Hej

Vi skal renovere vores køkken i vores ejerlejlighed og overvejer at rive en bærende væg ned.
Har læst lidt om dette og hvad jeg forstår, så har vi brug for byggetilladelse og en godkendelse fra bestyrelsen.
Er der nogen, der har gjort dette tidligere eller ved hvordan vi skal begynde.
Hvem man skal kontakte først osv.
Kan man kontakte en snedker, der kan hjælpe med byggetilladelse osv.

Taknemmelig for svar.

venlig hilsen
Maria

O.T advarsel.

Du mener I skal lave et hul i en bærende væg og sætte en form for bjælke og støttepiller op, der overtager den bærende funktion ;). Lyder lidt risikabelt at fjerne en bærende væg :P

Hej Maria,

Du kan kontakte en konstruktionsingeniør/konstruktør som hjælper jer med at beregne/tegne det, han/hun kan også hjælpe jer med byggetilladelser...tag så bestyrelsen når du har færdige tegninger at vise frem. Tømrer tager du ind for selve arbejdet. Selvom der findes tømrere som erfaringsmæssigt kan beregne konstruktionen...så risikerer I at taget styrter ind hvis det bliver forkert gjort.

Glem dette. For det første, snak med bestyrelsen først. Hvad jeg har forstået, går bygningsnævnet ikke gerne imod bestyrelsens beslutning. Siger de nej, er risikoen stor for, at bygningsnævnet også gør det. Det virker ikke så smart at pådrage sig omkostninger for en konstruktør eller lignende, før man kender bestyrelsens holdning. Er det desuden et stenhus, er det mere kompliceret og omfattende.

Tak så meget for jeres svar.
Vi har, hvad vi har set, en nabo som har lavet et stort rundt hul i en bærende væg, så bestyrelsen burde ikke sige nej, når de har sagt ja til en anden.
Ved I hvordan man får fat i en konstruktionsingenjör/konstruktör? Kender I nogen god i Göteborg?

Antag ingenting. Spør bestyrelsen FØR du gør noget andet. Bestyrelsen ved måske ikke engang, hvad din nabo har gjort. Eller de kan have lavet nye retningslinjer efter, at hans ombygning er blevet dem bekendt.

Som sagt, antag ingenting. Spørg i stedet, så du er sikker på din sag, inden du begynder at pådrage dig udgifter.

Der er forskellige måder at se det på. Hvis man vil have et nej fra bestyrelsen, skal man spørge først... når de hører ordet "bærende væg", vil de sige nej med det samme. Men hvis man kommer med en god plan, er chancerne større. Sådan har det fungeret i vores forening i hvert fald.

Personligt ville jeg ikke pille ved bærende vægge i en etageejendom...og jeg ønsker ikke, at andre gør det heller, ærligt talt. Gem det til et hus...

At lave et rundt hul i en bærende væg er nok ikke det samme problem som at fjerne væggen... "hvælvet" i en cirkel bærer godt op.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.