Hej,

Jeg skal åbne en væg mellem stue og køkken, men foreningen kræver en skriftlig erklæring/udtalelse fra en sagkyndig for at give mig godkendelse. Hvor finder man en sagkyndig, der kan give en erklæring eller udtalelse, som ikke koster 5000 kr for 2 minutters arbejde (granske en tegning digitalt og skrive 2 sætninger sammen)? Mig bekendt behøver en "sagkyndig" ikke nødvendigvis være en konstruktør?

En tidligere kollega, som har arbejdet som konstruktør, har set på K-tegningerne over etagedækket og kunne efter 15 sekunder sige sikkert, at væggen ikke er bærende, men jeg har ikke nogen skriftlig erklæring fra ham... Flere naboer nedenunder og ved siden af med samme grundplan, der er omfattet af de samme K-tegninger, har revet denne væg ned, men der findes intet dokumenteret fra bestyrelsen, som kan bruges som grundlag for at give mig godkendelse...

Væggen består af 5-7 cm tykke 25 x 50 cm slaggeplader, dvs. de vejer ikke mere end en papkasse, og derefter er der 1-2 cm puds på hver side. Det er ca. 70 cm, der skal åbnes den ene vej, og 30 cm den anden vej.

Jeg har smugstartet arbejdet ved at fjerne dørkarmen og puds, men venter på godkendelse, inden fjernelse af slaggepladerne begynder...

Har I nogle tip til, hvor jeg kan finde en sagkyndig, der tager en rimelig pris?

• Byggeteknisk tegning af bjælkelag over flere etager med detaljerede målinger og informationer. Skala 1:50.
  • Plantegning af lejlighed med markeret væg, der skal rives mellem køkken og stue. Tydelig markering af den påvirkede lejlighed og væggens placering.
  • Billede af en væg lavet af slaggplader med en tykkelse målt til 6 cm. En tommestok er brugt til at vise tykkelsen tydeligt.
  • En revet væg af slaggplader uden dørkarm, med værktøj på gulvet og tæppe i baggrunden. Arbejdet med at åbne op mellem rum er begyndt.
Riv væggen forsigtigt og lad som ingenting og fortsæt livet som normalt.

• Synes
  • Haha
Mortsken og 2 andre
  • Laddar…
Den som for alvor tror, at den der væg er bærende, fortjener næsten at få et tagkollaps i hovedet. Gør som @Jonatan79 foreslår og smugle så en sten ud ad gangen, hver gang du går ud :)

• Synes
  • Haha
Vickevoff og 2 andre
  • Laddar…
T
Jeg tror den er bærende...

• Haha
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
B
Vil huske når jeg for længe siden regnede på sådan noget kom frem til at man skal op til omkring 12-15cm brede lecablokke før man kan belaste det ordentligt, hvis man har muret ca 2.5m højt. En for slank muret væg plejer derfor ikke at være bærende.

• Synes
Vickevoff
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Riv væggen forsigtigt og lad som ingenting og fortsæt livet som normalt.
zarkov zarkov sagde:
Den som virkelig tror, at den der væg er bærende, fortjener næsten at få et tagras i hovedet. Gør som @Jonatan79 foreslår og smugle så en sten ud ad gangen, hver gang du går ud :)
Problemet er, at jeg var dum nok til at spørge om godkendelse, antager at bestyrelsen bliver mistænksom, hvis de ser mig løbe ned ad trappen med 25 x 50 cm blokke.. :rolleyes: Måske må jeg køre slagpladerne i en mælkekværn og smugle dem ned i lommerne, hver gang jeg forlader ejendommen, måske kan jeg endda få plads til et par hundrede gram i strømperne!

B BSOD sagde:
Kan huske, da jeg for længe siden regnede på sådant og fandt ud af, at man skal op på omkring 12-15 cm brede lecablokke, før man kan belaste det ordentligt, hvis man har muret ca. 2.5 m højt. En for slank muret væg er derfor normalt ikke bærende.
Jo, det siger sig selv, at væggen ikke er bærende, da den sandsynligvis ville falde, hvis jeg snublede ind i den.

V Vickevoff sagde:
Problemet er, at jeg var dum nok til at bede om godkendelse, antager at bestyrelsen bliver mistænksom, hvis de ser mig løbe ned ad trappen med 25 x 50 cm blokke.. :rolleyes: Måske må jeg køre slagpladerne gennem møllekværnen og smugle dem ned i lommerne hver gang jeg forlader ejendommen, måske kan jeg endda få plads til et par hekto i strømperne!

Jo, det siger sig selv, at væggen ikke er bærende, da den sandsynligvis ville falde, hvis jeg snublede ind i den..
Ähh, bær dem bare ud. Hvis nogen spørger, sig bare at du vender tilbage med en udtalelse, som måske forsvinder med posten…

Bestyrelsen har ikke ret til at kræve en attest eller at de skal give dig en godkendelse, før du foretager en ændring i en ikke-bærende væg.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
C
1 16386 sagde:
Bestyrelsen har ikke ret til at kræve et certifikat eller at de skal give dig en godkendelse, før du foretager en ændring i en ikke-bærende væg.
Nej, i hvert fald ikke hvis det ikke kan betragtes som en "væsentlig ændring af lejligheden".
Derimod, hvis medlemmet absolut vil have bestyrelsens godkendelse, er det rimeligt, at medlemmet også kan vise, at ændringen er "ufarlig", hvor åbenlyst det end måtte være.

Så det er ikke helt sikkert, at bestyrelsen ser noget problem med, at medlemmet gennemfører tiltaget "på egen risiko" uden godkendelse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.