Hej!
Undrer om nogen kan give tips eller råd om, hvordan vi kan gå til værks.
Vi vil rive en væg mellem køkken og tilstødende rum. Huset er bygget ca. 1900. Vi tror, at væggen er bærende, men lidt usikre. Stikker man en kniv mellem de vandrette og lodrette bjælker, så er det mest luft, men på visse (ujævne) punkter tager det imod.
Hvad tror I, kan vi rive de lodrette bjælker? Behøver vi tage en fagmand ind til arbejdet?
Begynd med at lægge en tegning af huset op, så kan vi med forumets fælles viden vurdere, hvor sandsynligt det er, at væggen er bærende.
Riv ingenting i øjeblikket!
Hvis min røde streg svarer til tagryggen på jeres hus, er væggen, I vil rive, med stor sandsynlighed bærende.
Desuden er der en væg på samme sted på overetagen på jeres anden tegning, hvilket tyder på, at det er bærende vægge.
Det er egentlig ikke emnet for tråden, men jeg kan ikke lade være med at undre hvorfor I vil gøre dette? I vores hus har vi ingen åben planløsning, der er en masse vægge og døre overalt. Jeg sidder i øjeblikket i stuen, og jeg tænker ikke "shit, hvor det er irriterende, at jeg ikke kan høre opvaskemaskinen eller emhætten herinde fra!". Og når jeg er i køkkenet og laver mad, er det ret rart, at jeg ikke bliver forstyrret af TV'et eller børnene, der er ved at slå hinanden ihjel i stuen. Men det er mig, det.
Ja, det stemmer angående loftet, tror du har ret. Alt andet ville egentlig være mærkeligt.
Det er sandt, at man kan have godt af at kunne lukke sig inde. Men rummene er så små, og der er desuden lavt til loftet, så det bliver meget trangt, ikke mindst hvis man vil invitere folk hjem (der kan være maks 3-4 i et rum ad gangen, og et større spisebord passer ingen steder lige nu). Derudover har vi varmekilder i de andre rum, men ikke i køkkenet (som bliver meget koldt om vinteren), så vi vil gerne åbne op/slippe varmen ind. Desuden har vi nu nye terrassedøre i køkkenet, som lukker meget lys ind, hvilket virkelig er nødvendigt i de andre rum (som bliver ret mørke).
Så der er mange grunde til, at vi gerne vil rive væggen ned.
Jeg synes, I skal lade den blive. Den væg stabiliserer hele huset.
Hvad I behøver, er altså en varmekilde i køkkenet og et bord, der er snedkereret til at være så stort som muligt for den plads, der findes, og som har en tillægsplade i enden, så man kan trække det yderligere ud til lejligheder, når der er mange mennesker.
Kan altandøren bidrage til, at det er koldt i køkkenet?
Jeg synes I skal lade den være. Den væg stabiliserer hele huset.
Hvad I har brug for er altså en varmekilde i køkkenet og et bord, der er snedkereret til at være så stort som muligt til det rum, der er, og som har udtræksskive på enden, så man kan trække det yderligere ud til lejligheder, hvor der er mange mennesker.
Kan altandøren bidrage til, at det er koldt i køkkenet?
Der var en brændeovn i køkkenet, men den blev fjernet af tidligere ejere, som satte skabe og opvaskemaskine i stedet (de havde det som sommerhus og forstod ikke brændeovnens nødvendighed om vinteren...). At anskaffe en ny og sætte den der ville medføre, at man skulle rive halvdelen af køkkenet desværre.
Vi har klapbord lige nu, men at sidde 6 i køkkenet (bordets maks) er ikke så sjovt.
Hvis noget er det faktisk blevet lidt varmere takket være døren (treglas altandør erstattede rådne toglasvinduer).
Jeg vil selvfølgelig ikke risikere husets stabilitet. Skal overveje det lidt mere og få en bygningssnedker til at kigge nærmere på det.
At bygge om huset, så I kan fjerne skillevæggen, er en flerdobbelt større opgave og flerdobbelt dyrere end at bygge køkkenet helt om og indsætte en brændeovn samt specialfremstille et spisebord med den bedst mulige størrelse for rummet.
Hej!
Tak for alle de gode råd sidst. Jeg har ændret mening i spørgsmålet og vil nu kun rive en lille del af væggen. Fremfor alt for at lade varmen komme ind i køkkenet fra værelset ved siden af, hvor der står en kamin. (Væggen er heller ikke brandsikker, så kaminen kan ikke bruges, så længe vægpartiet står tilbage.)
Hvis jeg skulle rive det markerede område, er det risikabelt for husets stabilitet? Hvor stort/indgribende/kompliceret ville det være at gøre?
Stort tak for svar, hvis nogen har tips eller tanker, de vil dele!
Mvh Erica
Hvis væggen har en bærende funktion, er det nok meget sandsynligt, at der går regler ned i den vægdel, som bærer op det ovenfor. De skal jo aflaste et sted og nok i enderne og et sted i midten.
I mit hus fra 1926 går der rigtig groft tømmer ned i de små vægdele rundt skorstenstrækket i midten af huset. Jeg opdagede det, da jeg skulle trække elkabler. Massivt træ omkring 15-20 cm tykt.
Men, gamle huse er forskellige, så det skal undersøges i hvert enkelt tilfælde. Det er i hvert fald ikke noget, man saver over uden at have konstateret dets funktion.
Hvis væggen har en bærende funktion, er det nok meget sandsynligt, at der går lægter ned i den vægdel, som bærer op det ovenfor. De skal jo aflastes et sted og sandsynligvis i enderne og et sted i midten.
I mit hus fra 1926 går der rigtigt groft tømmer ned i de små vægstykker omkring skorstenstrækket i midten af huset. Jeg bemærkede det, da jeg skulle trække elkabler. Massivt træ omkring 15-20 cm tykt.
Men, gamle huse er forskellige, så det skal undersøges i hver enkelt tilfælde. Det er i hvert fald ikke noget, man saver igennem uden at have fastslået dens funktion.
Du skal spørge nogen, der er kyndig i emnet og på stedet.
Hvad som helst kan ske, hvis du fjerner det der, og der er alle muligheder for at få det til at ske.
Så synes jeg, du skal skifte kamin til en med mere effekt og som er mere økonomisk med brænde.
/W