Hej.
Jeg er i gang med at rive ned og skal åbne en væg ind til stuen. Jeg er dog lidt usikker på, om min planlagte konstruktion er tilstrækkelig. Måske kan nogen sagkyndig hjælpe mig lidt.
Lidt input:
Huset er bygget i -45 og har tre etager, kælder, stueetage og første sal. Væggen, der skal ned, er på stueplan. Plankevægge overalt. Spændvidden på den nye åbning bliver 2m.
Min tanke var at sømme 2 stk. 95x45 på hver side af åbningen og ovenpå dette placere en 220x45 bjælke. Se vedhæftede billede. Ville gerne placere 2 stk. 220 ovenpå i stedet for én, men det skaber problemer med el. Personligt synes jeg, at dette føles ret solidt, men man ved jo aldrig. Skulle tingene gå galt, vil bestyrelsen i foreningen hænge mig i den store gran udenfor huset, og den glæde havde jeg ikke tænkt mig at give dem.
/jeppe

• Trævæg med åbning under konstruktion; en stige står ved siden af, og en trappe er synlig i baggrunden.
Hvis væggen er bærende, så tror jeg, at du skal foretage en byggemelding (kan tage fejl). I forbindelse med det, så tror jeg, at du skal vise konstruktionsberegninger udført af en fagmand.

Hvis det er et flerfamiliehus, så mistænker jeg, at det ikke kun er et spørgsmål om bæreevne, men også brandklassificering og sådan noget, der kommer ind i det hele. Dvs. at den skal have den rette bæreevne selv efter en vis tid i overtændt tilstand. Bemærk, at træbjælker ofte vælges, fordi de er mere brandhæmmende end stålbjælker. Stål bliver blødt og bukker sig. Træ af tilstrækkelig tykkelse brænder meget langsomt, når de første millimeter er forkullet.

Når man foretager et indgreb i bærende konstruktioner i en brf, så burde bestyrelsen også kræve, at du "beviser" konstruktionen ved at hyre en fagmand til beregningerne.

Du skal lave mindst én byggeanmeldelse, hvis det drejer sig om bærende konstruktion, for kendskab til andelsforeningen bør række. Holdbarheden på en 220x45 er jo ret god på den korte afstand, men det er klart, hvis naboen ovenover har et 700 liters akvarium med sand og sten på nogle hundrede kilo, så kan der jo opstå lidt problemer...

Ok tak for jeres svar, skal tale med kommunen ang byggemelding og også med bestyrelsen.
jeppe

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.