Hej.
I februar købte jeg en ejerlejlighed (2-værelses) som er bygget i 1949. Bor øverst på 3. etage.
Midt i køkkenet har jeg en væg, som jeg tænkte at rive ned.
Jeg hyrede et byggefirma, og de var 95 % sikre på, at væggen ikke var bærende.
Da de fandt ud af, at væggen indeholdt lidt mursten, så blev det 100 %.
Det, der gør mig usikker, er, at de ikke vidste, hvad væggen var lavet af. Det kunne enten være letbeton eller en anden blanding. Jeg vedhæfter billeder, så I kan se. OBS: det var ret let at bore igennem væggen.
Væggen er pudset med ca. 2 cm på hver side!
Kender I til, hvad der findes i væggen?
Tror I, at væggen er bærende?
Kan loftet falde ned, hvis jeg river væggen ned?
Væggen ser ikke ud til at være bærende, den er vel max 10-12 cm tyk inklusive puds. Derimod så kan loftet være pudset mod væggen, så risikoen findes for at det slipper noget, i hvert fald findes ingen puds over væg mod loft, så der må du reparere eller eventuelt rette op loftet og sætte gips/panel huntonit. Så kan du også benytte lejligheden til at sætte led-spotter som ikke behøver så meget luft ovenover!
Når det gælder om væggen er bærende, så burde dette kunne oplyses af foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, som er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indervægge.
Når det gælder om væggen er bærende, så burde dette kunne findes ud af hos foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, der er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indvendige vægge.
Når det gælder om væggen er bærende, burde dette kunne oplyses af foreningen.
Men dette ser ud som mine ikke-bærende vægge i lejligheden, som er fra 55. Man støbte en plade af "tegelspill" fra byggeriet, som man derefter rejste som indvendige vægge.
Tak for dette. Jeg bor i et hus fra 1936, og dit indlæg forklarer indvendige vægges varierende indhold.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.