kan lukke for tilførslen af luft til de berørte rum i mellemtiden, hvis man har kræfterne til det. Hvis du har nogen, der kan stå med støvsugeren ved siden af, samtidig med at du saver, er det godt. Har ikke stødt på nogen armering, bortset fra enkelte søm og beslag. Strømmen skal kobles fra, inden du saver. Det lyder måske som meget, men du undgår et fint sort støv overalt. Brug heller ikke en almindelig støvsuger til at suge større mængder af støvet op.

Præcis, det støver, så plastik og tape alt hvad der kan. Man kan jo gå på med storslæggen, men det giver ordentlige brag i gulvet med risiko for skader....
En anden væg jeg rev ned var sektioner på ca. 60 cm bredde, som man kunne fælde ned, når man havde løsnet fra loftet.

Men som sagt, sandsynligvis muret med slaggblokke som er pudset. Et rigtigt skidejob, men væggen er nok væk på et par timer med en lille enhåndsslægehakker. Så begynder det endnu sjovere med at få fjernet skraldet og støvsuge....

Jeg har kørt med tigersav og blad beregnet til letbeton - Rigtig effektivt og man skærer til stykker, der er nemme at transportere ned/væk.

Jeg har desuden købt en sådan grøn skraldespand på hjul for at få det ud af lejligheder med så lidt spild og støv som muligt. Disse findes fx på Bauhaus og er også gode til andet. Perfekt at stille under, når man river mod loft og bare slipper stykkerne i.

Præcis som alle andre siger - Husk at maskere gulvene du vil beskytte ORDENTLIGT! dvs, det er ikke nok med pap, hvis du vil beskytte egetræsparketten, men det handler om at have pap (Og da mener jeg ikke sådan dårlig brun papir, men rigtig MÆLKEPAP) tape rundt om, i samlinger, samt afslutte med masonitplader for virkelig at beskytte gulvet under.

Husk på, at der vil blive en ret fin rille i loftet efter, at væggen er nede - Så også i gulvet, så det kan være en god idé at tænke lidt længere over, hvordan man vil gøre med disse. Der kan være store højdeforskelle i gulvet mellem rummene, når du er færdig - Så også i loftet. Det er desuden svært at fylde kanalen i loftet op med et resultat, der ikke ses i sidste ende.

Du bør desuden have adgang til en god (bygge) støvsuger, der er lavet til byggestøv - Dvs, din almindelige hjemme støvsuger vil ikke kunne klare jobbet.
Åndedrætsmaske og beskyttelsesbriller anbefales samt høreværn.

Vil du for en lille sum leje en sådan grøn Tønde og en Tigersav med passende blad samt "øvrigt" som kan være nødvendigt, så hør af dig, bor i sydkvarteret. Jeg skaffede alle tingene netop til at tage ned en sådan væg, du beskriver.

Som andre allerede har nævnt, er det en såkaldt slaggevæg. Lavet af koksrester, kommer til at støve som bare pokker, når du skal rive ned. Et tip er at have ekstra tykke affaldsposer i nærheden med det samme, save ned i dele og putte dem i. Sørg for at fugte væggen og have en blomstersprøjte i nærheden for at få noget af støvet til at lægge sig, overraskende effektivt.

Tak for alle tips. Blomsprøjten lyder jo ekstremt godt, den skal jeg købe i dag. Behøver ikke desto mere beskytte gulvet, da betonen er fremme nogle steder, og linoleummåtten skal væk dagen efter. Jeg har slået et par testslag med hammeren i går, og væggen er jo ret blød. Skal forsøge at bruge slagboremaskine med mejsel samt en billig sav fra Claes Ohlsson (er lidt skeptisk om denne vil kunne gøre noget). Mit mål er at "hugge" riller (vil tegne firkanter på begge sider) i væggen og så teste, om jeg kan få væggen til at falde løs i rillen gennem lidt vold :). Ellers bliver det vel at slå løs med håndhammer. Væggen er kun 10 cm tyk, og der er en dør i midten, så niveauforskel mellem gulv ved jeg, at der ikke er. Skal også forsøge at være forsigtig med loftet og forsøge at save/hugge det så jævnt som muligt, så spartling + slibning vil være nok til at jævne der. Får se hvordan det går :)

Det er muligt at få tigersave for 200-300kr, en hundrelap til for klinger... Tro mig, det går hurtigere end mejsler og borehammer.

Jo jeg ved, men nu har jeg allerede mejsel og bilmaskine, og dette er det eneste som skal ned. Orker ikke mase mig ud til Jula eller lignende da jeg ikke har bil :) Lægger hellere den tid, det tager at køre og købe bedre grejer, på at rive væggen ned. Går vel lige op i sidste ende da.

Nu er væggen nede, men hvilket arbejde. Det tog sikkert 4-5 timer at få det hele gjort. Men det var ekstra besværligt, da det egentlig var 2 garderober med vinkler og trækarmdøre omkring og det hele. Jeg brugte hele søndagen på at få alt skraldet ud også. Det fungerede helt fint med slagboremaskine og mejsel, men jeg antager, at en nedstryger ville have gjort arbejdet meget hurtigere :)

Jeg vil gerne leje værktøj for en billig penge. Jeg vil også i den forbindelse gerne have, at du kiggede på min væg og gav mig råd om væggen, jeg planlægger at rive ned :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.