Hej.
I februar købte jeg en ejerlejlighed (2-værelses) som er bygget i 1949. Bor øverst på 3. etage.
Midt i køkkenet har jeg en væg, som jeg tænkte at rive ned.
Jeg hyrede et byggefirma, og de var 95 % sikre på, at væggen ikke var bærende.
Da de fandt ud af, at væggen indeholdt lidt mursten, så blev det 100 %.

Det, der gør mig usikker, er, at de ikke vidste, hvad væggen var lavet af. Det kunne enten være letbeton eller en anden blanding. Jeg vedhæfter billeder, så I kan se. OBS: det var ret let at bore igennem væggen.
Væggen er pudset med ca. 2 cm på hver side!

En væg i et køkken under renovering, med synlige dele af murværk og pudset overflade, formodentlig består af rødtegl og andre materialer.

Væg med synligt rødtegl og puds i en ældre bolig. Viser en åben vægkonstruktion, muligvis ikke bærende ifølge beskrivelse.

Kender I til, hvad der findes i væggen?
Tror I, at væggen er bærende?
Kan loftet falde ned, hvis jeg river væggen ned?

Tak på forhånd :)

Væggen ser ikke ud til at være bærende, den er vel max 10-12 cm tyk inklusive puds. Derimod så kan loftet være pudset mod væggen, så risikoen findes for at det slipper noget, i hvert fald findes ingen puds over væg mod loft, så der må du reparere eller eventuelt rette op loftet og sætte gips/panel huntonit. Så kan du også benytte lejligheden til at sætte led-spotter som ikke behøver så meget luft ovenover!

• Synes
sondos
  • Laddar…
Tak for det Per :)

Når det gælder om væggen er bærende, så burde dette kunne oplyses af foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, som er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indervægge.

• Synes
sondos
  • Laddar…
13th Marine sagde:
Når det gælder om væggen er bærende, så burde dette kunne findes ud af hos foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, der er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indvendige vægge.
Tak for dit svar :)

13th Marine sagde:
Når det gælder om væggen er bærende, burde dette kunne oplyses af foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, som er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indvendige vægge.
Tak for dette. Jeg bor i et hus fra 1936, og dit indlæg forklarer indvendige vægges varierende indhold.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.