Hej,

Jeg er ved at totalrenovere en lille etværelses lejlighed trin for trin og har nu besluttet mig for at fjerne den væg, der adskiller køkkenet fra stuen, for at få mere åben planløsning. Jeg har forsøgt at søge rundt, men har svært ved at finde håndfaste og konkrete fremgangsmåder.

Ejendommen er bygget i 1939, og væggene består tydeligvis af ca. 1,5 cm puds, den bærende konstruktion ser ud til at være limet sten. Jeg vil forlænge dørkarmen hele vejen ind til ydervæggen og der opsætte en betydeligt bredere dørkarm end den eksisterende.

Nogle spørgsmål:

1. Skal jeg banke al pudsen af først, inden jeg river væggen ned? Jeg prøvede at på få minutter lave et ca. 2 cm bredt hul ind til den bærende konstruktion. Det går relativt hurtigt.
2. Hvordan bryder jeg den "limede sten" indenfor pudsen uden at ødelægge gulvet? Save?
3. Kan væggen kappes i højden med dørkarmen, eller skal jeg tage væggen helt ned til taget og opsætte ny vægdel ovenfor dørkarmen derefter?

Hvad bør jeg tænke på, når jeg gør arbejdet uden håndværker?

Tusind tak på forhånd! Billeder kommer her nedenfor.

En hvid væg med en døråbning, som fører ind i et rum med flyttekasser. Der er også en vinduesramme med gardiner og en delvist synlig radiator.
En åbning mellem køkken og stue med en lysende lampe i køkkenet. Papkasser og puder ved siden af døråbningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.