Hej!
Jeg har købt en gård og skal nu, inden vi flytter ind, lave et badeværelse og 2 soveværelser samt isolere overetagen. Jeg vil rive bindingsværksvægge ned. Jeg mangler desværre erfaring på området og håber, den findes her.
Spørgsmål 1.
Jeg vil rive den sort markerede væg, der er i den røde firkant, ned og erstatte med nye vægge (95x45 cc45 regelmæssigt) i henhold til de røde linjer. Dette skal blive et badeværelse, og jeg vil tage lidt plads fra stuen og gangen.
Tør jeg gøre dette? Vil de nye vægge blive stærke nok? Skal jeg spare en stock øverst og sænke loftet i badeværelset?
Sådan ser det ud i dag.
Spørgsmål to:
På overetagen vil jeg bygge to soveværelser til børnene. Den tidligere ejer har bygget et rum i rummet, da overetagen ikke er isoleret (jeg vil isolere hele overetagen).
Det, jeg vil gøre, er at dele det eksisterende "soveværelse" og udvide hvert rum ved at åbne ind til skunken.
Kan jeg fjerne hele væggen, eller bør jeg bevare nogle bjælker øverst? Eller kan jeg åbne hele væggen og lave en søjle i midten?
Se billede nedenfor (det skal blive to soveværelser, men kun et er markeret)
Jeg forestiller mig hver sin indgang på hver side af skorstenen.
Hvad angår skunkvægge er de med største sandsynlighed bærende.
Væggen på underetagen ville jeg ikke røre ved, før jeg havde haft besøg af en tømrer eller snedker, der er dygtig til gamle huse.
I et tømmerhus skal væggene både optage belastninger ovenfra og holde huset sammen sidelæns, så væggene ikke kalves ud.
Tømmerhuse er specielle, da hele tømmerkonstruktionen både er bærende og desuden sammenholdende, så hverken langsider eller gavle kan skride.
I princippet er altså alle vægge bærende.
Så det er sværere, nogle gange helt umuligt, at fjerne eller flytte vægge i et tømmerhus uden at risikere husets strukturelle styrke. Desuden bevæger tømmerhuse sig ret meget over årstiderne, mere end huse af andre konstruktioner.
Det er en af grundene til, at man ofte har placeret moderne badeværelser og også fyrrum til brændefyr med akkumulatortanke som en tilbygning i en anden teknik (ofte med skillevægge på støbt plade) på et passende sted, ofte ved siden af en køkkenindgang.
Mit råd er at først og fremmest "arbejde med huset" uden at forsøge at flytte vægge, forsøge at finde løsninger for flere soveværelser uden at tage ned tømmer vægge. Og overveje at bygge til i stedet for at lave badeværelse inde i huset.
Det isolerede soveværelse på det, der ellers er et koldloft, kan meget vel være en original løsning fra da huset blev bygget. Man gjorde simpelthen sådan.
Ikke sjældent er resten af loftet isoleret senere.
En variant, der giver større muligheder for at skabe soveværelser på overetagen samt badeværelse på underetagen, er at se om det er muligt at flytte trappen til overetagen, så den havner "mod midten" af huset i stedet for i hjørnet. Det er dog ikke muligt, hvis der er en trappe ned til en eventuel kælder under trappen op.
En flyttet trappe ville gøre det muligt at placere badeværelse i det hjørne, hvor trappen er nu.
Sådan gjorde vi i det seneste tømmerhusobjekt, som vi renoverede, det tillod en helt anden fleksibilitet i planløsningen både på det nedre og øvre plan.
Der findes nogle her på forumet, f.eks. @heimlaga som kan dette rigtigt i dybden, og han hører sikkert af sig med råd, når tiden lider.
Kan du tage et billede af, hvor katteloftsvæggene møder de ydre gavlvægge? Så man kan se, hvordan bjælkerne møder hinanden.
Normalt er det sådan, at indervægge er forbundet til ydervægge for at forhindre dem i at knække eller kolapse. Det kan være ret vanskeligt, og afhængigt af hvordan huset er tømret, skal man løse problemerne på forskellige måder. Den bedste måde er at få en tømrer ud for at se på det på stedet.
Ud fra hvordan det normalt er, med tanke på at katteloftene ikke er hele husets længde, er sandsynligheden for, at man kan fjerne større dele af dem eller erstatte dem med støtter på ydersiden af husets gavle, ret stor. Da du har et åstag, har katteloftene ingen funktion for taget, men det bæres op af gavlene og tværvæggen. Væggen på nederste etage bliver du nok nødt til at bevare 1-1,5m af for at bevare stabiliteten i ydervæggen.
Tømmerhus er specielle, i og med at hele tømmerkonstruktionen både er bærende og desuden sammenholdende, således at hverken langsider eller gavle kan kalve væk.
I princippet er altså alle vægge bærende.
