Halløj.
Vi har et hus i Norra ängby (samme som Tallkrogen). Egne hjem type V. Vi skal prøve at rive væggen, som er rød på tegningen, som jeg tror er en hjertevæg. Er der nogen, der har gjort det og har tips til, hvordan I har gjort? Kan det være så godt, at den ikke har nogen bærende funktion, og man bare kan rive den lige ned? Illustration af et hus af type V med træpaneler, fire vinduer og en skorsten. Huset er omgivet af en have og flisebelagte stier. Plantegning af et hus med markeret rød væg, muligvis en bærende væg, der diskuteres at rive. Viser layout og målinger af rum på etageplan. Åben vægkonstruktion med træbjælker og ledninger synlige, delvist nedrevet væg i en bolig under renovering. Stige læner sig op mod bjælkerne.

Det enkleste er nok at kigge op på loftet og se, hvilken type spær det er.
Tag et billede, og læg det op her, gerne med en beskrivelse af konstruktionen og dimensioner, så kan du sikkert få god hjælp af vores kyndige konstruktører her.
Dette er altså i Stockholmsområdet?

Væggen skal med sikkerhed afveksles. Fribærende spær var ikke almindelige, da huset blev bygget. For at beregne bjælkestørrelse er det godt, hvis du gør som KnockOnWood foreslår.

JanneJanne123
Vi bor i et V:33-hus og har revet væggene, der er rødmarkerede i nedenstående opslag https://www.byggahus.se/forum/threads/baerande-vaeggar.291419/

Havde deres Patrik fra Norra Ängby Bygg til at kigge på det, og han mente, at ingen vægge på overetagen er bærende.

Jeg har dog i samråd med en slægtning, der er synsmand, valgt at afstive spærene med langsgående 45x195-regler mest for at være sikker.

JanneJanne123
Vær forsigtig når du river rundt i skorstenen i øvrigt, det er almindeligt med eternit som brandisolering der.

Med en spændvidde på næsten 7 meter er det kun gitterspær, der kan være fribærende. Det tror jeg var usædvanligt, men et foto fra loftet fortæller meget. Selvom de var fribærende, da huset blev bygget, kan snebelastningerne desuden være undervurderede.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.