Så det er sværere, nogle gange helt umuligt, at fjerne eller flytte vægge i et tømmerhus uden at risikere husets strukturelle styrke. Derudover bevæger tømmerhus sig en del over årstiderne, mere end huse af andre konstruktioner.
Det er en af grundene til, at man ofte har lagt moderne badeværelser og også fyrrum til brændefyr med akkumulatortanke som en tilbygning i en anden teknik (ofte skællet på støbt plade) på et passende sted, ofte ved siden af en køkkenindgang.
Mit råd er at i første omgang "arbejde med huset" uden at forsøge at flytte vægge, forsøg at finde løsninger for flere soveværelser uden at tage ned tømmer vægge. Og overveje at bygge til i stedet for at bygge badeværelse inde i huset.
Det isolerede soveværelse på det, der ellers er et koldloft, kan meget vel have været en originalløsning fra da huset blev bygget. Man gjorde simpelthen sådan.
Ikke sjældent er resten af loftet blevet isoleret senere.
En variant, der giver større muligheder for at skabe soveværelser på overetagen samt badeværelse på underetagen, er at se, om det er muligt at flytte trappen til overetagen, så den kommer til at være "mod midten" af huset i stedet for i hjørnet. Det er dog ikke muligt, hvis der er en trappe ned til en eventuel kælder under trappen op.
En flyttet trappe ville gøre det muligt at placere badeværelset i det hjørne, hvor trappen findes nu.
Sådan gjorde vi i det seneste tømmerhusprojekt, som vi renoverede, det tillod en helt anden fleksibilitet for planløsningen både på nederste og øverste etage.
Der er nogle her i forumet, f.eks. @heimlaga, som kender dette virkelig i dybden, og han hører nok af sig med råd efterhånden.
Stort tak! Mange gode tips der!
Sådan her møder koldloftet ydervæggen.
UUtsliten och utdömd sagde:
Kan du tage et billede af hvor skunkvæggene møder de ydre gavlvægge? Så man ser hvordan stokkene møder hinanden.
Normalt er det således, at indvendige vægge er indfældet i ydervæggene for at forhindre dem i at knække eller kalve. Det kan være ret vanskeligt, og afhængigt af hvordan huset er tømret, må man løse problemerne på forskellige måder. Den bedste måde er at få en tømrer til at se på det på stedet.
Ud fra hvordan det normalt er, så med tanke på at skunkene ikke går hele husets længde, er sandsynligheden for, at man kan fjerne størstedelen af dem eller erstatte dem med følgere på ydersiden af husets gavle, ret stor. Fordi du har et åstag, har skunkene ingen funktion for taget, det bæres op af gavlene og tværvæggen.
Væggen i underetagen vil du nok skulle beholde 1-1.5 m af for at bevare stabiliteten i ydervæggen.
Stort tak for et udførligt svar!
Efter at have revet mere i dag ser det sådan her ud:
Jeg får en erfaren tømrer hjem i morgen, som skal lave en vurdering.
Jeg tænker stadig, om jeg sparer 1-2 stokke i loftet, så bør det fortsat være stabilt?
Kan du tage et billede af hvor skunkvægge møder ydre gavlvægge? Så man kan se, hvordan tømmeret møder hinanden.
Vanligtvis er det sådan, at indre vægge er sammenknyttet med ydre vægge for at forhindre dem i at knække eller glide ud. Det kan være ret vanskeligt, og afhængigt af hvordan huset er tømret, må man løse problemerne på forskellige måder. Den bedste måde er at hente en tømrer, der kan kigge på det på stedet.
Ud fra hvordan det vanligtvis er, så med tanke på at skunkene ikke er hele husets længde, er sandsynligheden for, at man kan fjerne en stor del af dem eller erstatte dem med følgere på ydersiden af husets gavle ret stor. Da du har et åsetag, har skunkene ingen funktion for taget, da det bæres oppe af gavlene og tværvæggen.
Væggen i stueetagen bliver du nok nødt til at beholde 1-1,5 m af for at bevare stabiliteten i ydervæggen.
Ser godt ud, klogt at bevare en del af tømmermuren for stabiliteten. Havde dog gerne set en gåt placeret i åbningen for at bibeholde stabiliteten i tømmeret, da du sikkert har skåret væk nogle dymlinger.
Ser bra ud, klogt at gemme en del af tømmermuren for stabiliteten. Ville dog gerne have set en gåt placeret i åbningen for at bevare stabiliteten i tømmeret, da du sikkert har kappet væk nogle dyvler.
Ja, det kunne måske have været en god idé. Jeg vurderede, at det ikke var nødvendigt, da jeg oplevede, at muren ikke var under nogen direkte belastning. (før jeg kappede væggen, bøjede jeg på den, og den føltes "slap"). Jeg opstillede 3 stk. 45/70, som blev skruet fast i henholdsvis bjælken samt i loftet og gulvet på vægstumpen, som er 750 mm.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.